Case: Hautaustoimisto Ikäheimo

Arvokkuutta ja perinteitä huokuvat yritysilme ja verkkosivut

Ikäheimo on pitkät perinteet omaava oululainen hautausalan yritys. Lähdimme uudistamaan yrityksen ilmettä samalla, kun yrityksen taivalta tuli täyteen Ikäheimon omistuksessa 50 vuotta. Uudistuksessa tahdottiin tuoda esiin perinteikästä perheyritystä. Toteutimme Ikäheimolle uuden yritystilmeen, WordPress-verkkosivut, WooCommerce-verkkokaupan sekä brändivideon.

Yhteistyömme Ikäheimon kanssa alkoi kesällä 2020, jolloin pandemiatilanteen vuoksi hautaustoimiston myynti oli laskenut huomattavasti. Asiakkaan laatiman markkinointisuunnitelman sekä Kalevan toteuttaman mielipidekyselyn mukaisesti lähdimme viemään brändiuudistusprojektia eteenpäin tavoitteet mielessä.

1/4 Yritysilme

Projektin alussa suunnittelimme Ikäheimolle uuden yritysilmeen. Yritysilmeeseen kuuluu liikemerkin sisältävä logo, typografia, värimaailma sekä ohjeistus niiden käytöstä. Suunnittelussa huomioimme Ikäheimon toiveet arvokkaasta ja perinteikkäästä ulkoasusta. Tärkeää uudistuksessa oli myös Ikäheimon ydinviestin välittäminen kohderyhmille: Ikäheimo palvelee pitkällä kokemuksella, arvokkaasti ja omaisia kunnioittavasti.

2/4 Verkkosivut ja -kauppa

Verkkosivujen ulkoasu suunniteltiin tukemaan samaan rauhallista teemaa kuin uusi yritysilme. Määrittelimme käytettävän kuvamaailman ja hyödynsimme sisällöntuotannossa muistorunoja, jotka tuovat sivustolle arvokkuutta. Verkkosivujen tekninen toteutus tehtiin tehokkaalle WordPress-optimoidulle palvelimelle.

Toteutimme Ikäheimolle WooCommercella näppärän hautajaisten suunnittelupalvelun, jolla asiakas pystyy kokoamaan hautajaisten eri osa-alueista kokonaisuuden ja lähettämään sen suoraan hautaustoimistolle. Teimme lisäksi kukkalaitteille oman verkkokauppaosion, josta kukat voi tilata ja maksaa netissä.

3/4 Videotuotanto

Videon tavoitteena oli mainostaa hautaustoimistoa elokuvallisen kerronnan keinoin, ei perinteisen yritysesittelyvideon tapaan. Tavoitteena oli kuvata laadukkaan näköistä videota, joka tukisi uusien nettisivujen niin ikään tyylikästä ilmettä. Oikean tunnelman aikaansaaminen oli tärkeää: aiheen vakavuus ei saisi viedä ajatuksia liian surulliseksi, vaan tavoitteena olisi näyttää Ikäheimo asiallisena toimijana ja tukijana raskaassa elämäntilanteessa. Lisäksi kantavaksi teemaksi otettiin syksyinen luonto, jota kuvaajamme kävi taltioimassa piakkoin suunnitelmien vahvistuttua.

Videota lähdettiin toteuttamaan yhdessä asiakkaan kanssa. Pidimme käsikirjoituspalaverin ja pohdimme käytännön järjestelyitä. Järjestimme casting call:in eli näyttelijöiden roolituksen, kävimme tutkimassa sopivia kuvauspaikkoja, ja etsimme kohtauksia varten tarvittavaa rekvisiittaa. Ulkokuvat ehdittiin ottaa juuri sopivasti ennen talven tuloa syksyteeman ylläpitämiseksi, ja sisäkuvat kuvattiin vähän myöhemmin Ikäheimon tiloissa. Lopputuloksesta tuli juuri sitä mitä tavoiteltiinkin. Video sai paljon positiivista huomiota somessa, ja erottautuu laadukkaasti toteutettuna alan muiden videoiden seasta.

4/4 Jatkuva kuukausimarkkinointi

Onnistuneen projektin päätteeksi syvensimme asiakassuhdettamme Ikäheimon kanssa markkinointikumppanuudeksi. Toteutamme kuukausitasolla Ikäheimolle sosiaalisen median sisällöntuotantoa ja mainontaa, Google Ads -hakusanamainontaa, verkkosivujen ylläpitotehtäviä ja hakukoneoptimointia sekä lehti-ilmoitusten suunnittelua.

Hautaustoimistoikaheimo.fi