Somekuvien koot 2019 – näppärä muistilista

 kategoriassa Markkinointi, Sosiaalinen media

Moni sosiaaliseen mediaan kuvia ladannut on huomannut laadun heikkenevän tai jopa kuvan rajautuvan aivan väärin. Nämä ongelmat vältämme lataamalla kuvat palveluun valmiiksi oikean kokoisena. Mutta sama koko ei käy kaikkialle, ja lähes joka palvelun sisälläkin on useampia eri mittoja, missä kuvat voivat näkyä.

Kuvia voi toki ladata lähes missä koossa vaan, mutta varsinkin maksetussa mainonnassa on tärkeää, että lopputulos on sitä mitä halutaankin. Tähän blogiin on koottu tämänhetkiset mitat ja asetukset valokuville ja videoille, mitä käyttää yleisimmissä eri somekanavissa.

Facebook

Facebook on monitahoinen palvelu, joten eri kuviakin löytyy vaikka minkä kokoisena riippuen tarkoituksesta. Normaaliin julkaisuun saat kuvallesi parhaan laadun, jos kuvan leveys on maksimi, 2048 pikseliä. Facebook myös pakkaa kuvia reilusti, mutta ainakin kansikuvan pakkauksen voit ohittaa lataamalla kuvan alle 100 kt kokoisena tiedostona.

 

Julkaisu: 720, 960 tai 2048 pikseliä leveä

Profiilikuva (näkymä omalla sivulla): 180 x 180 pikseliä

Kansikuva: 851 x 315 pikseliä

Linkkikuva ja mainoskuva: 1200 x 628 pikseliä

Tapahtumakuva: 1920 x 1080 pikseliä

 

Videon lataamista Facebook suosittelee MP4- tai MOV-muodossa, mitoiksi käyvät perinteiset 1920 x 1080 pikseliä (Full HD) tai 1280 x 720 pikseliä (HD). Paras laatu ja pienin pakkauksen määrä saadaan, kun videon tiedonsiirtonopeus (bit rate) on 12-16 Mbps.

Instagram

Instagram ei enää syrji muita kuin neliön mallisia kuvia, vaan sallii periaatteessa kaikki kuvasuhteet. Pääasiassa kännykällä selailtavassa palvelussa neliö ja pystykuva erottuvat kuitenkin parhaiten, ja leveydeksi kannattaa aina valita sama 1080 pikseliä.

 

Julkaisu (neliö): 1080 x 1080 pikseliä

Julkaisu (vaaka 16:9): 1080 x 566 pikseliä

Julkaisu (pysty 4:5): 1080 x 1350 pikseliä

Profiilikuva: 180 x 180 pikseliä (web-selain), 110 x 110 pikseliä (mobiilisovellus)

Stories-kuva: 1080x1920px (aina pystykuva)

 

Videot voivat olla pisimmillään 60 sekuntia pitkiä ja tiedostokoko voi olla maksimissaan 15 Mb. Videon leveydeksi suositellaan 1080 pikseliä, bit rateksi 3-4 Mbps.

Twitter

Twitterin feedissä kuvat eivät näy suoraan kokonaan mobiilisovellusta käytettäessä, vaan niitä pitää klikata. Eli jos haluat herättää seuraajiesi huomion parhaiten, kannattaa kuvasuhteen olla 16:9, jolloin näkymä ei rajaudu, vaan kokonaisuus näkyy suoraan ilman klikkausta.

 

Julkaisu (vaaka 16:9): 1024 x 512 pikseliä

Profiilikuva: 400 x 400 pikseliä

Kansikuva: 1500 x 500 pikseliä

Mainoskuva: 800 x 800 pikseliä (neliö) tai 800 x 418 pikseliä (vaaka)

 

Videon maksimikesto Twitteriin on tällä hetkellä 2 minuuttia ja 20 sekuntia, ja maksimi tiedostokoko 512 Mb.

LinkedIn

LinkedInissä kuvakoot riippuvat osittain siitä, onko kyseessä yksityishenkilön vai yrityksen profiili, ja erilaisia kuvasuhteita on lukuisia. Nyt tarkkana!

 

Profiilikuva: 400 x 400 pikseliä

Profiilikuva (yrityksen logo): 300 x 300 pikseliä

Kansikuva: 1584 x 396 pikseliä

Kansikuva (yritys): 1536 x 768 pikseliä

Mainoskuva/linkkikuva: 1200 x 627 pikseliä

 

Mobiilisovelluksella voi LinkedIniin ladata myös videoita. Kesto voi olla jotain väliltä 3 sekuntia ja 10 minuuttia, ja maksimi tiedostokoko 5 Gb.

Snapchat

Snapchatin pystykuva on suunniteltu teräväpiirtonäyttöisen puhelimen pystynäytölle, kuten Instagramin Stories-kuva, eli kuvakoko niin valokuvalle kuin videolle on tuttu Full HD.

 

Postaus: 1080 x 1920 pikseliä

Mainos: 1080 x 1920 pikseliä

YouTube

Vaikka YouTube onkin videopalvelu, tarvitsee kunnon kanava tietysti profiilikuvan ja mielellään kansikuvankin. Myös personoidut esikatselukuvat ovat suosittuja nykyään, ja nekin kannattaa ehdottomasti tehdä oikean kokoisena.

 

Profiilikuva (kanavan kuvake): 800 x 800 pikseliä

Kansikuva: 2560 x 1440 pikseliä

 

Videon kustomoitu esikatselukuva (thumbnail): 1280 x 720 pikseliä

Google Analytics tavoitteilla kannattavaa markkinointia