Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Tapio Lehtinen
Kategoriassa Markkinointi / Sosiaalinen media /

Somekuvien koot 2021 – Näppärä muistilista

Julkaistu:

Moni sosiaaliseen mediaan kuvia ladannut on huomannut laadun heikkenevän tai kuvan rajautuvan ihan väärin. Nämä ongelmat vältämme lataamalla kuvat palveluun valmiiksi oikean kokoisena. Mutta sama koko ei tietenkään käy kaikkialle, vaan lähes joka palvelun sisälläkin on useampia eri mittoja eri kuvien tarkoituksiin. Kuvia voi toki ladata lähes missä koossa vaan, mutta varsinkin maksetussa mainonnassa on tärkeää, että lopputulos on juuri sitä mitä halutaankin.

Kaiken lisäksi kuvakoot vaihtuvat tuon tuosta, ja perillä pysyminen voi olla vaikeaa. Tähän blogiin on koottu tärkeimmät tämänhetkiset mitat ja asetukset valokuville ja videoille, mitä käyttää yleisimmissä eri somekanavissa.

Pikseleistä ja kuvasuhteista

Selvyyden vuoksi kerrottakoon tähän alkuun, että kuvien koot on ilmoitettu pikseleinä, ensin vaaka- ja sitten pystysuunnassa. Sama pätee kuvasuhteen kanssa, mikä on ilmoitettu suluissa pikseleiden jälkeen. Eli esim. 1080 x 1920 pikselin kuva on pystykuva, jossa on vaakasuunnassa 1080 pikseliä, pystysuunnassa 1920 pikseliä, ja jonka kuvasuhde on näin ollen 9:16. Ilmoitetut pikselit ovat optimaalisen näkymisen minimisuosituksia, eli voit siis ladata kuvia tätä suurempina, mutta tällöin palvelu pakkaa kuvan tilan säästämiseksi (eli käytännössä huonontaa laatua).

Oikea kuvasuhde sen sijaan on erittäin tärkeää, varsinkin jos kuvassa on tekstiä, jonka olisi näyttävä kokonaan. Monet palvelut mahdollistavat kuvan rajaamisen vielä ennen julkaisua, mutta jos olet esimerkiksi suunnittelemassa mainoskuvaa, on oikea kuvasuhde tietysti otettava huomioon jo tekovaiheessa.

Kuvankäsittelyohjelmissa voidaan säätää myös valokuvan resoluutiota, mutta tällä ominaisuudella on enemmän merkitystä kuvia tulostaessa tai painaessa. Tietokoneen tai älypuhelimen näytöltä katseltavan kuvan standardiresoluutio on 72 PPI (pixels per inch), jota voi käyttää kaikkien somepalveluiden kanssa.

Facebook

Facebook on nykyisin hyvin monitahoinen palvelu, joten kuviakin on vaikka minkä kokoisena, ja niistä tuntuu löytyvän hieman vaihtelevaa tietoa. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että eikö näitä kannattaisi vähän yhtenäistää?

Julkaisukuva (vaaka): 1200 x 630 (1,91:1)

Profiilikuva: 180 x 180 (1:1) Huom. näin kuva näkyy profiilisivulla optimaalisena, mutta voit ladata kuvan normaalin julkaisun tapaan.

Kansikuva: 820 x 312 (2,63:1) Huom. pakkauksen ohittamiseksi lataa kuva alle 100 KB tiedostona. Mobiilinäkymässä kansikuvat rajautuvat sivuilta.

Ryhmän kansikuva: 1640 x 856 (1,91:1)

Tapahtuman kansikuva: 1920 x 1080 (16:9)

Linkki tai mainos: 1200 x 628 (1,91:1) Huom. mainoskuvien kokoihin on muitakin vaihtoehtoja.

Tarina: 1080 x 1920 (9:16)

Video: Facebook suosittelee videon lataamista MP4- tai MOV-muodossa, mitoiksi käyvät perinteiset 1280 x 720 (HD) tai 1920 x 1080 (full HD). Paras laatu ja pienin pakkauksen määrä saadaan, kun videon tiedonsiirtonopeus (bit rate) on 12–16 Mbps. Kestoltaan video voi olla enimmillään 240 minuuttia ja tiedostokooltaan 4 GB.

Instagram

Instagramin alkutaipaleella kaikki kuvat olivat neliöitä, mutta nykyisin kuvan voi ladata hyvin vapaasti eri kuvasuhteissa. Pääasiassa kännykällä selailtavassa palvelussa pystykuva erottuu kuitenkin parhaiten ja leveydeksi mille tahansa kuvasuhteelle on helppo valita aina sama 1080 pikseliä.

Syöte (neliö): 1080 x 1080 (1:1)

Syöte (vaaka): 1080 x 566 (1,91:1) Huom. tämä kuvasuhde minimikorkuinen

Syöte (pysty): 1080 x 1350 (4:5) Huom. tämä kuvasuhde maksimikorkuinen

Profiilikuva: 110 x 110 (1:1)

Tarina / Reels / IGTV: 1080 x 1920 (9:16)

Video: Syötteessä julkaistavat videot voivat olla pisimmillään 60 sekuntia pitkiä ja tiedostokoko voi olla maksimissaan 15 Mb. Videon leveydeksi suositellaan 1080 pikseliä, bit rate:ksi 3-4 Mbps. Stories, Reels ja IGTV ovat aina pystyvideoita, kuvasuhteenaan 9:16 ja resoluutiona 1080 x 1920 pikseliä.

Twitter

Twitteriä selatessa kuvat eivät näy suoraan kokonaisuudessaan mobiilisovellusta käytettäessä, vaan niitä pitää klikata. Eli, jos haluat herättää huomion parhaiten, kannattaa kuvasuhteen olla 16:9, jolloin näkymä ei rajaudu.

Julkaisu: 1200 x 675 (16:9)

Profiilikuva: 400 x 400 (1:1)

Kansikuva: 1500 x 500 (3:1)

Linkkikuva: 800 x 418 (1,91:1)

Video: Maksimikesto on tällä hetkellä 2 minuuttia ja 20 sekuntia, maksimi tiedostokoko 512 MB ja tuetut tiedostomuodot MP4 ja MOV. Kuvasuhde voi olla mitä tahansa 1:2,39 ja 2,39:1 välillä, eli pikseleissä tämä tarkoittaa maksimissaan 1920 x 1080 vaakavideolle ja 1200 x 1900 pystyvideolle. Suositus on kuitenkin pienempi 1280 x 720.

LinkedIn

LinkedIn:issä kuvakoot riippuvat osittain siitä, onko kyseessä yksityishenkilön vai yrityksen profiili, ja erilaisia kuvasuhteita on lukuisia. Nyt tarkkana!

Julkaisu tai linkki: 1200 x 627 (1,91:1)

Profiilikuva: 400 x 400 (1:1)

Yrityksen profiilikuva: 300 x 300 (1:1)

Kansikuva: 1584 x 396 (4:1)

Yrityksen kansikuva: 1128 x 191 (n. 5,9:1)

Tarina: 1080 x 1920 (9:16)

Video: LinkedIniin voi ladata videoita jopa 4K:na ja 60 fps -kuvanopeudella, mutta sujuvan toiston varmistamiseksi parempi pysyä perinteisemmässä teräväpiirrossa (1920 x 1080 tai 1280 x 720). Maksimi kesto on 10 minuuttia ja tiedostokoon raja on 5 Gb.

Snapchat ja TikTok

Snapchat ja TikTok on suunniteltu teräväpiirtonäyttöisen puhelimen pystynäytölle eli suositeltava kuvakoko niin valokuvalle kuin videolle on näissä molemmissa tuttu pystyyn käännetty full HD.

Julkaisu: 1080 x 1920 (9:16)

Video: Molemmat palvelut hyväksyvät MP4- ja MOV-tiedostomuotoja. Snapchatin kokorajoitus lyhyelle 3–10 sekunnin videolle on 32 MB, pitkälle rajoittamattoman mittaiselle videolle 1 GB. TikTok ottaa vastaan Android -puhelimen sovelluksella maksimissaan 72 MB tiedostoja, IOS-järjestelmää käyttävät voivat ladata enimmillään 287,6 MB videon.

YouTube

Vaikka YouTube onkin videopalvelu, tarvitsee kunnon kanava tietysti profiilikuvan ja mielellään kansikuvankin. Myös personoidut videoiden esikatselukuvat eli ”thumbnailit” ovat suosittuja nykyään, ja nekin kannattaa ehdottomasti tehdä oikean kokoisena.

Profiilikuva: 800 x 800 (1:1)

Kansikuva: 2560 x 1440 (16:9)

Thumbnail: 1280 x 720 (16:9)

Uusimmat blogit