Ketterä somevideo ja sananen videoiden kestosta
Julkaistu
Sosiaalisessa mediassa videoiden suosio markkinointikeinona kasvaa edelleen. Videon tullessa entistä suositummaksi näkyvyysratkaisuksi, on tärkeää, että myös pienemmät yritykset voivat panostaa sosiaaliseen mediaan ja videoihin. Tekniikan kehittyessä ja kaluston keventyessä voidaan pienemmätkin videotuotannot toteuttaa myös yhden hengen voimin videon laadun siitä kärsimättä.
Mitä kannattaa videoida?
Sosiaalisiin medioihin voi tuottaa hyvinkin monenlaista videosisältöä. Video voi käsitellä esimerkiksi jotain tiettyä tapahtumaa, se voi olla yritysesittely tai vaikka jonkin tietyn palvelun tai tuotteen mainostusta. Myös yritysten henkilöstön esittelyvideot ovat mukava piristys tavanomaiseen somevirtaan. Videoon saa mukavasti syvyyttä, kun päivityksen yhteyteen kirjoittaa vielä hyvin jäsennellyn tekstin, joka avaa videon sisältöä, antamaan mahdollista lisätietoa tai ohjaa videon katselijat haluamalleen sivulle.
Sisältö ennen kaikkea
Ennen kuin puhutaan sanallakaan videon kestosta, annan parhaan tietämäni ohjeen: sisältö on aina tärkein. Kuulen monesti asiakkaiden ajatuksia ja toiveita suunniteltavien videoiden kestosta: 10-minuuttinen yritysesittely tai 15-minuuttinen palvelukuvaus, kun sisältöä on hädin tuskin 2-minuuttiseen videoon. ”Kun tästä kerran maksetaan, niin tehdään sitten kerralla vähän pidempi” -mentaliteetti ei kuitenkaan useimmiten palvele itse yritystä, kun video jää polkemaan paikallaan minuutin jälkeen. Haluaisin muistuttaa, että myös sisällön tiivistäminen on – joskin liian vähän arvostettu – taitolaji siinä missä sisällöntuotantokin.
Älä menetä katsojia – pidä sisältö tiiviinä ja kesto kurissa
Videoiden enimmäiskestosta on monenlaisia suosituksia, mutta jos puhutaan Facebook-videosta, niin mielestäni hyvä nyrkkisääntö on (sisällön määrästä ja laadusta toki riippuen) kahden minuutin yläraja. Tähän luonnollisesti löytyy poikkeuksia, mutta on oikeasti yllättävän haastavaa tuottaa yli kaksi minuuttia mielenkiintoista ja merkityksellistä sisältöä ja vieläpä saada ihmiset katsomaan video keskittyneesti loppuun saakka. Facebookin uutissyötehän on tunnetusti melko hektinen ja paikoitellen jopa kertakäyttöinen. Ihmiset ovat tottuneet pikaselaamaan ruudulleen tupsahtavia sisältöjä, joten videon kohdalla keskivertokatsojan keskittymiskyky herpaantuu todennäköisesti jo ensimmäisen minuutin tullessa täyteen. Tällöin (sisällöstä edelleen riippuen) on sekunti sekunnilta varmempaa, että video jää kesken, eikä siihen enää myöhemmin palata.
Isompien kokonaisuuksien kohdalla voi toki olla vaikeaa sisällyttää koko asiaa alle kahteen minuuttiin, mutta silloin on syytä miettiä, onko Facebook sellaiselle videolle oikea kanava. Jos katsot neljä minuuttia pitkän videon, ja alat kahden minuutin jälkeen miettimään, milloin video oikein loppuu, on melko epätodennäköistä, että video jättää pysyvää muistijälkeä tai positiivista mielikuvaa.
Kevyt kalusto ja pieni kuvausryhmä – nopeampi reagointimahdollisuus ja edullisempi hinta
Videotuotannon toteuttaminen voi usein vaatia nopeaa reagointia, jolloin yrityksellä ei ole aikaa ryhtyä kilpailuttamaan hintoja tai järjestää useampaa suunnittelupalaveria. Tällöin on hyvä löytää toimija, joka voi toteuttaa videotuotannon tai esimerkiksi tapahtuman videoinnin kustannustehokkaasti vaikka jo samana tai seuraavana päivänä.
Alle luettelin esimerkin yhden hengen kuvausryhmän kevyestä kuvauskalustosta:
-järjestelmäkamera, jolla voi ottaa vähintään Full HD -laatuista videota (mielellään myös 50 fps hidastuskuvaa varten) sekä tarvittaessa hyvälaatuisia stillkuvia
-vara-akkuja sekä varamuistikortti kameralle
-kolmijalka ja/tai 3-akselinen gimbaali eli kuvanvakaaja kameralle
-kameraan kiinnitettävä videomikrofoni
-kuulokkeet äänen monitorointiin
-drone eli kuvauskopteri (esim. Phantom 4, joka mahtuu suhteellisen pieneen kuljetuslaatikkoon)
-tarvittaessa 1-2 pientä led-paneelia, akut ja jalka esimerkiksi haastattelukuvien ja tuotteiden valaisuun
Listan mukaisella kalustolla pystytään toteuttamaan jo täysin ammattitasoista videota, mutta kalustoa on kuitenkin sen verran vähän, että tarvittaessa sen kuljetus, käyttö ja pakkaus onnistuu vallan mainiosti myös yhden henkilön voimin. Nopeamman reagoinnin lisäksi asiakas hyötyy ketterästä tuotannosta myös hinnan muodossa. Käytetään esimerkkinä vaikkapa noin minuutin mittaista yritysesittelyä, jonka suunnitteluun käytetään kaksi tuntia, kuvaukseen pakkauksineen kuusi tuntia ja jälkitöihin neljä tuntia. Asiakas säästää kustannuksissa, kun videotuotanto työllistää yhden henkilön puolentoista päivän ajan verrattuna vaikkapa kolmihenkiseen tuotantoryhmään, joista jokainen tekee täyden työpäivän videon parissa. Kustannustehokkuutta lisää myös se, että pystyt käyttämään videotasi useammassa somekanavassa (esim. Youtube, Instagram, Facebook, Vimeo) sekä mahdollisesti vielä yrityksen nettisivuilla, joten kyseessä on varsin monikäyttöinen markkinointitapa.
Aika realisoida ideat?
Törmään viikoittain yrityksiin ja yrittäjiin, jotka epäilemättä hyötyisivät Facebook-sivuista ja sinne tuotetusta materiaalista, mutta niiden toteutus on jäänyt ideatasolle. Jos lasket itsesi tähän ryhmään, eikä sinulla ole mahdollisuutta ideoiden realisoimiseen, nappaa luuri käteen tai ohjaa sormesi näppäimistölle ja ota meihin yhteyttä. Pienimuotoinen suunnittelu ja ideoiden pallottelu ei maksa sinulle yhtään mitään, mutta voi poikia hyvinkin mieleisiä tuloksia.
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.