Google Ads -markkinoinnin perusteet

Julkaistu

*Google AdWords nimi on pian Google Ads: Uusi brändi alkaa näkyä 24.7.2018.

Digitaalisen markkinoinnin keskeisyys nousee markkinoinnissa koko ajan, ja sen keskeisimpiä työkaluja on Google AdWords. Osallistun tällä hetkellä Google Finlandin kanssa yhteistyössä järjestettyyn Google AdWords Academy-koulutukseen, jonka ohjelmaan sisältyy muun muassa AdWords-työkalun käyttöä ja hallinnointia. Seuraavan puolen vuoden aikana jaan kanssanne vinkkejä AdWordsin käyttöön tässä blogisarjassa. Sarjan ensimmäisessä osassa avaan yleisellä tasolla hakusanamainontaa sekä AdWordsin käyttöönottoa. Blogisarjan edetessä keskitymme tarkemmin pienempiin aihekokonaisuuksiin.

Mitä siis on hakusanamainonta?

Se on internetin eri hakukoneiden tarjoama teksti- ja kuvamainospalvelu. Hakusanamainonnassa käyttäjälle esitetään mainos, joka valitaan eri kriteerien täytyttyä, kuten käyttäjän hakusanan ja sijainnin mukaan. Hakusanamainonta mahdollistaa kustannustehokkaan tavan mainostaa internetissä; mainoskampanjoita saadaan kohdennettua asiakkaille paremmin ja kontaktin hinta on verraten edullinen, koska jokainen mainosta klikkaava käyttäjä on nähnyt mainoksen hakemalla siihen viittaavalla hakutermillä.

Google AdWords vai Bing Ads?

Google AdWords ja Bing Ads ovat suosituimmat digimarkkinointityökalut. Google hallitsee tällä hetkellä suurinta osaa markkinoista: vuonna 2017 Googlen markkinaosuus maailmanlaajuisesti oli keskimäärin 74.54%. Vaikka keskityn tässä sarjassa Googlen palveluun, on hakusanamarkkinointia aloittaessa hyvä ottaa huomioon oman alan kilpailun ja keskittymiskohteisiin liittyvät tilanteet. Voi olla, että toinen alusta toimii yrityksellesi paremmin kuin toinen. Kannattaa aina ensin miettiä omaa asiakastaan. Kenet haluat verkkomarkkinoinnilla saavuttaa.

Google AdWords: Mitä siellä voi tehdä?

Googlen hakusanamarkkinointipalvelu on AdWords, jolla luodaan markkinointisisältöä Googlen eri verkostoihin ja kanaviin. Käyttö toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan näin: luo mainos, kerro Google AdWordsille kenet haluat tavoittaa ja palvelu tuo mainoksen asiakkaallesi. Mainoskampanjoita kohdennetaan käyttämällä muun muassa erilaisia avainsanoja, sijainteja ja demografioita. Mainostajalla on täysi kontrolli markkinointibudjetista ja palvelun kautta pääsee myös näkemään helposti mainosten tuloksia: AdWords näyttää sinulle, kuinka moni ihminen näkee mainoksesi, kuinka monta prosenttia heistä klikkaa sitä, ja kuinka moni käy nettisivuillasi.

Missä mainokset näkyvät?

Google-verkosto kattaa kaikki paikat, joissa Google AdWords -mainoksia voidaan näyttää, mukaan lukien Googlen omat sivustot, Googlen kumppanien verkkosivustot sekä muut sijainnit, kuten mobiilisovellukset.

Google-verkosto on jaettu eri ryhmiin, joiden avulla on helpompi jäsentää ja hallita mainosten näyttöpaikkaa:
Google hakuverkosto on käytännössä Googlen hakutulossivut, joihin törmäät hakiessasi mitä tahansa Googlesta. Hakuverkostoon kuuluu myös Googlen sivustot, kuten Google Maps-palvelu, sekä sellaisten kumppanien hakusivustot, jotka näyttävät mainoksia yhteistyössä Googlen kanssa.

Google Display -verkosto sisältää Googlen sivustot, kuten YouTuben, Bloggerin ja Gmailin. Se sisältää myös mobiilisivuja ja -sovelluksia. Hakusanamainonnassa suuressa roolissa ovat avainsanat. Ne ovat valitsemasi sanat tai ilmaukset, jotka kuvaavat tuotettasi tai palveluasi ja auttavat määrittämään, milloin ja missä mainoksesi voidaan näyttää. Kun joku tekee haun Googlessa, mainoksesi voidaan näyttää avainsanojesi ja kyseisen henkilön hakutermien vastaavuuden perusteella. Avainsanoja käytetään myös mainoksesi yhdistämisessä Google-verkoston sivustoihin, jotka liittyvät avainsanoihisi ja mainoksiisi.

Avainsanoja kannattaa miettiä tarkkaan. Laadukkaat ja osuvat avainsanat auttavat sinua tavoittamaan paremmin ihmisiä, joista tulee todennäköisemmin asiakkaitasi. Tässä hyvänä apuvälineenä toimii Googlen Avainsanojen suunnittelija -työkalu. Se tarjoaa avainsanaideoita ja liikennearvioita, joiden avulla voit luoda paremman hakusanakampanjan. Työkalulla voi hakea avainsanoja ja mainosryhmäideoita sellaisten sanojen perusteella, jotka kuvaavat tuotettasi, palveluasi tai verkkosivustoasi. Avainsanaluettelon voi kirjoittaa tai päivittää sen avulla, sekä yhdistää ja monistaa useita avainsanaluetteloita uuden, enemmän avainsanoja sisältävän luettelon luomiseksi. Voit lisäksi hakea historiatilastoja ja liikennearvioita.

Hakusanahuutokauppa

Joka ikiseen Google-hakuun liittyy huutokaupaksi kutsuttu prosessi. Joka kerta, kun AdWords-mainos on kelvollinen näkymään haun yhteydessä, se osallistuu hakusanahuutokauppaan muiden mainostajien avainsanojen kesken. Huutokaupan tulos määrää, näytetäänkö mainos ja minkä sijainnin se sivulla saa. Kun käyttäjä tekee haun, Google AdWords-järjestelmä etsii kaikki mainokset, joiden avainsanat vastaavat kyseistä hakua ja täyttävät kriteerit. Jäljelle jääneistä mainoksista näytetään vain ne, joilla on riittävän korkea sijoitus. Mainoksen sijoitus on hintatarjouksen, laadun, sijoituksen kynnysarvon, käyttäjän hakukontekstin sekä laajennusten ja muiden mainosmuotojen odotetun vaikutuksen yhdistelmä. Huutokauppa käydään uudelleen jokaisen Google-haun yhteydessä, ja tulokset voivat vaihdella aina kilpailutilanteen mukaan.

Nettisivujen sisällöllä ja landing-sivulla, eli sivulla jolle mainosta klikattaessa päädytään, on suuri merkitys myös huutokaupassa. Google seuraa ja arvioi näitä tekijöitä jokaisen sopivan verkkohaun kohdalla. Tärkeimpiä kriteereitä ovat muun muassa relevantti ja hyödyllinen sisältö, luotettavuus ja selkeä navigointi.

AdWords-kampanjan luominen

AdWords markkinointi aloitetaan luomalla erilaisia kampanjoita, joiden alle voidaan lisätä erilaisia mainoksia ja avainsanoja. Ensimmäisenä mietitään kuitenkin aina mainoskampanjan tavoite.

Kampanjan luominen

Kampanja on toisiinsa liittyvien mainosryhmien joukko. Jokaisella kampanjalla on tavoite, joka määräytyy sen mukaan, mitä haluat ensisijaisesti saavuttaa kampanjallasi ‒ esimerkiksi lisätä myyntiä tai verkkosivuston liikennettä. Kun alat luomaan kampanjaa, sinua pyydetään valitsemaan kampanjan tavoite ja tyyppi. Voit valita kampanjallesi tavoitteen sen mukaan, mitä haluat asiakkaidesi tekevän. Tavoitteita voivat olla:
– Myynti
– Liidit
– Verkkosivuston liikenne
– Tuotteen ja brändin harkinta
– Brändin tunnettuus ja kattavuus
– Sovelluksen mainos

Palataan taas hetkeksi Googlen haku- ja Display-verkostoihin. Tavoitteistasi riippuen sinun tulee päättää, kummassa verkostossa mainoskampanjaasi esitetään.
Hakukampanjassa mainoksesi näkyvät Google-hakutulosten lähellä ja muilla Googlen sivuilla, kun ihmiset etsivät termeillä, jotka ovat merkityksellisiä mainoksesi avainsanojen suhteen.

Display -verkkokampanjalla mainoksesi näkyvät läpi koko Google Display -verkoston eri sivustoilla ja sen mobiilisivuilla ja -sovelluksissa. Tässä verkossa toimivat erityisen hyvin kuvat ja videot.

AdWordsin kampanjat voi myös esimerkiksi kohdentaa näkymään tietyillä laitteilla: pöytäkoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla.

Kampanjatyypit

Kampanjatyyppi kannattaa valita mainontatavoitteiden mukaan. Jos esimerkiksi haluat näyttää mainoksia Google.fi -sivustolla saadaksesi lisää vierailijoita verkkosivustollesi, sinun kannattaa valita hakuverkostokampanja. Kampanjatyypin vaihtoehdot ovat hakuverkostokampanja, Display-verkosto-kampanja, Shopping-kampanja, videokampanja ja universaali sovelluskampanja. Kampanjatyypit keskittyvät Googlen mainontaverkostoihin, Google-hakuverkostoon ja Google Display ‑verkostoon. Seuraavassa vaiheessa näiden erilaisten kampanjoiden alaisuuteen voidaan lisätä mainoksia ja avainsanoja.

Lyhyesti eri hinnoittelustrategiat ja seuranta

AdWordsissa voit määrittää mainoksille useita hintatarjouksia omien tarpeittesi ja yrityksesi vaatimusten mukaan. Useimmat mainostajat panostavat klikkauksiin, näyttökertoihin, konversioihin tai katselukertoihin. Mainosten toimimista voi seurata erilaisten mittareiden avulla. Näitä ovat impressiot, hinta, klikit, CPC (”cost per click” eli hinta per klikkaus) ja konversiot.

Tämä oli pintaraapaisu Google Adwordsin maailmaan. Nyt vain rohkeasti koittamaan!

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp