WordPress 101, osa 6 – Ennen julkaisua

Julkaistu

Kun WordPress-sivustosi alkaa olla julkaisua vaille valmis, kannattaa sivusto tarkistaa vielä kerran läpikotaisin kielikukkasten, optimoimattomien kuvien sekä muiden kauneusvirheiden varalta. Tässä blogitekstissä käydään läpi 14 vinkkiä, jotka on suositeltavaa ottaa huomioon ennen kuin julkaisee sivuston.

1. Oikolue ja muotoile tekstit

Verkkosivuston sisältö on hyvä oikolukea ennen sivuston julkaisemista. Kirjoitus- ja kielioppivirheet häiritsevät paitsi lukukokemusta, myös antavat sivustosta epäammattimaisen kuvan. Otsikot kannattaa myös muotoilla mahdollisimman ytimekkäiksi niin, että niissä tulisi esille tärkeimmät hakusanat ja sivulla käsiteltävä asia.

Oikoluvun lisäksi tekstien tyylit kannattaa viilata viimeistään tässä vaiheessa kuntoon. Google analysoi sivustolla olevia otsikkotyylejä, minkä vuoksi on tärkeää, että sivuilta löytyy erityisesti h1-otsikkotyyli. Otsikoiden lisäksi myös ylipitkät kappaleet kannattaa jakaa useammaksi kappaleeksi luettavuuden kannalta. Lyhyemmät kappaleet houkuttelevat sivustolla vierailijaa paremmin kuin tekstit, jotka ovat pakahduttavan pitkiä.

2. Tarkista linkit

Alasivujen linkkien pituus on hyvä tarkistaa ennen sivuston julkaisua. Hyvä nyrkkisääntö on, että alasivun tai artikkelin linkin pituus pysyy kolmessa, maksimissaan neljässä sanassa. Tällöin linkin muodoksi tulisi siis: omasivu.fi/blogi/esimerkki-artikkelin-linkin-pituus

Jos linkki on pitkä litania epämääräisiä merkkejä tai puolet artikkelisi pituudesta, on linkin ulkoa muistaminen hyvin vaikeaa eikä sen jakaminen linkin muodossa ole kovin käyttäjäystävällistä.

Linkissä olisi hyvä olla tärkeimpiä hakusanoja, sillä tämä vaikuttaa Googlen hakutulokseen. Myös päivämääriä kannattaa välttää, sillä Googlen hakutuloksessa parinkin vuoden taakse päivämäärätty linkki kertoo lukijalle heti vanhentuneesta sisällöstä.

Jos ehdit jo muokata sivustosi linkkejä, kannattaa seuraavaksi tarkistaa koko sivustosi linkitykset kahteenkin kertaan. Rikkinäiset sisäiset (sivustosi toiselle sivulle ohjautuvat) ja ulkoiset (toiselle sivustolle ohjautuvat) linkit antavat 404-virheen, mikä vähentää sivustosi käyttökokemusta.

3. Käännä sivustosi tarvittaessa

Joissakin WordPress-teemoissa ei ole valmista käännöstä suomen kielelle. Tämän vuoksi erityisesti teemaan kuuluvat ominaisuudet voivat näkyä englannin kielellä sivustollasi. Esimerkiksi hakupalkissa voi lukea ”Search…”. Näitä teeman sisäisiä käännöksiä voidaan harvoin itse muokata, jos oikeaa kielipakettia ei löydy. Sivuston kielen kääntöön on olemassa lisäosia, joiden avulla voit luoda itse käännöksen tietyille teksteille.

4. Yhteydenottolomakkeiden tarkistus

Yhteydenottolomakkeiden toimivuus on hyvä kokeilla ennen sivuston julkaisua testiviestien avulla. Näin tärkeät yhteydenottopyyntösi eivät vahingossakaan katoa ja tiedät tasan tarkkaan, kuinka lomakkeet toimivat. Lomakkeesta lähtevän viestin lisäksi myös sähköpostiosoite, johon viesti lähetetään, kannattaa tarkistaa oikeaksi.

5. Toimiihan verkkokauppasi

Yhteydenottolomakkeiden lisäksi myös mahdollisen verkkokaupan toimivuus kannattaa testata ennen sivuston julkaisua. Olisi ikävää, jos huomaisit muutaman viikon päästä sivuston julkaisusta, ettei yksikään myyntitapahtuma ole syystä tai toisesta tullut läpi. Tee siis testiosto kaupassasi, jolloin pääset tutustumaan verkkokaupan toimivuuteen sekä asiakkaan että myyjän näkökulmasta.

6. Kuvien ja videoiden laatu ja toimivuus

Sivustolla olevat graafiset elementit, kuten kuvat ja videot, ovat tärkeä osa käyttäjäkokemusta. Sivuston on syytä olla visuaalisesti mielenkiintoinen ja houkutteleva, jotta vierailijat pysyvät sivulla mahdollisimman kauan. Tämän vuoksi kuvien ja videoiden linkitys ja toimivuus onkin syytä tarkistaa, jotta tietty kuva näkyy halutussa paikassa ja videot pyörivät hidastelematta.

Kun uusi kävijä tulee sivustolle, latautuu koko sivusto kuva ja video kerrallaan. Jotta sivusto toimisi mahdollisimman nopeasti, kannattaa sivustolla olevat kuvat optimoida mahdollisimman pieneen muotoon, mutta kuitenkin niiden laatua heikentämättä. Kuvien optimointiin on myös olemassa lisäosia.

7. Sosiaalisen median integrointi

Sivusto on hyvä integroida yrityksen sosiaaliseen mediaan linkityksin sekä erilaisin some-widgetein. Kun sivusto ja some on linkitetty keskenään, on Googlesta helpompi löytää kaikki eri sivusi ja somekanavasi yhdellä haulla. Tämän vuoksi on hyvä tarkistaa, että kaikki integroinnit toimivat oikein, ja some-päivitykset päivittyvät myös omalle kotisivulle.

8. Julkaise muutama blogiteksti valmiiksi

Uudella sivustolla ei luonnollisesti ole vielä ehtinyt kertyä pitkää blogiarkistoa, mutta vastajulkaistulla sivulla olisi hyvä olla muutama jo valmiiksi kirjoitettu artikkeli. Näin sivusto ei vaikuta tyngältä vaan sieltä kävijät löytävät tarpeellista tietoa jo heti alussa. Jo valmiiksi julkaistut blogiartikkelit houkuttelevat sivulle lukijoita, mutta myös vahvistavat yrityksesi asiantuntijuutta jo heti alusta alkaen.

9. Sivuston hakukoneoptimointi eli SEO

Jos haluat edesauttaa sivustosi kohoamista Googlen hakutuloksissa, kannattaa sivuston tekstit muotoilla hakukoneystävällisesti. Apua SEOn kehittämiseen saa esimerkiksi erilaisten lisäosien avulla. Yksi hyvä WordPress-lisäosa on Yoast, joka antaa kommentteja sivuston kehittämisetä varten. Hakutuloksiin vaikuttavat myös kuvien alt tagit (vaihtoehtoiset tekstit), jotka kannattaa lisätä jokaiselle kuvalle uniikiksi.

Hakukoneoptimoinnista voit lukea lisää Nettisivujen laatu -blogiartikkelistamme.

10. Sivustosi nopeus

Ulkonäön lisäksi sivuston houkuttelevuuteen vaikuttaa sivuston nopeus. Kuvat, videot ja lisäosat hidastavat jonkin verran sivuston latautumista, mutta sivustoa voidaan nopeuttaa optimoimalla sivusto erilaisten lisäosien avulla. Sivuston nopeuden voi tarkistaa esimerkiksi Googlen PageSpeed-työkalun avulla. Työkalu kertoo sivuston nopeuden lisäksi vinkkejä, kuinka voi nopeuttaa sivustoa.

11. Onhan sivustosi responsiivinen

Mobiililiikenne kattaa yli puolet internetliikenteestä, joten on tärkeää, että sivusto toimii sujuvasti myös mobiilissa. Ennen sivuston julkaisua kannattaakin käydä oma sivusto läpi puhelimella ja tabletilla, ja tehdä tarvittavia muutoksia. Erityisesti fonttikoot on syytä pienentää mobiilinäkymässä, sillä otsikot ovat usein mobiililaitteille liian kookkaita.

12. Tarkista sivustosi eri selaimilla

Haluat varmasti, että sivustosi näyttää upealta paitsi mobiilissa myös eri selaimilla, kuten Google Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer ja Microsoft Edge. Kannattaa siis tarkistaa, että sivusto toimii oikein selaimella kuin selaimella.

13. Joko sivustollasi on favicon?

Viimeisen mutta ei vähäisimpänä kannattaa lisätä sivustollesi favicon. Favicon on selaimessa sivuston linkin vieressä näkyvä pieni, kooltaan 64×64 px oleva kuva. Pienen kokonsa vuoksi kuvan kannattaa olla yksinkertainen ja selkeä, mutta myös sopusointuinen yrityksen brändiin. Jos yritykselläsi on ikoni, on sitä suositeltavaa käyttää faviconissa.

14. Varmuuskopioi

Kun sivusto on valmis, kannattaa ottaa siitä varmuuskopio, jotta voit aina palata ensimmäiseen versioon sivustasi. Sivustoa kannattaa myös varmuuskopioida tietyin väliajoin, esimerkiksi kerran kahdessa kuukaudessa. Näin sinulla on aina tallessa tuore versio sivustasi, etkä vahingon sattuessa menetä luomustasi.

Julkaistut nettisivut eivät tarkoita, että sivusto on täysin valmis, vaan suurimman hyödyn saamiseksi sitä kannattaa kehittää ja päivittää jatkuvasti. Voit siis tehdä vapaasti muutoksia sekä sivustosi ulkoasuun että tekniikkaan myös julkaisun jälkeen.

AIKAISEMMAT OSAT:

WordPress 101 osa 1 – WordPressin käyttöönotto
WordPress 101 osa 2 – Teemoilla sivusto persoonalliseksi
WordPress 101 osa 3 – Sisältösivut ja artikkelit
WordPress 101, osa 4 – Lisäosilla enemmän ominaisuuksia
WordPress 101, osa 5 – Widgeteillä sivusto monipuolisemmaksi

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp