Google Analytics – Käyttöönotto ja hyödyt

Julkaistu

Kiinnostaako tietää mitä verkkosivuillasi tapahtuu? Tiedätkö kuka verkkosivuillasi asioi – vai käykö siellä ylipäätään ketään? Mistä verkkosivujesi kävijät tulevat? Löytävätkö kävijät etsimänsä tiedon ja kauanko he viettävät sivuilla aikaansa? Kaikkiin näihin ja moniin muihin kysymyksiin löytää vastauksen ilmaista web-analytiikan työkalua Google Analyticsia käyttämällä.

Google Analytics on nettisivuille asennettava mittausjärjestelmä, jonka kautta pystyt muun muassa seuraamaan mitä kautta ihmiset löytävät sivuillesi ja millaisia toimia he siellä suorittavat. Google Analytics asentaa jokaiselle nettisivujesi sivulle pätkän koodia, jonka avulla se kerää tietoa nettisivukävijöiden määrästä, liikkeistä ja toimista sivuillasi.

Web-analytiikan ja Google Analyticsin hyödyt

Aikaisemmin mainostajat eivät voineet tietää tavoittaako markkinointiviesti, johon on käytetty luovuutta, aikaa ja rahaa potentiaaliset asiakkaat. Rahaa heitettiin markkinoiden mustaan aukkoon, jonka syövereistä toivottiin haluttuja tuloksia.

Tänä päivänä on mahdollista kerätä suuria määriä tietoa, joita markkinoija voi käyttää hyödykseen. Suurin Google Analyticsin hyöty onkin markkinoinnin kehittäminen. Kun tiedät mitä teet hyvin ja missä olisi parantamisen varaa, voit kehittää toimintaasi suuntaan, jolla saat parhaan mahdollisen hyödyn yrityksellesi.

Web- tai verkkoanalytiikan avulla voit seurata, kuinka digimarkkinointikampanjasi tuo vastinetta rahoillesi. Markkinointitietojen keräämisen, seuraamisen ja analysoimisen avulla sinun ei tarvitse tuhlata budjettiasi turhaan, vaan saat helposti selville markkinointikulujesi määrän ja mihin markkinointiin varatut rahat kannattaa sijoittaa. Enää sinun ei tarvitse arvailla onko markkinointisi toiminut ja ovatko toimesi onnistuneet myymään tuotettasi tai palveluasi paremmin. Google Analytics pähkinänkuoressa: kun tiedät paljonko hyödyt eri toimistasi, tiedät mihin panostaa.

Google Analytics -seuranta

Analyticsissa on mahdollista seurata kattavasti nettisivuillasi kerättävää tietoja. Google Analyticsissa nämä tiedot on jaettu neljään eri osaan: yleisöön, hankintaan, käyttäytymiseen ja konversioon.

Yleisö – Näyttää muun muassa aktiiviset käyttäjät sivuilla, heidän sijaintinsa ja käyttämänsä nettiselaimen, sekä uudet että sivuille palaavat käyttäjät.

Hankinta – Mittaa ”liikenteen lähdettä” eli mitä kautta käyttäjä on löytänyt sivulle. Tiedoista löytyy esimerkiksi se, mitä selainta on käytetty ja onko kyse orgaanisesta hakutuloksesta vai maksetusta mainoksesta.

Käyttäytymien – Käyttäytyminen on yksi mielenkiintoisimmista mittareista. Analyticsin kautta selviää, miten nettisivukävijä liikkuu sivuilla ja kuinka kauan kullakin sivulla on käytetty aikaa. Käyttäytymisestä selviää myös sivuston nopeus ja onko kävijä suorittanut sivuston sisäisiä hakuja.

Tärkeimpinä käyttäytymisen metriikoita ovat sivuilla suoritetut tapahtumat, kuten ostotapahtuma tai yhteydenotto – ja miten tuohon tapahtumaan on päädytty.

Konversiot – Konversiolla seurataan arvokkaiden, etukäteen asetettujen tavoitteiden täyttymistä. Näitä tavoitteita voivat olla esimerkiksi tuotteen ostaminen tai uutiskirjeen tilaaminen.

Google Analytics ja hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan eri toimenpiteillä verkkosivujen löydettävyyttä hakukoneiden hakutuloksissa tiettyjä hakusanoja. Google Analytics antaa eväitä verkkosivujen kehittämiseen laadukkaammiksi, jotta ne löydettäisiin tehokkaammin nettihauissa.

Analytics jakaa monenlaista tietoa omien sivujen laadun parantamiseen. Raporteista selviää, onko laskeutumissivusi toimiva. Liian sekava tai hidas sivu karkottaa asiakkaat. Varsinkin sivujen nopeus vaikuttaa suuresti siihen, jääkö asiakas asioimaan sivuillesi. Vain murto-osa kuluttajista jää enää odottelemaan hitaiden sivujen latautumista – sivut kannattaa siis optimoida mahdollisimman tehokkaaksi.

Analyticsista saat tietää missä, mihin aikaan ja millä laitteella kävijä istunnon suorittaa. Jos selviää, että istunnot tulevat suurimmaksi osaksi mobiililaitteelta, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota sivujen responsiivisuuteen juuri mobiilikäyttäjiä ajatellen.

Analytics -tilille määritellään nettisivujen seurannan tavoitteita. Tämä tavoite voi olla vaikka yhteydenotto tai sivujesi sisältöön tutustuminen. Analyticsin kautta saat tietää mitä kautta ihmiset toimivat päästäkseen esimerkiksi yhteydenottolomakkeelle – vai jämähtääkö toiminto mahdollisesti johonkin ongelmaan matkalla.

Analyticsin kautta voit myös esimerkiksi saada selville mitä kautta potentiaaliset asiakkaat sivuillesi löytävät: löytävätkö he sivusi orgaanisesti vai maksullisia Google Ads -mainoksiasi käyttäen.

Google Adsin linkitys Analyticsiin

Miksi Google Analytics- ja Google Ads -tilit kannattaa linkittää toisiinsa? Linkitys mahdollistaa asiakkaan ”täydellisen kierron” tarkastelemisen:

Linkityksen kautta näet, millaisessa vuorovaikutuksessa asiakkaasi ovat markkinointisi kanssa – näkevätkö, ja klikkaavatko potentiaaliset asiakkaasi mainoksiasi. Näet myös, miten he suorittavat sivulle asettamasi tavoitteen.

Linkityksen jälkeen voit katsoa muun muassa Google Ads -raporteista Ads-mainosten ja sivustojen sisältämää kehitysdataa Google Analyticsissa. Voit myös tuoda Analyticsin tavoitteita ja tapahtumia Google Ads -tilille.

Google Analyticsin ja Adsin avulla saat selville mikä mainonnassasi ja nettisivuillasi toimii – ja mikä ei toimi. Näitä tietoja hyödyntäen voit korjata ongelmat ja toisintaa sitä mikä tuottaa tulosta.

Asennusohje vaiheittain – WordPress, MonsterInsights

Tässä blogissa ohjeistan Google Analyticsin asentamisen sivuille vaiheittain käyttäen MonsterInsights-nimistä WordPressin Google Analytics -lisäosaa. Lähdetään liikkeelle Analytics-tilin luomisella:

  • Kirjaudu Analyticsiin käyttäen Google-tiliäsi osoitteessa http://www.google.fi/analytics/
  • Luo Analytics-tili: klikkaa ”aloita maksutta”
  • Suosituksena on käyttää tilin nimenä yrityksen nimeä ja verkkosivusi nimenä verkkosivujesi osoitetta
  • Täytä loput tiedot (toimiala, maa ja aikavyöhyke)

Googlen Analyticsin asentaminen WordPressiin on helppoa: tarvitsemme ainoastaan Google Analyticsin UA-seurantatunnuksen, eikä koodausta vaadita! Löydät koodin vasemmasta alakulmasta ”Järjestelmänvalvoja”-otsikon alta:

  • Valitse ”Verkko-omaisuus”-otsikon alta seurantatiedot -> seurantakoodi
  • UA-alkuinen seurantatunnuksesi löytyy sivun ylälaidasta (muotoa muotoa UA-XXXXXXXX-X)

Lisäosan asennus tapahtuu samoin kuin muidenkin WordPress-lisäosien asennus. Lue lisää WordPress-lisäosista blogistamme:

  • Kirjaudu MonsterInsightsin sivuille ja lataa plugin kohdasta ”download”
  • Kirjaudu WordPressiin -> siirry kohtaan plugins -> ”add new” -> ”upload plugin”
  • Lataa plugin ja aktivoi se WordPress-sivuillasi
  • Lopuksi lisätään Analyticsista kopioimasi UA-seurantakoodi: Insights -> ”settings” -> ”verify key button”
  • Tallenna asetukset ja Google Analytics on nyt käytössä!

Lopuksi on vielä hyvä varmistaa, että seurantakoodi varmasti löytyy sivuilta. Kirjaudu ulos WordPressin ylläpidosta ja siirry sivujen julkiseen näkymään. Avaa seuraavaksi sivun lähdekoodinäkymä. Koodista tulisi löytyä asetuksiin syötetty seurantakoodi.

Vinkki: Chromella tai Mozilla Firefox -selaimella lähdekoodinäkymään pääsee pikanäppäimillä Control + U.

Voit tarkistaa seurantakoodin toiminnan siirtymällä verkkosivustollesi ja varmistamalla, että käyntisi rekisteröidään reaaliaikaisiin raportteihin Google Analyticsin kävijäraportista.

Onneksi olkoon, Google Analytics -tilisi on luotu ja linkitetty nettisivuillesi! Tietojen keräämisen alkamisessa voi mennä pari päivää. Älä siis huolehdi, jos kävijätietoja ei ala näkyä heti.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp