Blogiartikkelien hyöty ja niiden sisällöt
Julkaistu
Blogi tuo useille mieleen netissä jaettavan päiväkirjan, jossa kertoillaan päivän kulusta tai arvostellaan elokuvia ja kirjoja. Blogi on kuitenkin myös ensiluokkainen työkalu yrityksen markkinoinnissa ja tunnettuuden lisäämisessä.
Tule löydetyksi
Nettisivujen sisältöjen tarkoitus on esitellä yrityksen tuotteita, palveluita ja toimintaa – tehdä yritystä tunnetummaksi. Hyvät sisällöt antavat arvoa lukijoilleen, mutta työskentelevät yrityksen tunnettuuden eteen myös muilla tavoin. Sisällöt nimittäin vaikuttavat siihen, miten nettisivut näkyvät Googlen hakutuloksissa ja kuinka korkealla sijoituksella.
Google arvostelee nettisivuja oman algoritminsa mukaan. Vaikka algoritmin tarkat kiemurat ovat varjeltu salaisuus, tiedossa on kuitenkin hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia seikkoja. Näitä ovat esimerkiksi hakusanojen esiintyminen tekstissä, sekä tekstisisällön määrä. Alasivuille kannattaa kirjoittaa siis paljon ja laadukasta sisältöä. Loputtomiin ei niillekään voi kuitenkaan tekstiä kirjoittaa. Kun alasivut on kyllästetty hyvällä sisällöllä, on aika siirtyä blogien pariin.
Blogitekstit ovat käytännössä laadukkaan sisällön määritelmä. Niissä pääsee kertomaan yrityksen toiminnasta ja esittelemään asiantuntijuuttaan, minkä lisäksi teksteissä esiintyy luonnollisesti tärkeitä hakusanoja. Kun blogiteksteistä vielä tekee tarpeeksi pitkiä, ovat ne ensiluokkaista sisältöä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Tyhjä paperi ja kynä – mistä kirjoittaa?
Millaisista aiheista blogia sitten voi kirjoittaa? Vaikka blogit edesauttavat hakukonenäkyvyyttä, kannattaa pitää mielessä, että ne on ensisijaisesti tehty luettavaksi. Blogitekstien, kuten muidenkin julkaistavien sisältöjen kanssa kannattaa nyrkkisääntönä pitää sitä, että tekstin lukemisesta tulisi olla jotakin hyötyä sen lukijalle. Tämä voi tarkoittaa uuden oppimista, ennestään tiedetyn selventämistä tai vaikkapa vain tekstin viihdyttävyyttä.
Jos tuntuu siltä, että blogin kirjoittamisessa ei pääse alkuun, kannattaa lähteä käsittelemään jo olemassa olevaa sisältöä avaamalla yrityksen palveluita tarkemmin. Palvelut on toki (toivottavasti) esitelty jo asiaankuuluvilla alasivuilla, mutta blogissa niitä voidaan käsitellä tarkemmin tai erilaisesta näkökulmasta. Blogissa voi kertoa vaikkapa esimerkkitapauksen jonkin yrityksesi palvelun käyttämisestä. Tämä voi pohjautua oikeaan asiakaskokemukseen, tai olla keksittykin tilanne. Lukija saa joka tapauksessa paremman kuvan siitä, miten tarjottu palvelu toimii käytännössä, mikä voi johtaa uusiin asiakkuuksiin.
Blogin voi kirjoittaa myös yrityksensä tai itsensä tarinasta. Se, kuinka alalleen on päätynyt ja mitä vuosien varrella on oppinut, voi olla kiinnostavaa luettavaa niin nykyisille kuin potentiaalisillekin asiakkaille. Tämäntyyppisessä blogissa on mahdollista avata myös enemmän sitä, miksi haluaa tehdä työkseen juuri sitä, mitä tekee. Usein yrityksen avaavat palvelumalliaan kertomalla mitä tehdään, kun vähintään yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin, on osata kertoa miksi tehdään.
Kolmas hyvä aihepiiri blogille on omaan toimialaan liittyvien ajankohtaisten asioiden kommentointi. Ajankohtaisuus voi tässä yhteydessä tarkoittaa esimerkiksi vuodenaikaan sidoksissa olevia, tai vaihtoehtoisesti mediassa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa juuri nyt esillä olevia aiheita, jotka liittyvät toimialaasi. Tällaisissa blogeissa pääsee esittelemään omaa asiantuntijuuttaan ja tietotaitoa omalta alaltaan. Usein ajankohtaisia aiheita myös haetaan paljon Googlessa, joten blogikirjoituksesi saattaa tuoda sivuillesi paljon uusia kävijöitä, mikä on aina hyvä asia.
Milloin ja missä julkaista?
Kuten monissa muissakin sisällöissä, myös blogeissa hankalinta voi olla alkuun pääseminen. Etenkin yrittäjillä on monesti niin kiire, että blogin kirjoittaminen unohtuu helposti. Tämän vuoksi kannattaakin suunnitella aiheita valmiiksi pankkiin, niin että kun kirjoittamiseen lopulta löytyy aikaa, ei tarvitse enää alkaa pohtimaan, mitä ylipäätään kirjoittaisi. Ideoinnin ohessa kannattaa myös luoda julkaisuaikataulu. Tämä tarkoittaa sitä, että keksityille aiheille merkataan jo etukäteen päivämäärä, jolloin se julkaistaan. Blogisisältöjä olisi hyvä julkaista vähintään kerran kuussa, mielellään useammin. Tasainen julkaisuaikataulu palvelee myös lukijoita, jolloin he osaavat palata yrityksen sivuille aina uuden kirjoituksen ilmestyessä.
Blogeja varten on nettisivuille hyvä tehdä oma alasivunsa, josta vierailijoiden on helppo päästä lukemaan aikaisempiakin kirjoituksia. Alkuun lista vaikuttaa luonnollisesti lyhyeltä, mutta kun tasaista julkaisuaikataulua jatkaa, kertyy julkaisuja lopulta mukava katalogi.
Blogit ovat oivallista sisältöä myös yrityksen sosiaaliseen mediaan. Uusi blogi kannattaa aina jakaa ehdottomasti ainakin Facebookin ja LinkedInin puolella. Näin kirjoitus tavoittaa uusia lukijoita ja saa mahdollisesti myös kommentteja lukijoilta. Ja kun blogeja alkaa olla kertynyt varastoon, voi somessa aika ajoin nostaa esiin jonkun vanhemmankin kirjoituksen. Tämä pätee etenkin aiemmin mainittuihin ajankohtaiskirjoituksiin.
Valjasta blogin voima käyttöösi
Blogien kirjoittaminen voi tuntua työläältä ajatukselta, mutta se on ehdottoman kannattavaa useasta eri syystä. Mikäli vierastat blogi-sanaa, voit kutsua kirjoituksiasi vaikkapa artikkeleiksi. Pääasia on kuitenkin asiantuntijuutesi esiin tuominen. Laadukkaat sisällöt luovat positiivista mielikuvaa yrityksestäsi, ja tuovat lisää kävijöitä nettisivuillesi!
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.