Henkilöstökuvia persoonallisesti
Julkaistu
Nettisivut ovat nykymaailmassa yritykselle epäilemättä tärkein markkinoinnin kanava. Sivujen kaiken sisällön täytyy olla ajan tasalla ja riittävän tyylitajuista, jotta vierailijalle syntyy mieleenpainuva kuva asiantuntevasta alan toimijasta. Yrityksen oma visuaalinen tyyli ja persoonallisuus on hyvä ulottaa sivuston joka kolkkaan – myös henkilöstökuviin. Laadukkaat kuvat antavat henkilökunnasta osaavan, luotettavan, ja ennen kaikkea helposti lähestyttävän kuvan. Kynnys yhteydenottoon madaltuu, kun tietää minkälainen tyyppi puhelinlangan toisessa päässä on vastaamassa.
Sana henkilöstökuvaus voi saada monen ajattelemaan koulukuvausmaista tapahtumaa, jossa firman työntekijät rivissä jonottavat kameran eteen joutumista. Valkoinen tausta, kravatti suoraan, vähän hymyä huuleen ja räps – se oli siinä! No, näinhän sen ei tarvitse aina olla, vaan kuvauksen voi hoitaa monella eri tyylillä. Toki valkoinen tausta ja reipas hymy toimivat useassa tapauksessa, mutta omaperäisempiä ideoita kannattaa ehdottomasti kokeilla, varsinkin jos nettisivujen muukin sisältö on persoonallista.
Esimerkkejä erilaisista henkilökuvista
Valkea tausta antaa valoisan ja raikkaan vaikutelman, josta henkilö erottuu voimakkaan kontrastin avulla selkeästi. Neutraalina, asiallisena ja skarppina vaihtoehtona se sopii lähes alalle kuin alalle. Tausta voidaan ”ylivalottaa” täysin vitivalkoiseksi kuten vasemmalla, tai siihen voidaan jättää harmaaseen päättyvä liukuväri, jolloin vaikutelma on pehmeämpi.
Tasaisemman harmaa tausta on rauhallisempi vaihtoehto, kuitenkaan tyylikkyyttä ja asiallisuutta unohtamatta. Erilaisella valaisulla ja kuvankäsittelyllä saadaan harmaastakin taustasta irti monen näköistä lopputulosta.
Mustasta taustasta on myöskin moneen. Vasemmanpuoleisessa kuvassa se korostaa taikurihahmon mystisyyttä, oikeanpuoleiseen treenauskuvaan se tuo modernin fiiliksen. Voimakkaalla takavalolla saadaan ääriviivat irrotettua taustasta, jolloin tummanpuhuvakin vaatetus näkyy selkeästi.
Aina ei tarvitse olla turhan pirteä, eikä synkkä tarkoita välttämättä ikävää. Musta tausta ja vahvasti kontrastia kasvoille tuovat valot luovat näissä esimerkeissä jämäkän ja asiallisen vaikutelman. Ehkä ripaus arvoituksellisuutta on juuri se fiilis, mitä sinun yrityksesi haluaa itsestään antaa ulos?
Kuvauksen voi tehdä tietysti muuallakin kuin studiossa! Vaikka tausta olisikin sumea, antaa se heti viitteitä siitä missä ollaan. Vasemmalla valkoinen työtakki korostaa kliinistä laboratoriotoimintaa. Keskimmäinen kuva kiinteistövälittäjästä myyntikohteessa tuo heti rennomman vaikutelman, kuin mitä esimerkiksi pelkkä valkoinen tausta tekisi. Jos yrityksesi toimenkuva liittyy vahvasti ympäristöön, luontoon, tai muuten vain ulkona olemiseen, niin miksipä ei voisi kuvata henkilöstöäkin ulkona, kuten oikeanpuolimmaisessa kuvassa. Pihalla kuvatessa täytyy tietysti huomioida ajankohta sään kannalta sopivaksi, mutta raikas luonnonvalo on kyllä vaivannäön arvoista.
Välillä on aihetta heittäytyä taiteelliseksi! Digiaikakauden kuvankäsittelyohjelmien avulla vain mielikuvitus on rajana. Voit erottautua rohkeasti massasta tai leikitellä oman yrityksesi teemalla.
Kohti henkilöstökuvauksia
Kuten missä tahansa kuvausprojektissa, myös henkilöstökuvauksessa kuvaajan ja asiakkaan on tärkeää käydä ideat ja käytännön asiat läpi huolella ennen kuvauksia. Ennakkovalmistelujen määrä riippuu tietysti siitä, kuinka suuria visioita ollaan toteuttamassa. Perinteiset kasvokuvat eivät yleensä vaadi siistiä paitaa ja normaalia meikkausta enempää, mutta jos halutaan viimeisen päälle laadukasta jälkeä, voidaan paikalle tilata myös maskeeraaja.
Rento vai virallinen? Minkälaiset vaatteet? Kasvokuva vai kokokuva? Studiolla vai lokaatiossa? Tarvitaanko jotain rekvisiittaa? Kaikista yksityiskohdista on tärkeä tiedottaa ajoissa myös kuvattaville, jotta jokainen osaa varautua vaaditulla tavalla. Kaikki sujuu näin helposti ja kaikki aika voidaan omistaa itse kuvaamiselle. Koska filmin kulumista ei tarvitse nykyaikana miettiä, otetaan jokaisesta tarpeen mukaan useita otoksia, jotta saadaan varmasti jokaisen kuvattavan parhaat puolet näkyville!
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.