Liidigenerointi on mahdollista toteuttaa tekoälypohjaisella sähköpostikontaktoinnilla. Blogi Mainostoimisto Luman verkkosivuilla, kuvituskuva.

Liidigenerointi tekoälyn avulla

Julkaistu

Tekoälypohjainen liidigenerointi sähköpostikontaktoinnilla on nopeasti noussut kustannustehokkaaksi tavaksi kasvattaa liidimäärää ja jopa korvaamaan perinteistä puhelinbuukkausta B2B-kentässä. Käsipelillä sähköpostikontaktointia ei ole mahdollista tehdä siinä laajuudessa, jonka tekoälypohjainen ohjelmisto mahdollistaa. Olemme Lumalla saaneet todella hyviä tuloksia tapaamisten sopimisessa ja arvokasta tietoa kohderyhmämme tulevista hankinnoista tällä menetelmällä.

Prospektointia uudella tavalla

Tekoälypohjaisella työkalulla voidaan tehdä laadukasta prospektointia, jossa kontakteiksi voidaan löytää relevantimpia ja vähemmän yhteydenottoja saavia henkilöitä kuin perinteisistä yhteystietolistoja tarjoavista palveluista. Tekoälypohjaisessa ohjelmistossa on omasta takaa laaja tietokanta yrityspäättäjien yhteystietoja. Yhteystietoja voidaan hakea myös LinkedInin datasta ja muista tietolähteistä. 

Prospektointia on helppo tehdä erilaisilla filttereillä, kuten yrityksen kokoluokka, titteli, toimiala, hakusanat ym. Kohderyhmää luodessa voit käyttää mallina esimerkiksi jonkin yrityksenne ihanneasiakkuuden look-a-like-yleisöä. Toisin sanoen, etsit ihanneasiakkaanne kanssa samankaltaiset yritykset, ja näiden yritysten päättäjät eli palveluidenne ostajat.

Kampanjan suunnittelu ja osuvat viestit

Kun olet määritellyt halutun kohderyhmän, voit lähettää yhteystiedot kampanjaan. On syytä muistaa, että ennen kampanjaan viemistä lista on hyvä käydä huolella läpi, jotta kohderyhmä pysyy kyseisen kampanjan viesteihin relevanttina. 

Pääajatuksena on, että sähköposti näyttää ja tuoksuu siltä, kuin se olisi ihan tavallinen ihmisen lähettämä sähköposti, ei uutiskirje tai markkinointisähköposti. Viestien tulisi osua relevantisti kohderyhmään kuuluvien vastaanottajien toimenkuvaan ja työpöydälle. Viesti olisi hyvä pitää napakkana, mutta kuitenkin tuoda osuvasti esille jokin haaste tai ongelma, johon ratkaisua voidaan tarjota. Viestien tehtävänä ei kuitenkaan ole tarjota palveluita, vaan mahdollistaa tapaamisen sopiminen tai jonkin spesifin tiedon saaminen. Voit muotoilla viestiin esimerkiksi osuvan havainnon referenssiasiakkaanne ongelmasta ja luomastanne ratkaisusta. Ehdota viestin loppuun aina tapaamista ja tarjoa linkki ajanvaraustyökaluun.

Toimenpidesarjojen teho ja volyymi

Työkalulla voitte luoda erilaisia aikataulutettuja sarjoja toimenpiteistä ja määritellä viestit eri vaiheisiin. Ohjelmiston voi asettaa lähettämään koko listan viestit esimerkiksi 5 minuutin välein, jolloin sähköpostit eivät jää roskapostifiltteriin. Sähköpostit menevät läpi vastaanottajille todella tehokkaasti ja sitä voidaan tehostaa myös asettamalla domainille ohjelmiston omat sähköpostitietueet. 

Sarja voi olla esimerkiksi seuraavanlainen: ensimmäinen viesti, follow-up-viesti kahden päivän päästä, toinen follow-up jälleen siitä kaksi päivää eteenpäin. Follow-up-viestit eivät välttämättä tarvitse uutta näkökulmaa, vaan voit tiedustella edellisen viestisi perään. Sarja katkeaa automaattisesti, kun vastaanottaja vastaa viestiisi. .Lopulta olet rakentanut liidikoneen, joka on yhteydessä sinulle relevantteihin yhteystietoihin asettaminasi toimistoaikoina niin, että jonkin kampanjan ja eri vaiheen viestejä lähtee jokaisena minuuttina. Tämän vuoksi on myös hyvä asettaa postilaatikkoon tunniste, joka kerää nämä keskustelut omaan kansioon, jolloin sinun on helpompi jatkaa keskusteluita manuaalisesti, eivätkä ne huku muiden keskusteluiden sekaan.

Analytiikka osoittaa tekemissämme kampanjoissa, että vastausprosentti kasvaa lähes eksponentiaalisesti sarjan edetessä. Karkeasti voidaan sanoa, että ensimmäisen viestin jälkeen vastaus saadaan n. 10–15 %:lta vastaanottajista, toisen viestin jälkeen vastausprosentti on 15–30 % ja kolmannen jälkeen jopa 60 %. Vastausprosenttiin vaikuttaa kuitenkin tehdyn prospektoinnin ja viestin osuvuuden laatu.

Markkinoiden ajoittaminen

Aika usein vastaanottajalla ei juuri sillä hetkellä ole spesifiä tarvetta palveluillenne. Järjestelmällinen sähköpostikontaktointi onkin erityisen hyvä markkinoiden ajoittamisessa. Pystytte käymään läpi ison kontaktimäärän lyhyessäkin ajassa, mikä puhelimella soittamalla ei olisi mahdollista. Näin myyjien kalentereihin tai CRM:ään valuu arvokasta tietoa siitä, milloin kohderyhmä kilpailuttaa palveluitanne. On sanomattakin selvää, että tämä tieto on todella arvokasta myyntiorganisaatiolle ja pullistaa pipelinet potentiaaliinsa.

Esittelyssä Lemlist-ohjelmisto

Jos haluat lisää tietoa käyttämästämme Lemlist-nimisestä ohjelmistosta, niin voit kuunnella Loputon Kasvu -podcastin jakson, jossa kerron enemmän ohjelmiston ominaisuuksista ja muistakin käyttämistämme tekoälytyökaluista, täältä:

https://open.spotify.com/episode/2woLymrCc2BU5Ctx8nuq0m?si=aa670a0d25d449c7

Apua liidigenerointi-työkalun käyttöönottoon

Mikäli haluat koulutusta aiheesta liidigenerointi sähköpostikontaktoinnilla tai keskustella sen tuottamisesta palveluna, niin ota yhteyttä minuun sähköpostilla hannu(at)mainostoimistoluma.fi tai soittele 045 661 6514.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp