Tekoäly mainostoimistossa
Julkaistu
Markkinointi ja sisällöntuotanto on pohjimmiltaan luovaa työtä. Onko tekoälyn hyödyntäminen mainostoimistossa siis vain luovuuden ulkoistamista? Oikein käytettynä ei suinkaan – sen avulla on mahdollista tehostaa työskentelyä huomattavasti ja itse asiassa vapauttaa enemmän resursseja itse luovaan työhön. Tekoälyn avulla on myös mahdollista optimoida digimarkkinointia ja auttaapa se myös analytiikan saralla.
Tekoälyä eri työtehtävissä
Mainostoimistotyössä on useita eri toimialueita ja työtehtäviä, minkä vuoksi jokainen työntekijä hyödyntää tekoälyä hieman eri tavoin. Joillakin osa-alueilla hyöty on konkreettisempaa ja suoraviivaisempaa. Esimerkiksi web-devaaja voi kysyä tekoälyltä neuvoa WordPress-teeman toimintaan tai tarvitsemansa kustomoidun koodin luomiseen.
Graafikon tai sisällöntuottajan luovassa työssä taas voi olla omat varauksensa tekoälyn käyttöön liittyen. Periaatteessahan koneen voisi antaa luoda kaikki tekstit, kuvat ja grafiikat omatoimisesti, eikä ”hidasta” ihmistekijää tarvita väliin. Totuus on kuitenkin se, että tekoäly ei yksin saa useinkaan luotua tarkoituksenmukaista, koherenttia materiaalia, joka olisi sellaisenaan käyttökelpoista – eteenkään mainonnassa ja markkinoinnissa. Väliin tarvitaan ihminen tarkistamaan koneen tuotokset ja jatkokehittämään niitä. Juuri tässä korostuukin promptaamisen taito: kuinka käyttäjä osaa ketjuttaa pyyntöjään tekoälylle siten, että se lopulta printtaa ulos tekijän visiota vastaavan tuotoksen.
Joka tapauksessa harhakuvitelma siitä, että tekoäly suunnittelisi yritykselle logon sekunnissa, on siis turhan optimistinen. Tai toisin sanoen: kyllähän kone logon luo, mutta ei se käyttökelpoinen sellaisenaan ole.
Luovassa työssä tekoälyä voi aina hyödyntää muusana. Jos vaikkapa tarvitset blogiartikkelin, muttet tiedä, mistä lähteä liikkeelle, voit pyytää tekoälyltä aiheellesi rungon ja rakenteen. Tämän jälkeen kirjoitustyö on yhä edessä, mutta asiat on jäsennelty eteesi valmiiksi. On helpompi aloittaa. Sama ajatus voi päteä myös graafiseen työhön: tekoälyn voi pyytää luomaan kuvan tai grafiikkaa, josta itse ryhtyy ammentamaan inspiraatiota.
Digimarkkinoinnin optimointi tekoälyn avulla
Markkinoinnin tekijöille tekoäly tulee avaamaan uusia mahdollisuuksia. Tekoäly voi parantaa markkinoinnin ROI:ta reaaliaikaisesti optimoiden mediabudjetin käyttöä, esimerkiksi säätämällä näkyvyyttä eri kellonaikojen ja kohderyhmän käyttäytymismallien mukaisesti.
Tekoälyn voi valjastaa myös seuraamaan markkinoinnin tehokkuutta ja koostamaan relevantteja raportteja markkinointikampanjoiden suoriutumisesta. Tekoäly voi myös tarjota kehitysehdotuksia isoon dataan perustuen.
Tekoäly ei väsy tai jätä tehtävää koskaan tekemättä, mutta on syytä muistaa, että tekoälyä pitää osata käsitellä oikein. Tekoälyn hyödyntäminen markkinointikäytössä vaatii siis käyttäjältä jo tietyn osaamisen tason, jotta tekoälyltä osataan vaatia oikeita asioita ja tulkita sen tekemisiä.
Tehokas tekoäly
Työtehtävästä riippumatta tekoälyn suurin hyöty piilee sen tehokkuudessa. Se voi käsitellä nopeasti suuren määrän dataa ja komentoja. Tekoäly ei emmi. Etenkin työtehtävien yhteydessä kannattaa miettiä, onko tämä kyseinen asia sellainen, johon kannattaa käyttää ihmisresursseja, vai voisiko tekoäly hoitaa tämän puolestani nopeammin? Esimerkiksi pitkien rönsyilevien muistiinpanojen tiivistäminen – tai palaverimuistiinpanojen ottaminen ylipäätään – käy tekoälyltä silmänräpäyksessä.
Työntekomme tehostuu tekoälyn myötä koko ajan, vaikkemme itse sen ääreen aktiivisesti hakeutuisikaan. Tekoälypohjaiset ratkaisut käyttämissämme palveluissa ja sovelluksissa yleistyvät jatkuvasti, mikä jouhevoittaa käyttökokemusta. Esimerkki tästä voisi olla vaikkapa Adoben kuvankäsittelyohjelmien tekoälypohjainen generointi, jolla graffitin poistaminen tiiliseinästä otetusta valokuvasta käy uskomattoman paljon tehokkaammin kuin käsipelillä.
Erittäin positiivisen tekoälykäyttökokemuksen olen saanut itse myös integrointi- ja automatisaatiopalvelu Zapierissa, jossa rakennetut automatiikat saattavat kohdata aika ajoin odottamattomia ongelmia. Normaalisti edessä olisi pitkä kahlaus Zapierin ohjepankissa, mutta sen sijaan he tarjoavat mahdollisuuden yhdellä klikkauksella käyttää tekoälyavustajaa, joka on opetettu juuri edellä mainitun tietopankin pohjalta. Avustaja vertaa kohdattua virheilmoitusta ohjepankkiin, kertoo todennäköisen syyn virheelle ja ehdottaa askeleita virheen ratkaisuun. Uskomattoman kätevä ominaisuus, joka on säästänyt minulta valtavasti aikaa.
Kääntäjä ja hakukone – tekoälyn monet roolit
Aika ajoin pääsen työssäni kääntämään sisältöä suomesta englanniksi tai toisinpäin. Vaikka tekstintuotto minulta kyllä luonnistuu erinomaisesti englanniksikin, tapaan syöttää osia tuottamastani sisällöstä tekoälyn luettavaksi ja kysyä siltä, onko kyseinen teksti esimerkiksi helppolukuista, ytimekästä tai mitä ikinä kulloinenkin tekstityyppi vaatiikin.
Pidänkin tekoälyn erityisenä vahvuutena kontekstillista hakua, jossa voin pohjustaa kysymyksiäni haluamallani tavalla. Jos käännettävänä on esimerkiksi spesifiä alasanastoa, voin ensin kertoa tekoälylle sen, mitä teksti käsittelee. Kone osaa ottaa tämän huomioon vastauksessaan ja ehdottaa minulle pelkästään alaan liittyvää käännössanastoa. Samoin voin tiedustella sitä, ilmaisisiko natiivipuhuja jonkin asian eri tavalla tai onko jollekin asialle olemassa vakiintunutta puheenpartta.
Keskustelupohjainen tiedonhankinta on hyödyllistä myös käännöstöiden ulkopuolella. Selvitettävästä asiasta riippuen saattaa tekoälyltä kyseleminen olla tehokkaampaa kuin perinteinen googlailu, sillä saamistaan vastauksista voi myös ”keskustella”, eli väittää vastaan, antaa palautetta ja kysellä jatkokysymyksiä. Toki sanomattakin selvää on, että saamiinsa vastauksiin ei pidä sokeasti luottaa ja kriittiset tiedot tulee tuplatarkastaa, mutta vaikkapa juuri ChatGPT:n kanssa saattaa päästä Googlea nopeammin asian ytimeen.
Tekoäly on työkalu, jota ei tule sivuuttaa
Tekoälyn hyötyä ei käy kiistäminen mainostoimistotyössäkään. Olipa käyttötarkoitus kuitenkin mikä tahansa, vaatii sen täyden tehon valjastaminen osaamista ohjaajaltaan. Mitä tehokkaammin osaat pyyntösi sanoittaa, sitä paremmin ja nopeammin pääset toivottuun lopputulokseen.
Tekoäly ei yksinään ole avain onneen ja auvoon; se on yksi työkalu muiden joukossa. Tekoälyssä on kuitenkin valtavasti potentiaalia toimintojen tehostamiseen. Asiaa voi pohtia jokainen omassa työssään: mitä sellaista teet työpäiviesi aikana, jonka tekoäly voisi tehdä puolestasi tai vähintään olla apunasi? Entä mihin kaikkeen voisit vapautuvat aikaresurssit hyödyntää?
Mikäli tekoälyasiat kiinnostavat, lue aikaisemmasta blogistamme, miten olemme hyödyntäneet tekoälyä sähköpostikontaktoinnissa ja liidigeneroinnissa.
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.