Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Titta
Kategoriassa Sosiaalinen media /

10 vinkkiä somemarkkinointiin

Julkaistu:

Olemme jakaneet Instagram-tilillämme vinkkejä siihen, miten somesta saisi mahdollisimman paljon irti yrityksen markkinoimiseen. Tässä on top 10 -lista tykätyimmästä somevinkeistämme:

1. Tee somekalenteri helpottamaan aikataulutusta

Tee itsellesi sosiaalisen median aikataulu, johon merkkaat, mitä, milloin ja mihin kanaviin julkaiset. Some-päivitykset saattavat helposti unohtua muiden arkisten askareiden painaessa päälle. Kun merkitset tekemäsi päivitykset kalenteriin, pysyt paremmin kiinni asettamissasi tavoitteissa.

 

2. Älä käytä Instagramia vain tuotteidesi tai palveluidesi myyntiin

Vaikka Instagramia voikin käyttää tuotteiden ja palveluiden myyntiin, kannattaa sitä käyttää myös muuhun. Pitkällä tähtäimellä saat parempia tuloksia, kun kerrot esimerkiksi itseäsi kiinnostavia ja inspiroivia asioita, etkä tyrkytä palveluita tai tuotteita joka päivityksessä. Tällainen tyrkytys voi helposti vieraannuttaa seuraajat ja sillä on tavoitteeseesi nähden täysin päinvastainen vaikutus. Muista, että brändin rakentaminen on kärsivällisyyttä vaativaa, mutta lopulta myös palkitsevaa työtä.

 

3. Käytä hästägejä julkaisuissasi

Instagramissa on lähes mahdotonta löytää kuvia, joihin ei ole liitetty hashtageja (#), eli ns. aihetunnisteita. Yhteen Instagram-päivitykseen voi lisätä maksimissaan 30 hashtagia, mutta jos haluaa pitää päivityksen edustavampana, kannattaa tageja lisätä n. kymmenen ja jatkaa luetteloa halutessaan kommenttikentässä. Aihetunnisteita valitessa kannattaa etsiä hyviä hakusanoja ja tutkailla, ettei tule käytettyä sellaisia tunnisteita, joiden syöte ei päivity usein (eli kyseisen tunnisteen alle ei tule uusia kuvia usein). Jos syötteen kuvat eivät päivity, ei hashtag ole kovin suosittu, eikä kovin moni käyttäjä etsi kuvia hakusanan alta.

 

4. Käytä huumoria piristämään profiiliasi

Huumorin lisääminen kuviin ja tekstiin sitouttaa tehokkaasti seuraajia. Ihmisen on helpompi samaistua hauskaan kuin vakavahenkiseen päivitykseen. Positiivisia tunteita herättämällä myös moninkertaistat mahdollisuutesi käännyttää seuraaja asiakkaaksesi.

 

5. Älä julkaise kaikkea kerralla

Pidä seuraajasi jännityksessä ja anna heille syy tulla takaisin profiiliisi. Jos olet järjestämässä tapahtuman tai julkaisemassa uuden tuotteen, jaa somessa sneak peek -kuvia. Kun et jaa kaikkea kerralla, saat yhden sijasta useamman julkaisun. Näin tavoitat myös enemmän vierailijoita profiiliisi ja houkuttelet lisää seuraajia tilillesi.

 

6. Hyödynnä joulun jälkeinen alennusmyynti

Vuoden alku on tunnetusti suurien alennusmyyntien aikaa – erään tutkimuksenkin mukaan 44% odottaa joulun jälkeisiä alennusmyyntejä ostaakseen suurempia hankintoja itselleen. Alennusmyynnit vaikuttavat positiivisesti ihmisten ostoherkkyyteen ja sitä kannattaa käyttää hyödyksi myös markkinoinnissa. Päivitä siis somekanavia tavallista tiheämmin kiinnostavalla sisällöllä ja tarjouksilla. Voit kertoa vaikka yrityksesi ensi vuoden suunnitelmasta valloittaa maailma tai muistella viime vuoden parhaita paloja. Jos käytät Google AdWordsia, voit kokeilla lisätä budjettia tammikuun ajalle erottuaksesi kilpailijoista paremmin.

 

7. Tee vuorovaikutteista sisältöä

Sosiaalinen media on alun perinkin tarkoitettu vuorovaikutteiseksi, joten pyri siihen kaikessa sisällössä. Varsinkin Facebookin äskettäisten algoritmin muutosten jälkeen vuorovaikutteisuuden merkitys on kasvanut huomattavasti. Kun päivityksesi saavat tykkäysten lisäksi aikaan myös keskustelua, on sillä entistä suurempi vaikutus päivityksen näkyvyyteen.

 

8. Älä polta itseäsi loppuun somessa

Hyvän sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan on työtä siinä, missä muutkin. Älä siis polta itseäsi loppuun, vaan pidä välillä tauko myös somettamisesta. Jos tuntuu, että sosiaalisen median markkinointi vie liikaa aikaa yrityksen pyörittämiseltä tai toisinpäin, kannattaa sosiaalista mediaa hoitamaan palkata alan ammattilainen.

 

9. Ole vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa

Ole vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa. Saat sosiaalisesta mediasta parhaimman hyödyn, kun sekä julkaiset vuorovaikutteista sisältöä että osallistut itse keskusteluihin. Keskustelemalla suoraan seuraajiesi kanssa tuot brändisi persoonallisuutta esille, jolloin myös brändisi vaikuttaa helpommin lähestyttävältä. Seuraajistasi puolestaan tuntuu, että olet huomioinut heidät ja panostanut heihin henkilökohtaisesti.

Mikä olisikaan parempi tapa kommunikoida asiakkaiden kanssa kuin vastata suoraan heidän arvosteluihinsa ja kommentteihinsa, jotka koskevat juuri sinun yritystäsi. Kiitä heitä hyvästä palautteesta ja pahoittele, jos heidän kokemuksensa olivat huonoja. Muista kuitenkin pitää vastausten pituus lyhyenä, ytimekkäänä sekä personoituna (älä kopioi samaa tekstiä joka paikkaan). Voit myös kiittää uusia seuraajiasi joko suoraan heille osoitetulla viestillä tai tykätä, jakaa ja kommentoida heidän päivityksiään.

 

10. Kuvat, joissa on ihmisiä sitouttavat tehokkaammin

Sijoita rohkeasti itsesi tai muita ihmisiä kuviisi! Kuvat, joissa on ihmisiä, keräävät keskimäärin enemmän tykkäyksiä ja sitouttavat tehokkaammin kuin esimerkiksi pelkät tuotekuvat.

 

Nämä ja monta muuta somevinkkiä löydät Instagram-tililtämme @mainostoimistoluma.

Uusimmat blogit