Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Anssi
Kategoriassa Animaatiotuotanto /

Animaation trendit vuonna 2020

Julkaistu:

Motion graphicsin ja animaation trendeissä ei tulevana vuonna ole odotettavissa suuria yllätyksiä. 3D- ja selitysanimaatioiden käyttömäärät tulevat odotetusti lisääntymään. Brändien animoidut logot tulevat tutuiksi verkkosivuilla ja somessa. Saumattomat siirtymät ja avoimet kompositiot viestivät liberaalin vapausaatteen saapumisesta animaattorin työpöydälle. Typografiassa ylipaino on ylivoimaa. Mediana animaatio tulee kasvamaan yritysten ja organisaatioiden sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä.

Animoidut logot

Animoitujen logojen yleistyminen on jatkunut vuosia, eikä hiipumista ole nähtävissä tänäkään vuonna. Animoitu logo kiinnittää helposti katsojan huomion, sillä liikkuva kuva kiinnostaa aina enemmän kuin staattinen kuva. Kustannustehokas ja monikäyttöinen animoitu logo välittää katsojalle sellaista tietoa yrityksen brändistä, tuotteista ja palvelumuotoilusta, johon pelkkä staattinen logo ei pysty.

Selitys- ja tekstianimaatiot

Selitysanimaatiot ovat tehokas keino kertoa katsojalle, kuinka joku tuote, palvelu tai organisaatio toimii. Ne ovat myös oiva alusta esittää infografiikkaa, koska selitysanimaatioiden sisällön päivittäminen on nopeaa. Selitysanimaatioiden määrä on ollut kasvussa jo vuosia, joten odotettavaa on, että niiden määrä tulee lisääntymään tänäkin vuonna.

Animaation typografiassa on odotettavissa massiivisuutta. Lihavia fontteja on yleisesti ennustettu yhdeksi tämän vuoden designin trendiksi – ei pelkästään animaatiossa, vaan myös webissä ja printissä. Tekstianimaatioissa trendi on toivottu, sillä massiiviset pääteviivattomat fontit toimivat animaatiossa myös teknisesti paremmin kuin pääteviivalliset vastineensa. Pääteviivattomien fonttien muoto tarjoaa animaatiossa hieman enemmän vapauksia ja ne on helpompi sovittaa animaation rytmiin, sillä niiden pelkistetty muoto mahdollistaa nopeat tekstinvaihdot.

Taiteelliset piirrosanimaatiot

Tämän päivän mainosanimaatioita katsoessa vektorigrafiikalta ei voi välttyä, mutta mainosanimaatioiden suosion lisääntyessä tulevat myös vaihtoehtoiset toteutustavat saamaan enemmän jalansijaa. Trendikkään piirrosanimaation suurin haaste on kuitenkin animaation työn määrä. Yksityiskohtainen kuvitus on toki tunnelmallisempaa kuin pelkistetty vektorigrafiikka, mutta piirrosgrafiikan animointi on aina hitaampaa. Hyvällä suunnittelulla näitä kustannuksia saadaan kuitenkin tuotua alas. Mitä yksityiskohtaisempaa grafiikkaa animaatio sisältää, sen vähemmän aikaa kannattaa animointiin käyttää.

Saumattomat siirtymät ja avoimet kompositiot

Saumattomat siirtymät ovat voimakas ja trendikäs tehokeino. Saumattomissa siirtymissä katsoja kuljetetaan animaation läpi, mikä luo katsojalle tunteen, että video olisi toteutettu yhdellä kamera-ajolla. Leikkauksia toki on, mutta ne eivät toimi töksähdellen, vaan kohtaus vaihtuu seuraavaksi pienten muutosten kautta. Animaation objektit voivat esimerkiksi siirtyä sivuun, jolloin niiden takaa paljastuu uusia elementtejä.

Avoimet kompositiot tuovat tänä vuonna designiin hengittävää valinnanvapautta. Animaatiota millään tavalla kehystävät elementit ovat tänä vuonna ”no-go”. Sen sijaan vapaasti seilaavat avoimet kompositiot tulevat tänä vuonna katsojille tutuksi. Avoimet kompositiot tuovat sekä teknisiä haasteita, että rikkaamman graafisen suunnittelun mahdollisuuksia animaatioon.

Elävät ja rohkeat värit

Shutterstockin julkaisema 2020 Color Trends Report paljastaa nimensä mukaisesti tämän vuoden trendivärit. Shutterstock analysoi kaikki asiakkaidensa sivustoltaan lataamat kuvat ja niiden miljardit pikselit, pikseleiden sävyistä kartoitetaan viime vuoden vahvimmat nousijat. Näitä sävyjä voidaan odottaa tämän vuoden trendeiksi. Tälle vuodelle Shutterstock on nostanut kolmeksi nousijaksi seuraavat värit: Lush Lava (#FF4500), Aqua Menthe (#7FFFD4), ja Phantom Blue (#191970). Värit ovat rohkeita ja elinvoimaisia ja ne tuovat helposti mieleen tropiikin kuumat yöt. Tämän suunnan sävyjä tulemme varmasti näkemään tänä vuonna animaatioiden lisäksi muissakin medioissa

lähde: https://www.shutterstock.com/blog/trends/2020-color-trends

Painovoimattomuus ja kelluvat objektit

Painottomat ja tyhjyydessä kelluvat objektit ovat elementtejä, joihin harvan kuluttajan silmä on tottunut. Siksi onkin luonnollista, että tällainen grafiikka pysäyttää katsojan ja herättää kiinnostuksen. Painovoimattomuus visuaalisena tehokeinona toimii parhaimmillaan 3D-animaatioissa, mutta täysin vierasta painottomuus ei ole myöskään 2D-animaatioissa. Painovoimattomuus on helppo yhdistää tyylikkäästi muihin tämän vuoden animaatiotrendeihin, kuten saumattomiin siirtymiin ja tekstianimaatioihin.

Uusimmat blogit