Asiantuntijuus yrityksen viestinnässä

 kategoriassa Sisällöntuotanto, Sosiaalinen media

Yrittäjä on asiantuntija ja yritys on täynnä alansa ammattilaisia. Tämä asiantuntijuus on myyntivaltti, jota kannattaa tuoda esille yrityksen viestinnässä, myös sosiaalisessa mediassa.

Asiantuntevuus vakuuttaa asiakkaan

Kun asiakas lähtee hankkimaan tuotetta tai palvelua, ostopäätökseen ja palveluntarjoajan valintaan vaikuttavat monet eri tekijät. Yksi näistä on se, kuinka hyvin asiansa tuntevalta (eli asiantuntevalta) yritys vaikuttaa. Potentiaalinen asiakas siis tekee käytännössä arviota siitä, kuinka laadukkaita palveluita tai tuotteita yritys tarjoaa. Yrityksen viestintä sosiaalisessa mediassa ja nettisivuillaan vaikuttaa mielikuvaan asiantuntijuudesta: varmaotteinen ja informatiivinen viestintä kertoo, että viestivä taho tietää, mitä on tekemässä.

Blogissa: asiantuntevaa ja hyödyllistä sisältöä

Kuinka asiantuntijuutta sitten voi tuoda esiin viestinnässä? Nettisivuilla oivallinen keino siihen on blogialusta, jossa yritys voi julkistaa kirjoituksia omaan toimialaansa liittyen. Kirjoitukset voivat esimerkiksi esitellä yrityksen toimintaa, henkilöstön tarkempia työtehtäviä ja heidän päiviensä kulkua. Yrityksen toimialasta riippuen blogissa voi myös jakaa esimerkiksi ohjeita ja vinkkejä lukijoille.

Tärkeintä olisi luoda sisältöä, jonka lukemisesta nettisivuvierailija voi kokea saavansa jonkinlaista hyötyä. Omassa blogissamme olemme julkaisseet esimerkiksi video- ja valokuvaustietoutta, joka voi hyödyttää vaikkapa harrastelijakuvaajaakin. Arvokkaaksi koetut sisällöt jäävät ihmisten mieleen ja niistä saatu hyöty peilaantuu suoraan yrityksen asiantuntijakuvaan.

Mikäli blogin kirjoittaminen tuntuu vieraalta tai vaikealta, olemme aiemmin kertoneet blogiartikkelien hyödyistä ja antaneet vinkkejä kirjoittamisen aloittamiseen. Täysin mahdollista on myös ulkoistaa blogitekstien kirjoittaminen. Niin sanotun haamukirjoittajan käyttäminen säästää aikaa ja takaa hyvän ja laadukkaan tekstisisällön.

Asiantuntijuus somessa

Blogin lisäksi asiantuntijuutta voi ja kannattaa tuoda esiin yrityksen someviestinnässä. Someviestintä on luonteeltaan erilaista kuin blogitekstit. Esimerkiksi Facebook-feediä selaavat hakevat usein nopeasti pureskeltavaa sisältöä, joten bloginkaltaisia pitkiä kirjoituksia siellä ei kannata jakaa.

Somessa yrityksen voi esimerkiksi jakaa omaan alaansa liittyviä uutisia ja kommentoida niitä. Tämä osoittaa yrityksen olevan ajan hermolla, minkä lisäksi someseuraajille lisää arvokasta sisältöä, kun yritys kertoo mielipiteensä uutisoidusta asiasta. Mikäli aihe on sellainen, että siitä riittäisi kerrottavaa ja kommentoitavaa enemmänkin kuin lyhyen somepäivityksen verran, voi aiheen ruotimista jatkaa esimerkiksi blogissa. Blogipostaukset (myös muista aiheista) kannattaa ehdottomasti jakaa sosiaalisen median kanavissa, jolloin nettisivuille saadaan lisää kävijöitä – mikä on aina erinomainen juttu.

Viestin ulkoasu on yhtä tärkeää kuin sen sisältö

Julkaisipa sisältöä sitten blogissa tai somessa, on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota tekstin oikeinkirjoitukseen! Vaikka kirjoituksen asia olisi täyttä timanttia, syövät kirjoitusvirheet siltä pohjan ja antavat yrityksestä kaikkea muuta kuin asiantuntevan kuvan. Yksittäisiä lipsahduksia voi tapahtua kaikille, mutta toistuvat virheet vievät vähitellen huomion itse tekstiltä.

Yleisesti virheitä sattuu paljon esimerkiksi loppuvälimerkkien, pilkkujen ja yhdyssanojen kanssa. Kielioppisääntöjä voi onneksi tarkistaa helposti netistä, esimerkiksi Kotimaisten kielten keskus Kotuksella on näppärä ohjepankki, josta voi etsiä pohtimaansa kielioppisääntöä hakusanalla: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/

Me autamme tarpeen vaatiessa

Asiantuntijuus yrityksen viestinnässä on tärkeää imagon rakentamisen kannalta. Asiantunteva yritys näyttäytyy usein asiakkaallekin houkuttelevana! Tässä kirjoituksessa mainitut ohjeet kannattaa pitää mielessä, kun viestintää lähtee tekemään. Mikäli yrityksesi haluaa hyödyntää haamukirjoittajaa tai tarvitsee muuta apua viestinnässä ja markkinoinnissaan, meihin voi ottaa yhteyttä. Autamme mielellämme!

Blogin hyödyt ja sisällötPikaopas kielioppi sosiaalinen media