Yrittäjän työkalupakki: Digimarkkinoinnilla lisää näkyvyyttä

 kategoriassa Markkinointi, Visuaalinen suunnittelu

Kuvittele tilanne, jossa puhelimesi vahingossa rikkoutuu ja tarvitset nopeasti uuden. Tai olet muuttamassa ja tarvitset muuttofirmaa tai siivouspalvelua. Kuinka todennäköisesti suuntaat ensimmäisenä Googleen ja vertailet haluamiasi tuotteita tai palveluita keskenään, etsit arvosteluita ja unboxing-videoita netistä, selailet vielä hetken Googlen hakutuloksien ensimmäistä sivua, ehkä jopa seuraavaakin, nukut yön yli, näet Facebookissa vierailemiesi sivustojen mainoksia ja vasta seuraavalla viikolla teet ostopäätöksen?

Ennen ostopäätöstä monet etsivät tiettyyn tuotteeseen tai tuoteryhmään liittyvää tietoa netistä. Eri tuotteiden ja palveluiden vertaaminen onnistuu vaivattomasti, kun kaikki tieto on suoraan nenän edessä. Mikä parasta, ostamiselle ei tunnu olevan painetta, sillä myyjä ei ole pitämässä pitkiä myyntipuheita tuotteen kuin tuotteen erinomaisuudesta. Ostohalun syttyminen voi myös syntyä ilman välitöntä tarvetta, vaan innostus tiettyyn tuotteeseen tai palveluun herää esimerkiksi Facebookissa tai uutissivuston laidassa olevan mainoksen näkemisen jälkeen.

Verkko tarjoaa monia erilaisia paikkoja näkyä ja kuulua. Tässä blogikirjoituksessa tutustutaan digimarkkinoinnin eri mahdollisuuksiin ja kuvalliseen digimarkkinointiin.

Digimarkkinoinnin monet kasvot

Digimarkkinointi on hyvin laaja käsite ja se kattaa alleen mainostamisen hyvin monenlaisissa kanavissa. Alle on listattu muutamia digimarkkinoinnin muotoja:

  • Sosiaalinen media
    • Facebook
    • Instagram
    • YouTube
    • LinkedIn
    • Twitter
    • Pinterest
  • Banneri- eli displaymainonta
  • Nettisivut
  • Digitaalinen ulkomainonta
  • Hakukonemarkkinointi (hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta)
  • Affiliate-markkinointi
  • Mobiilisovellukset
  • Sähköposti

Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja muissa sosiaalisien median palveluissa voidaan mainostaa kuvien ja videoiden avulla sekä hyvin laajalle että tarkasti kohdennetulle yleisölle. Mainokset tulevat muun sisällön lomaan, jolloin mainos sulautuu osaksi päivitysten kirjoa. Sosiaalisessa mediassa ja eri verkostojen bannereissa näkyvät mainokset voidaan kohdentaa hyvin tehokkaasti tietylle kohderyhmälle. Näissä kanavissa erilaisten kohderyhmien toimivuutta on myös helppo testata suhteellisen edullisesti.

Nettisivut ovat yksi digimarkkinoinnin muodoista, ja tyylikkäät ja informatiiviset nettisivut tehostavatkin yrityksen myyntiä. Nettisivujen kävijätilastoja voidaan myös seurata ja analysoida erilaisten analytiikkatyökalujen avulla. Mitä tyylikkäimmätkin sivut voivat jäädä pimentoon ilman hyvää hakukonemarkkinointia. Hakukoneoptimoinnilla takaat, että sivusto sijoittuu Googlen orgaanisissa hakutuloksissa kärkisijoille, hakusanamainonta puolestaan mahdollistaa yrityksesi tai tuotteesi mainostamisen orgaanisten hakutulosten ohessa. Voit tutustua tarkemmin Googleen digimarkkinoinnin työkaluna Google & Digimarkkinointi -blogistamme.

Digitaalinen ulkomainonta kattaa jättinäytöt, joita sijaitsee muun muassa monien teiden varsilla. Jättinäytöissä pyörii kerrallaan useampi mainos niin, että yhtä mainosta näytetään aina tietyn aikaa, kunnes seuraava mainos tulee näkyviin.

Millainen digimainos sitten puree?

Näyttävää digimarkkinointia

Digimainokset ovat sitä tehokkaampia mitä visuaalisesti mielenkiintoisempia ja huomiota herättävämpiä ne ovat – informatiivisuutta unohtamatta. Mainoksesta pitäisi pystyä yhdellä vilkaisulla näkemään mainoksen tarkoitus. Hyvä mainos onkin yhtä aikaa näyttävä ja yksinkertainen ja muistetaan myös myöhemmin. Näin todennäköisyys sille, että asiakas etsii mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta lisää tietoa, kasvaa entisestään.

Tarjous syksyltä 2018

Digimainoksien visuaalisessa ilmeessä kannattaa hyödyntää yrityksen tai laskeutumissivun visuaalista ilmettä, jotta mainos olisi helposti tunnistettava ja mainoksen pystyy helposti yhdistämään tiettyyn yritykseen.

Ennen kuin mainoksen sisältöä ruvetaan suunnittelemaan, pitää ensimmäisenä määritellä mainoksen tavoite. Tavoitteen määrittelyn avulla mainoksen sisältö on helpompi räätälöidä. Mainoksien suunnittelussa pätee vanha tuttu sääntö: vähemmän on enemmän. Mainoksen sisältö pitäisikin saada kiteytettyä mielellään yhteen lyhyeen iskulauseeseen. Mainokseen on hyvä myös lisätä jokin kehote, jolla ohjataan asiakas toimimaan halutulla tavalla.

Esimerkkimainos Alma Median bannerimainoksesta

Erityisesti jättinäytöissä, joita katsotaan kerrallaan vain muutamia sekunteja, kannattaa panostaa tekstin helppolukuisuuteen ja mainoksen sisällön ymmärrettävyyteen. Lyhyen aikaa näkyvät mainokset ovat sitä tehokkaampia, mitä nopeammin mainoksen sisältö pystytään ymmärtämään.

Kokonaisvaltainen markkinointisuunnitelma

Markkinointi tuottaa tehokkaimman tuloksen, kun digitaalista markkinointia hyödynnetään printtimarkkinoinnin rinnalla. Näin pystytään tavoittamaan kohderyhmä entistä laajemmin ja tehokkaammin. Printti- ja digimarkkinoinnilla on kummallakin omat hyvät puolensa, joista molemmista kannattaa ottaa hyöty irti yrityksen markkinoinnissa. Printtimarkkinoinnista voit lukea lisää Tehokkaampaa markkinointia printtituotteilla -blogistamme.

Tehokkaampaa markkinointia printtituotteilla