Yrityksen Facebook – Julkaisutyypit

 kategoriassa Markkinointi, Sisällöntuotanto, Sosiaalinen media

Yrityksen kannattaa olla esillä siellä, missä ihmisetkin ovat. Sosiaalisen median palvelut ovat ensiluokkaisia alustoja suuren asiakasmäärän tavoittamiseen. Vaikka nuorempi sukupolvi onkin ehkä siirtynyt muiden somepalveluiden piiriin, on Facebook edelleen käyttäjämääriltään suurin palvelu ja erityisesti yrityksen tarpeisiin loistava alusta. Potentiaalisten asiakkaiden tehokas tavoittaminen edellyttää kuitenkin, että Facebookin tarjoamia julkaisuvaihtoehtoja hyödynnetään järkevästi.

Sanotaanpa, että olet juuri luonut yrityksellesi Facebook-sivut. Seuraavaksi pitäisi alkaa luoda sisältöä sivuille. Millaisia sisältöjä Facebookissa on mahdollista julkaista?

Facebook-julkaisun perusyksikkö on teksti

Kaikkien sisältöjen kivijalka ja perusyksikkö on teksti. Se on yksinkertaisin, mutta samalla kenties informatiivisin sisältömuoto. Tekstipäivityksessä voi esimerkiksi kertoa yrityksensä kuulumisia, mainostaa uusia palveluita ja esitellä työntekijöitä ja tuotteita. Tekstipäivityksen maksimipituus huitelee jossakin yli 60 000:ssa merkissä, mikä tuskin tulee ikinä täyteen, ellei siihen varta vasten pyri. Julkaisujen pituutta kannattaa kuitenkin rajoittaa, jotta luettavuus säilyisi. Ihmisten keskittymiskyky etenkään sosiaalisessa mediassa ei ole korkea, joten usein sisällöt on syytä pitää napakoina. Jos pitempiä tekstejä haluaa kirjoittaa, pitää sisällön olla kiinnostavaa tai hyödyllistä, mielellään molempia. Nyrkkisääntönä kannattaa sisältöjä kirjoittaessa pyrkiä sellaiseen tekstiin, jonka lukemisesta on lukijalle hyötyä jossakin muodossa. Tämä ympäripyöreähkö ohje ei tarkoita, että joka päivityksessä tarvitsisi jakaa käytännön vinkkejä arkiaskareisiin – vaikka sekään ei ole huono idea. Hyödyksi voidaan lukea myös se, että luettu teksti on ollut hauskaa tai inspiroivaa, tai vaikkapa antanut lukijalle mielenkiintoista lisätietoa yrityksestä.

Kerro se kuvin

Ollakseen tehokas teksti kaipaa rinnalleen yleensä kuvan. Kuvalla varustettu tekstipäivitys on mielenkiintoisempi kuin pelkkä tekstivyöry ja tiettyjä asioita on helpompi esittää kuvan kuin tekstin muodossa. Kuva ja tuhat sanaa, ja niin edelleen. Kuvat, joissa esiintyy ihmisiä kiinnostavat eniten, joten esimerkiksi työpaikan tunnelmista kertovan tilapäivityksen kuvaan kannattaa yrittää saada mukaan edes yksi työntekijä. Kuvia voi julkaista sellaisenaan, mutta yleisesti ottaen kuvakin tarvitsee jonkin tekstimuotoisen selityksen tai saatetekstin saavuttaakseen täyden potentiaalinsa. Kuvia voi myös julkaista useamman kerrallaan, jolloin ne muodostavat albumin.

Kuvien laatuun kannattaa panostaa. Omassa yksityisprofiilissa ei välttämättä haittaa, vaikka jaetut kuvat olisivat jokseenkin kotikutoisen näköisiä. Yritysprofiilin julkaisut kuitenkin edustavat yritystä, joten kehnot kuvat antavat yrityksestä helposti nuhjuisen ja huolimattoman vaikutelman. Ammattilaiskuvaajaa ei joka kuvaa varten tarvitse palkata, saatikka sellaiseksi ryhtyä, mutta jonkin verran ajatusta kuviin on syytä uhrata. Olemme kirjoittaneet valokuvauksen perusteista blogissamme aiemmin. Nykyaikaisilla kännykkäkameroilla saa ihan kelvollisia kuvia somekäyttöön, kunhan näkee hieman vaivaa sommittelun ja valaistuksen suhteen.

Vaikuttavat videot

Facebook-seinälle voi julkaista myös videoita. Hyvä videojulkaisu voi olla erittäin menestyksekäs, sillä kiinnostavia videoita katsellaan mielellään. Katsojan mielenkiinto pitää kuitenkin napata heti, sillä epäkiinnostavan sisällön ohi scrollataan yleensä nopeasti. Videon onkin syytä alkaa mielenkiintoisesti, tai sen saatetekstin olla tehokas. Toki on myös niin, että jos somen käyttäjällä on positiivinen mielikuva yrityksestäsi, tai hän tykkää sivustasi, katsoo hän jakamaasi sisältöä suuremmalla todennäköisyydellä.

Kuten kuvienkaan, ei Facebookiin ladattavan videonkaan kannata olla laadultaan ihan mitä sattuu. Yritystä esittelevää mainosvideota tuottamaan on syytä harkita ammattilaisten palkkaamista. Omatoimisesti voi kuitenkin kuvata esimerkiksi kuulumisia toimistolta. Näitäkin videoita kannattaa silti suunnitella etukäteen, esimerkiksi miettimällä kuvauspaikan tai -paikat ennakkoon. Hyvä on myös käydä videossa esiintyvien ihmisten kanssa läpi, mitä heidän on tarkoitus puhua. Lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota valaistukseen, sillä se vaikuttaa suuresti videon laatuun. Videot kannattaa pitää tiiviinä ja lyhyinä, ellei sitten halua alkaa opettelemaan videoeditointiohjelmien käyttöä.

Eikä siinä vielä kaikki!

Teksti, kuva ja video ovat kolme Facebook-julkaisuiden peruselementtiä. Näiden lisäksi tarjolla on pitkä liuta spesifioituja julkaisutyyppejä. Facebook tarjoaa omia työkaluja esimerkiksi tarjousten ja työpaikkailmoitusten julkaisemiseen. Näitä työkaluja voi halutessaan käyttää, mutta mikään ei myöskään estä luomasta kyseisiä sisältöjä perinteisten teksti- ja kuvaelementtien avulla.

Lisäksi tilapäivityksiään voi rikastaa vaikkapa paikkatiedoilla, kyselyillä tai reittiohjeilla. Facebook tarjoaa paljon työkaluja päivityksien tekemiseen ja julkaisee aika ajoin uusia. Työkaluihin kannattaa tutustua, jotta tietää millaisia mahdollisuuksia on tarjolla ja kykenee arvioimaan, mitkä niistä sopisivat oman yrityksen markkinointiin.

Tärkeintä on kuitenkin aluksi oppia hallitsemaan tekstiä, kuvia ja videota. Näillä kolmella elementillä yrityksen Facebook-julkaisut ja sitä myöten Facebook-sivun saa kukoistamaan ja valjastettua yrityksen markkinointiin.

Lue tästä lisää yrityksen viestinnästä sosiaalisessa mediassa.

Google Ads Display banneriGoogle Ads - Display -videomainostyypit