Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Anssi
Kategoriassa Animaatiotuotanto /

Gif – 80-luvun formaatti elää uutta kultakauttaan

Julkaistu:

Kesäkuussa 1987 Compuserven Steve Wilhite esitteli gif-kuvat uutena formaattina, neljä vuotta ennen World Wide Webiä. Gifille oli kysyntää, sillä ennen gifiä värikuvien jakaminen sähköpostin välityksellä kulutti valtavasti tietokoneen muistia. Gifin pakkausalgoritmi oli aikanaan nerokas, eikä siinä paljon vikaa ole tänä päivänäkään. Gifin pikselit ovat 8-bittisiä, joten se tukee 256:tta väriä, mutta gif kuitenkin mahdollistaa kokonaan uuden väripaletin käytön 24-bittisestä väriskaalasta jokaista framea kohti. Gifin rajat tulevat vastaan liukuväreissä ja videografiikassa, niihin eivät 256 väriä riitä.

GIF on kasvanut Internetin mukana. Ensimmäinen World Wide Webiin ladattu värikuva oli gif. Internetin alkuaikoina lähes kaikki stillkuvat olivat gifejä, ja gif piti sen aseman pitkään. Myöhemmin gif kuitenkin syrjäytettiin stillkuvana parempien kuvaformaattien toimesta. Animoituja kuvia oli kuitenkin vaikeampi syrjäyttää, tämä osa jäi gifille kantaakseen. Monet saattavat muistaa älyttömät gif-animaatiot 90-luvun verkkosivuilta: Pyörivät palavat pääkallot ja tanssivat ”Hello world!” -tekstit tervehtivät ilolla tiedon valtameren surffareita. Internetyhteisöt ottivat jo varhain gifin omakseen keskustelupalstoilla. Gif on siis toiminut verkossa ihmisten välisen vuorovaikutuksen työkaluna lähes aina, ja nyt sosiaalisen median aikana gifien käyttö on rikkaampaa ja tyylikkäämpää kuin koskaan aikaisemmin.

Visuaalisena viestinä gifillä on eräänlainen jokerikortin paikka. Joskus stillkuva voi olla liian heikko viestin välittämiseen, ja video liian kallis. Niissä tapauksissa kannattaa miettiä voisiko kustannustehokas gif välittää viestin parhaiten. Gifin nopea looppi vie brändin ja viestin tehokkaasti perille. Sisällöltään hyvin suunniteltu gif pystyy välittämään paljon informaatiota, ja koska tiedostokoko ei ollut ongelma 90-luvulla, ei se ole sitä tänäkään päivänä.

Mikäli yrityksen markkinointiviestintä on vahvasti somekeskeistä, on silloin hyvä mahdollisuus käyttää oman brändin mukaan räätälöityjä gifejä, näitä on helppo lisätä esimerkiksi Instagramin Story-videoihin. Gif toimii hyvin lukemattomilla eri alustoilla, sekä uusilla että vanhoilla. Facebookin, Twitterin, Instagramin ja useiden eri blogialustojen lisäksi gif voi tänä päivänä tuoda edelleen iloa yritysten ja organisaatioiden joukkosähköposteihin. Siihen tarkoitukseen gif nimittäin alun perin suunniteltiin.

Sananen tekijänoikeuksista

Älä käytä ilman lupaa gifejä, joihin et omista tekijänoikeuksia. Vaikka Internet on täynnä gifejä julkkiksista, peleistä ja Hollywood-elokuvista, ei se tarkoita, että niitä saa vapaasti käyttää. Vaikka oikeustoimia ei tekijänoikeusloukkauksista syntyisi, on niiden kunnioittamatta jättäminenkin viesti. Yrityksiltä ja organisaatioilta odotetaan vastuullisempaa toimintaa tekijänoikeuksiin liittyvissä asioissa, joten ei kannata alkaa leikkimään tekijänoikeuksien harmaalla alueella.

Kun käytät gifejä, toimi näin.

  1. Varmista, että sinulla on lupa käyttää gifiä ennen niiden julkaisua.
  2. Käytä gifejä jotka olet itse tehnyt.
  3. Tai tilaa laadukkaat gifit Mainostoimisto Lumalta

Uusimmat blogit