Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Titta
Kategoriassa Google Ads / Markkinointi /

Google Ads – Kampanjan luominen

Julkaistu:

Google Ads -perusteet-blogissa kävimme hakusanamainontaa ja Google Adsin käyttöä yleisellä tasolla: miten se toimii ja mitä työkalulla voi ylipäätään tehdä. Tässä blogisarjan toisessa osassa käydään lyhyesti läpi Google Ads -kampanjan luominen. Brändimuutoksen myötä Google AdWords on nyt ”Google Ads”, mutta työkalu ja sen käyttö on pysynyt samana. Google Ads -tilin luomiseen tarvitset vain Google-tilin. Google Adsiin kirjaudutaan sisään käyttämällä tilin sähköpostia ja sen salasanaa. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, aloita sen luomisella.

Google Ads markkinointikampanja

Käydään vielä ensin läpi mitä tarkoittaa Google Ads -kampanja:
Googlen kampanja on joukko mainosryhmiä, joilla on yhteiset asetukset, kuten esimerkiksi budjetti ja aluekohdistus. Jokaiselle kampanjalle voi määrittää muun muassa oman budjetin, alueen ja missä Googlen verkostossa se jaetaan näytettäväksi. Mainoskampanjoita voi olla aktiivisena yhtä aikaa useampi.

Mainosryhmä on kokonaisuus, mikä koostuu mainoksista, avainsanoista ja hintatarjouksista. Google-mainosryhmä sisältää yhden tai useamman mainoksen, jotka on kohdistettu omiin jaettuihin avainsanajoukkoihinsa. Jokainen luomasi kampanja muodostuu vähintään yhdestä mainosryhmästä. Mainosryhmien avulla mainokset voi järjestää teemoittain, esimerkiksi eri tuote- ja palvelutyyppien mukaan.

Kampanjan rakenteen suunnittelu

Kampanjan työstäminen alkaa itseasiassa jo ennen kuin edes avaat Google Adsin ensimmäistä kertaa, nimittäin markkinointikampanjan suunnittelulla. Listaa itsellesi mitä haluat asiakkaillesi mainostaa, kuten esimerkiksi joku tuotteesi tai palvelusi, ketkä kuuluvat kohderyhmääsi, haluamasi sijainnit ja tavoitteesi markkinoinnille.

Vinkki: Kampanjan rakenteen voi suunnitella esimerkiksi kirjoittamalla ajatuksia ylös Word tai Excel -tiedostoon. Samaan listaan kannattaa myös listata omaan alaan, palveluihin ja tuotteisiin liittyviä avainsanoja – niistä on hyötyä kampanjan luomisessa myöhemmin.

Kampanjan luominen

Kampanjatyypit

Valmiin suunnitelman kanssa on helppoa lähteä tekemään ensimmäistä kampanjaa. Ensimmäisenä päätetään, millaisen kampanjan haluaa tehdä. Kampanjavaihtoehtoja ovat haku-, display -, shopping -, video- tai universaali sovelluskampanja. Tässä blogissa näytän esimerkin hakuun perustuvasta kampanjasta.

Kampanjan tavoite

Mainoskampanjalle on olemassa kolme erilaista tavoitetta: myynti, liidit ja liikenne verkkosivuille. Jos et osaa päättää tai mikään näistä ei suoranaisesti vastaa toiveitasi markkinoinnin suhteen, neljäntenä vaihtoehtona on jättää tavoite kokonaan valitsematta.

Asetukset

Seuraavaksi määritellään kampanjan asetukset – ainakin nämä seuraavat olisi hyvä täyttää ajatuksella:

Kampanjan nimi
Tämä nimi näkyy vain sinulle, Google Adsin hallintasivun vasemmassa laidassa olevassa listassa.

Mihin verkostoon mainokset laitetaan
Google Ads olettaa automaattisesti, että kampanja laitetaan pyörimään sekä Googlen haku- että display-verkostossa. Tässä kannattaa käyttää omaa harkintaa.

Kampanjan aloitus- ja lopetuspäivät
Varsinkin kampanjan lopetuspäivän asettaminen on tärkeää, niin et vahingossakaan maksa mainoskampanjasta, jonka luulet jo loppuneen.

Sijainti
Google Adsin aluekohdistuksen avulla mainoksia voidaan näyttää valitsemissasi sijainneissa. Näitä sijainteja voivat olla muun muassa maat ja maiden sisäiset alueet, kuten esimerkiksi tietyt kaupungit tai kaupunginosat. Lisäksi on jopa mahdollista määrittää alueeksi haluamasi etäisyys tietystä paikasta, kuten yrityksesi toimitiloista. Sijainteja voi valita useampia omien tarpeiden mukaisesti.

Budjetti
Google Adsissa voit valita jokaiselle kampanjalle päiväbudjetin omien tavoitteidesi mukaisesti ja sen mukaan, paljonko olet valmis maksamaan Ads -mainonnasta päivässä. Google Ads ei peri kampanjasta yhtään budjetoimaasi enempää. Oman kampanjabudjetin voi laskea kertomalla päiväbudjetin hinnan kampanjan päivien määrällä.
Esimerkkikampanjabudjetti: 4€ x 7 päivää = 28€

Kampanjan budjettia voi muuttaa milloin tahansa, ja sitä kannattaakin seurata aika ajoin ja muokata tarpeen mukaisesti pienemmäksi tai suuremmaksi.

Hinnoittelu
Eri kampanjoille on räätälöity erilaisia hinnoittelustrategioita. Oikean hinnoittelustrategian valinta riippuu valitsemastasi kampanjatyypistä ja omista tavoitteistasi. Aloittelijan kannattaa alkuun seurata Adsin suosittelemia asetuksia ja suunnitelmia. Google Ads valitsee ne kampanjan luonnissa aiemmin tehtyjen valintojen perusteella.

Avainsanat ja mainokset

Jokaiseen kampanjaan lisätään oma listansa avainsanoja, jotka vastaavat yritystäsi ja markkinoitavaa palveluasi tai tuotettasi. 5-20 sanaa on hyvä määrä per mainosryhmä. Avainsanoja pystyy lisäämään, muokkaamaan ja poistamaan myös jälkikäteen.

Mainoksen luominen

Kampanjan avainsanat kannattaa pitää mielessä, koska kampanjan loppuun saattamiseksi sille pitää luoda vähintään yksi mainos. Jokaiselle kampanjalle olisi kuitenkin suositeltavaa luoda ainakin kolme erilaista mainosta tai saman mainoksen kolme eri variaatioita.

Huomioi, että mainoksien tekstimäärät ovat rajalliset: (1. otsikko 30 merkkiä, 2. otsikko 30 merkkiä ja kuvausteksti 80 merkkiä). Lisää tekstiä saa erilaisilla mainoslaajennuksilla, kuten esimerkiksi sisältöpoimintalaajennuksella. Laajennuksissa saa lisäksi lisättyä muuan muassa sijainteja, tarjouksia ja erilaisia painikkeita.

Vinkki: Mainoksia kannattaa pyöritellä ensin esimerkiksi Word-tiedostossa, koska keskeneräisiä mainoksia ei pysty tallentamaan.

Vahvistus

Nyt kampanjasi onkin valmis vahvistettavaksi ja näkymään Google hauissa ihmisille, jotka tekevät hakuja käyttämilläsi avainsanoilla!

Uusimmat blogit