Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Titta
Kategoriassa Google Ads / Markkinointi /

Google Ads – Kampanjan optimointi

Julkaistu:

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan yleensä pienien muutosten tekemistä verkkosivustosi osioihin. Yksittäisinä nämä muutokset voivat vaikuttaa pieniltä, mutta kokonaisuutena eri optimoinnit voivat vaikuttaa huomattavasti esimerkiksi maksuttomissa, ”orgaanisissa” hakutuloksissa. Google Ads optimoinnissa käyvät samat periaatteet, mutta pyrkimys on sijoittua mahdollisimman hyvin hakutulosten tarjoamien maksullisten mainosten joukossa.

Google Ads -blogisarjan edellisessä osassa esittelin Google Ads (entisen Google AdWords) -kampanjan luomisprosessin. Blogisarjan kolmannessa osassa käydään läpi mainoskampanjan tuloksia ja muokataan siitä kerättyjen tietojen avulla parempi ja osuvampi. Tässä lyhyt ohjeistus, jota voit käyttää kampanjasi optimoinnin muistilistana.

Vinkki: Kampanjan optimointi on hyvä suorittaa samassa järjestyksessä kuin kampanjan luominenkin: aloittaa kampanja tasolta, josta siirrytään eri mainosryhmiin. Lopuksi käydään läpi avainsanat ja mainokset.

1. Kampanjan tulosten arviointi

Optimoidessa kampanjaa, käy läpi seuraavat perustiedot:

Mainosten klikkauksien määrät
Impressiot (kuinka moni on nähnyt mainoksen)
Klikkausprosentti (kuinka moni on klikannut mainosta)
Keskimääräinen klikkauksen hinta (CPC eli ”cost-per-click”)
Käytetty budjetti
Konversiot
Laatupisteet*

* Laatupisteet arvioivat asteikolla 1-10 mainosten, avainsanojen ja nettisivusi aloitussivujen laatua. Korkeat laatupisteet saattavat jopa laskea huutokaupassa hintoja ja parantaa mainoksen sijaintia hakusivulla!

Vinkki:
Kampanjan kannattaa antaa pyöriä luomisen, sekä jokaisen optimoinnin jälkeen muokkaamatta parista viikosta kuukauteen, jotta sen mainosryhmistä, avainsanoista ja mainoksista ehtii kertyä tarpeeksi informaatiota analysoitavaksi.

Mainosryhmien tulosten arviointi ja optimointi

Kampanjan yleiskatsaussivulla näet listan kaikista mainosryhmistä ja niiden yllä listatut perustiedot. Jos sinulla on useampi mainosryhmä, vertaile niiden toimivuutta keskenään.

Hyvin toimivia mainosryhmiä analysoidaan tarkemmin, ja niitä koitetaan parantaa entisestään. Huonosti toimivia mainosryhmiä voi yrittää parantaa – tai ne voi suosiolla laittaa tauolle ja keskittyä onnistuneempiin mainosryhmiin.

2. Avainsanat

Seuraavaksi käy läpi mainosryhmien avainsanat. Keskeytä toimimattomat avainsanat, kuten esimerkiksi kokonaan klikkaamattomat tai liian kalliit avainsanat. Jos olet keksinyt kampanjaasi uusia avainsanoja, lisää niitä listaan.

Lisäksi avainsanoja arvioidessa voi käyttää Googlen tarjoamia raportteja ja tilastoja:

Hakutermit – raportti & negatiiviset avainsanat

Avainsanojen arvioinnissa ja optimoinnissa voi myös käyttää Google Adsin hakutermiraporttia. Tässä raportissa näkyvät kaikki hakusanat, joita käyttämällä mainoksesi on tullut Google -haun yhteydessä näkyviin.

Raportista voi löytää hyviä uusia avainsanoja, joita voi lisätä omalle avainsanalistalle. Mukana on lisäksi väärin kirjoitettuja ja täysin asiaan kuulumattomia avainsanoja, jotka Google on kuitenkin arvioinut sopivan haun yhteyteen. Osa näistä on hyvä lisätä omalle avainsanalistalle, jos ne virheellisyydestä huolimatta vastaavat tarpeeksi hyvin tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Täysin huti menneet sanat voi lisätä negatiivisiksi avainsanoiksi.

Negatiivisia avainsanoja ovat ihmisten käyttämät hakusanat, jotka Google on arvioinut sopivan mainoksesi kanssa, vaikka niillä ei olisi mitään tekemistä mainostamasi tuotteen tai palvelun kanssa. Tästä voi seurata, että ihmiset käyttävät mainosbudjettiasi turhaan klikkaamalla mainostasi väärässä yhteydessä.

Negatiiviseksi muuttamalla poistat mainoksen käytöstä kyseisillä avainsanahauilla.
Lisäämällä negatiivisia avainsanoja, voit siis pienentää kustannuksia turhien klikkauksien vähentyessä. Samalla varmistat, että mainoksesi näytetään vain haluamiesi hakutermien yhteydessä.

Huutokauppatilastot

Huutokauppatilastoista pääset näkemään listan, kuka muu mainostaa Googlessa samoilla hakusanoilla. Tästä voit tehdä omia johtopäätöksiä ja toimia: voit esimerkiksi nostaa tai laskea hintatarjoustasi sen mukaan, kuinka paljon kilpailua käyttämilläsi avainsanoilla on.

3. Hintatarjouksen säätö

Google Adsissa voit määrittää mainoksille useita hintatarjouksia omien tarpeittesi ja yrityksesi vaatimusten mukaan. Useimmat panostavat klikkauksiin, näyttökertoihin, konversioihin tai katselukertoihin. Optimoidessa on hyvä arvioida, onko oma hintatarjous tuottanut toivottua tulosta, vai tulisiko tarjousta kenties muokata.

Hintatarjousta voi nostaa, jos nykyinen tarjous on liian matala. Tästä syystä haku ei välttämättä pääse edes ensimmäiselle hakusivulle, eikä näin saa toivottua määrää klikkejä. Tarjousta kannattaa myös nostaa, jos oman mainoksen sijoitusta haluaa nostaa kilpailijoita korkeammalle sijalle.

Hintatarjousta voi myös laskea, jos haluat saada enemmän klikkauksia pienemmällä rahalla. Usein yritykset haluavat kilpailla hakusivun ensimmäisestä sijasta, mutta jos sijat 2-3 riittävät, voi hintatarjousta hyvin laskea hieman.

4. Mainoksen optimointi

Lopuksi käydään läpi kampanjan yksittäiset mainokset. Tee analysointia, mitkä mainoksistasi ovat toimineet ja miksi. Mikä erotti toimivat mainokset muista? Oliko niissä käytetty esimerkiksi erilaista kieltä tai laajennuksia?

Hyviä mainoksia kannattaa käyttää malleina, ja niitä mukaillen onkin hyvä tehdä uusia mainoksia. Toimimattomien mainosten kohdalla on myös hyvä tehdä arviointia ja vertailua. Näitä mainoksia voi yrittää tavalla tai toisella parantaa muuttamalla tekstejä, säätämällä asetuksia ja lisäämällä laajennuksia. Hyvä vaihtoehto on myös keskeyttää ne kokonaan, ja keskittyä toimiviin mainoksiin.

5. Valmista tuli!

Muokattuasi kampanjaa, sen kannattaa antaa pyöriä taas ilman muokkausta esimerkiksi kuukauden verran. Kuukauden kuluttua toista jälleen edellä mainitut toimet.

Ja muista: Google Ads ei veloita kampanjastasi yhtään asettamaasi budjettia enempää – kannattaa siis testata erilaisia mainoksia ja asetuksia rohkeasti!

Uusimmat blogit