Google Ads – Ohjeita optimointiin

Julkaistu

Oman onnensa nojaan jätetty tai huolimattomasti optimoitu mainostili ei ole mainostajalle kannattava.

Unohdetuissa mainoskampanjoissa budjetti valuu hukkaan vahinkoklikkeihin tai klikkeihin, jotka eivät johda toivottuihin konversioihin, kuten vierailuihin nettisivuilla, yhteydenottoihin tai verkkokauppaostoksiin.

Ajatuksella ja suunnitelmallisesti optimoitu mainonta takaa, että mainosbudjettisi ei tuhlaannu turhiin klikkeihin, vaan ne tuovat tavoitteidesi mukaisia tuloksia. Oli kampanjasi sitten käynnissä tai vielä kokonaan tekemättä, tässä blogissa saat ideoita tilisi optimointiin, joita voit lähteä testaamaan tulevaisuudessa.

Lähdetään liikkeelle siitä, miten ja milloin uutta kampanjaa kannattaa optimoida.

Uuden kampanjan optimoiminen

Tuoreen kampanjan kanssa on tärkeintä olla kärsivällinen. Tarkista kampanjan luomisesta seuraavana päivänä, onko se käynnistynyt normaalisti. Tämän voi tarkistaa Ads-sivun ylälaidasta, jossa näkyy kampanjan status, kuten esimerkiksi ”käynnissä” tai ”käynnissä: oppimisvaiheessa”.

Seuraava vaihe onkin hankala – odottaminen. Vaikka keksisit heti alussa uusia ideoita, tuoreeseen kampanjaan ei kannata tehdä muutoksia heti, vaan palvelulle on hyvä antaa aikaa kerätä dataa. Kun tietoa on saatu talteen useamman viikon ajalta, voi siitä lähteä tekemään johtopäätöksiä. Anna siis kampanjan pyöriä ainakin pari viikkoa tekemättä siihen muutoksia. Tänä aikana on hyvä tehdä huomioita mainosten toimivuudesta ja kirjata muistiin esille tulevat kehitysideat. Kun kampanja on pyörinyt parista viikosta kuukauteen, sinulla on tarpeeksi historiatietoja, jonka pohjalta voit lähteä optimoimaan mainoksiasi.

Vinkki: Anna kampanjan raksuttaa kampanjoiden dataa jokaisen optimointikerran jälkeen aina parista viikosta kuukauteen. Voit esimerkiksi merkata kalenteriin valmiiksi optimointipäivät 1-2 kertaa kuukaudessa tietyille päiville. Hallitut ja tasaisesti muokkauksia saaneet kampanjat pysyvät relevantteina ja auttavat tavoitteidesi saavuttamisessa.

Kampanjatason optimointi

Olemme käsitelleet Ads-kampanjan optimointia aikaisemmassa blogissamme. Lue Google Ads -kampanjan optimoinnin perusteet aikaisemmasta blogistamme Google Ads -kampanjan optimointi.

Kertauksena, käy optimoidessa läpi ainakin seuraavat asiat:

Lisäksi suosittelen käymään läpi kampanjan suositukset, käyttämään erilaisia yleisöjä ja hyödyntämään Adsin tarjoamia erilaisia raportteja.

Suositukset

Kun kampanjasi on pyörinyt tarpeeksi kauan, alkaa Ads itse tarjota sinulle sopivia toimia perustuen sen omiin tietoihin ja tilisi historiaan. Suosituksen löytyvät aina kampanjan valikosta vasemmasta yläreunasta. Ads voi ehdottaa esimerkiksi avainsanojen lisäämistä ja poistamista, uusien mainostyyppien luomista ja hintatarjousten muokkaamista.

Suositukset kannattaa aina lukea tarkasti läpi, eikä niitä kannata sokeasti noudattaa. Kannattaa myös pitää mielessä, että jotkut suositukset saattavat esimerkiksi ehdottaa aiheeseesi kuulumattomia avainsanoja tai laajennuksia, jotka eivät sovi palvelusi tai tuotteesi markkinoimiseen. Jotkin suositustoimet voivat myös vaikuttaa kampanjan budjettiin. Adsin algoritmi ei ole täydellinen, mutta useimmiten sen antamat vinkit ovat vähintäänkin harkinnan arvoisia.

Yleisöt

Lisäämällä yleisöjä, kuten vaikka tietystä asiasta kiinnostuneita ihmisiä, tai verkkosivuillasi aiemmin vierailleita ihmisiä voit tavoittaa potentiaalisimmat asiakkaasi hakukoneen käyttäjistä. Näin voit kohdentaa markkinointisi juuri sellaisiin ihmisiin, joiden oletat olevan potentiaalisimpia asiakkaitasi.

Raportit

Google Ads kerää kampanjasi toiminnasta jatkuvasti tietoja, joita se tarjoaa sinulle erilaisten raporttien muodossa. Nämä raportit näyttävät muun muassa sen, miten mainoksesi toimivat eri viikonpäivinä ja kellonaikoina, käyttävätkö mainosta klikkaavat ihmiset älypuhelinta vai pöytäkonetta sekä sijainnin, missä mainosta on klikattu. Käyttämällä näitä tietoja hyödyksi voit määrittää mainostesi esittämiselle parhaat ajankohdat, lisätä paukkuja esimerkiksi mobiililaitteissa näkyviin mainoksiin ja määrittää tarkkoja sijainteja potentiaalisten asiakkaiden löytämiseksi.

Mainosten ja mainosryhmien optimointi

Yhtenä helpoimmista muistisäännöistä Google Adsin mainosryhmiin liittyen voisi pitää eräänlaista ”kolmen sääntöä”. Ads suosittelee, että jokaisessa mainosryhmässä tulisi olla ainakin kolme mainosta. Kampanjoissa kannattaa käyttää myös vähintään kolmea erilaista mainoslaajennusta mainosryhmää kohden. Näitä laajennuksia ovat muun muassa sivustolinkit, huomiotekstit ja sisältöpoiminnat. Myös laajennuksissa, joissa voi lisätä useita arvoja, kannattaa käyttää vähintään kolmea arvoa. Näin mainoksistasi tulee monipuolisia ja annat mainoksillesi parhaimmat mahdolliset eväät pärjätä hakutuloksissa.

Mainokset

Luo mainosryhmääsi erilaisia mainoksia ja seuraa ajan mittaan mikä niistä toimii parhaiten. Tee muokkauksia heikompiin mainoksiin miettimällä mikä elementti saattaisi tehdä toisesta mainoksesta paremman kuin toisen. Tällä A/B-testauksella pääset aina lähemmäs tehokkaampia mainoksia.

Kokeile myös rohkeasti erilaisia mainostyyppejä tavoitteidesi saavuttamiseen. Erilaisia vaihtoehtoja ovat muun muassa soittomainokset, Display-bannerimainokset ja responsiiviset hakumainokset. Viimeisin on tällä hetkellä vielä beta-testausvaiheessa, mutta suosittelen kokeilemaan niitä rohkeasti. Ads-asiantuntijat itse asiassa suosittelevat, että jokaisessa mainosryhmässä tulisi olla ainakin yksi responsiivinen mainos.

Mainoksen rakenne ja seuranta

Mainoksia luodessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota mainosten otsikoihin. Käyttäjät huomaavat otsikot aina ensimmäisenä ja se on usein ainut teksti, joka hakutilanteessa luetaan. Otsikot kannattaa siis miettiä huolella niin, että niistä selviää ensisilmäisyllä, millainen mainos on kyseessä.

Myös mainostekstiä on hyvä päivittää aika ajoin. Kirjoitusvirheet, epäselvät lausemuodot tai epäselvä CTA (”call to action”) laskevat mainosten laatupisteitä, näkyvyyttä ja mainosten klikkausten määrää.

Kiinnitä mainoksia optimoidessasi huomiota klikkausmäärien ja -prosenttien lisäksi mainosten sijaintiin ja laatupisteisiin. Mainokset arvioidaan asteikolla 1-10. Korkeat laatupisteet voivat laskea klikkien hintoja ja parantaa mainoksen sijaintia hakusivulla. Hakusivulla voi olla parhaimmillaan seitsemän mainospaikkaa, joista eniten klikataan 1.-3. sijalla olevia mainoksia.

Seuraa myös muun muassa edellä mainittuja raportteja (laite-, sijainti- ja aikaraportit) ja mieti kannattaisiko mainosryhmää optimoida niiden mukaan. Mieti voisiko mainokset keskittää esimerkiksi mobiililaitteille, tietylle kaupungille tai kaupunginosalle, tai tietyille viikonpäiville tai kellonajoille.

Avainsanojen optimointi

Google Ads -hakusanamarkkinoinnissa avainsanat ovat erityisen tärkeitä. Tästä syystä mainosryhmien optimoinnissa kannattaa uppoutua erityisen hyvin myös avainsanoihin. Tässä auttavat erityisesti Adsin tarjoamat raportit, kuten hakutermiraportti.

Hakutermiraportti on yksi parhaista työkaluista avainsanojen optimointiin. Raportti kertoo, mitä hakutermejä ihmiset ovat käyttäneet, eli millä hakusanoilla mainoksesi on tullut esille klikattavaksi. Raportista voi ottaa haltuun omalle avainsanalistalle kaikki osuvat ja sopivan hintaiset avainsanat.

Varsinkin uuden kampanjan kanssa on normaalia, että hakutermiraportista löytyy myös sanoja, jotka eivät vastaa mainostamaasi tuotetta tai palvelua. Nämä avainsanat kannattaa lisätä negatiivisten avainsanojen listalle. Varsinkin uuden kampanjan optimoinnissa negatiivisia avainsanoja saa lisätä listalle kuukausittain, mutta pitkäjänteisen työn palkintona on hyvin optimoitu avainsanalista, joka vastaa oikeita hakuja.

Avainsanojen suunnittelijalla voit arvioida miten jotkut tietyt avainsanat tuovat liikennettä sivuille. Tämän työkalun avulla voit päättää mitkä avainsanat olisivat tehokkaimpia esimerkiksi lisäämään mainostesi näkyvyyttä tai klikkejä. Avainsanalistalla on suositeltavaa käyttää eri muotoja eri avainsanoista. Näitä ovat laajat, tarkat, ja lausekemuotoiset avainsanat. Seuraa kampanjan edetessä, mikä muoto toimii parhaiten ja on paras hinta-laatusuhteeltaan.

Budjetti

Niinhän sitä sanotaan, että rahalla saa. Myös Adsissa rahalla ostetaan näkyvyyttä hakutuloksissa, mutta Adsin optimointia ei kannata jättää pelkästään budjetin nostamiseen ja laskemiseen. Kyllä, budjettia nostamalla mahdollistat, ettei se lopu kesken ja että mainoksesi näkyvät kiireisimpänäkin päivänä. Haluan kuitenkin painottaa, että myös pienemmällä budjetilla on mahdollista menestyä.

Voit myös säätää hintatarjoustasi tavoitteidesi mukaan. Haluatko mainoksillesi enemmän klikkejä, vai haluatko keskittyä saavuttamaan mahdollisimman paljon konversioita? Tämä on mahdollista käyttämällä erilaisia hintatarjousstrategioita. Optimoidessasi voit myös laskea tai nostaa koko kampanjan tai yksittäisen avainsanan hintatarjousta.

Suurimmat optimointivirheet

Kuten alussa jo vähän vihjailinkin, mielestäni suurin ja ehkä ainoa todellinen virhe, jonka Ads -tilin optimoinnissa voi tehdä, on jättää se kokonaan tekemättä. Seuraa kampanjoitasi ja mainoksiasi tasaisesti, ja tee niihin aina aika ajoin pieniä muutoksia. Seurannalla ja suunnitellulla optimoinnilla avainsanasi pysyvät relevantteina, mainoksesi pysyvät tehokkaina ja klikkihintasi (CPC eli ”cost per click) pysyvät hallinnassa.

Toinen asia, joka usein jää huomiotta on konversioiden seuranta. Seuraamalla tavoitteidesi toteutumista saat käsityksen mikä mainostililläsi toimii ja mikä ei. Toteutumattomiin tavoitteisiin voi olla syynä esimerkiksi mainoksen harhaanjohtava CTA tai laskeutumissivu, joka ei vastaa käyttäjän haun tarpeita.

Tärkeintä on muistaa tavoitteesi, se mitä haluat mainonnalla saavuttaa. Muista aina mitä markkinoit ja kenelle. Tämän ajatuksen tulisi pysyä kultaisena lankana, joka näkyy kaikessa, niin mainostesi sävyssä kuin käyttämissäsi hintatarjouksissa.

Oletko harkinnut Google Ads -hakusanamarkkinoinnin aloittamista tai tarvitsisiko mainostilisi optimointia? Digimarkkinoinnin ammattilaisemme luovat mainostilit, kampanjat, mainokset ja huolehtivat kampanjoidesi optimoinnista. Tutustu lisää Google Ads – hakusanamainonnan palveluumme ja kysy lisää!

Muut aiheeseen liittyvät blogikirjoituksemme löydät tästä linkistä.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp