Google Analytics 4 – Uuden analytiikan aika, osa 1
Julkaistu
Kesällä 2023 Google Analytics 4 (tuttavallisemmin GA4) tulee korvaamaan kokonaan nykyisen Universal Analytics -version. Google on ilmoittanut, että 1.7.2023 lähtien Universal Analytics -tilit eivät enää käsittele dataa, kuten esimerkiksi nettisivujen kävijätietoja.
Universal Analytics eli niin sanottu UA-mittauskokonaisuus ja sinne kerätty data ei muutu tai häviä, mutta tietoa kerätään enää pelkästään GA4-omaisuuden puolelle.
Uuden GA4-seurannan voi ottaa jo hyvissä ajoin käyttöön – alkuun vaikka vanhan Analyticsin rinnalle.
GA4-omaisuuden luominen
Jos sinulla ei ole aiemmin ollut Analytics-tiliä, voit luoda suoraan uuden GA4-version.
Jos sinulla on jo olemassa oleva Universal Analytics, voit lisätä GA4:n vanhaan määritykseen kätevästi – uutta tiliä ei tarvitse luoda! Analyticsin Järjestestelmävalvojan asetuksista löytyy GA4 Setup Assistant, joka auttaa luomaan uuden määrityksen tuossa tuokiossa.
Vaihe 1
- Kirjaudu Google Analyticsiin Google-tililläsi https://analytics.google.com/
- Valitse sivun vasemmasta alalaidasta “Järjestelmänvalvoja”
- GA4:n Setup Assistant löytyy ensimmäisenä “Mittauskokonaisuus”-otsikon alta
- Luo mittauskokonaisuus painamalla “Aloita”-nappia
Vaihe 2
- Lue Analyticsin ehdot ja valinnaiset asetukset. Hyväksy muutokset painamalla “Luo mittauskokonaisuus”
Vaihe 3
- Onneksi olkoon, GA4-omaisuutesi on nyt luotu!
Mutta miksi luoda Analytics jo nyt?
Analyticsin uusi GA4-versio kannattaa ottaa käyttöön hyvissä ajoin, jotta ehdit tutustua hyvissä ajoin uuteen ulkoasuun, raportteihin ja muihin uusiin ominaisuuksiin ennen UA:n toiminnan loppumista. Tätä tutustumista myös helpottaa, jos GA4 pääsee keräämään riittävästi dataa verkkosivujesi ja applikaatioidesi liikenteestä.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että GA4 ei ole vielä täysin valmis kokonaisuus. Uusin Analytics on täysin toiminnassa tälläkin hetkellä, mutta uusia toimintoja ja innovaatioita lisätään vielä tämän siirtymäkauden aikana ja siitä eteenpäin tulevaisuudessa. Ottaessasi GA4:n käyttöön ensimmäisten joukossa, joko uutena määrityksenä tai lisäyksenä vanhan rinnalle, pääset hyödyntämään niitä mahdollisimman pian.
Mitä seuraavaksi?
Tulemme käsittelemään UA:n ja GA4:n eroja blogisarjan seuraavassa osassa. Pysy kuulolla!
Mikäli olet kiinnostunut nettisivujesi kävijäliikenteen seuraamisesta Google Analyticsin avulla ja tahtoisit kuulla lisää hakukoneoptimoinnista ja Google-markkinoinnista, ota yhteyttä! Kuulemme mielellämme lisää tarpeistasi ja ehdotamme sinulle sopivaa ratkaisua!
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.