Google Analytics -tavoitteilla kannattavaa digimarkkinointia

Julkaistu

Tieto on valtaa, ja Analyticsin tarjoamaa dataa kannattaa käyttää hyödyksi omien sivujen toimivuuden, käyttökokemuksen sekä vierailijoiden käyttäytymisen analysoimisessa ja parantamisessa.

Markkinointiin käytetään paljon mainosrahaa, joten digimarkkinoinnin tuottoa ja tehokkuutta voi ja kannattaa seurata. Se mihin mihin kannattaa panostaa ja mitkä kanavat toimivat digimarkkinoinnissa parhaiten selviävät luomalla Analytics-tavoitteita. Olemme aikaisemmassa blogissa käyneet läpi Analyticsin hyötyjä, mitä sillä voi ja kannattaa seurata. Tässä blogissa keskitymme Analytics-tavoitteiden luomiseen.

Tavoitteet

Analyticsiin voi määrittää erilaisia tavoitteita (”goals”), joiden avulla voidaan mitata, kuinka usein käyttäjät suorittavat tiettyjä toimintoja sivuillasi. Tavoite tarkoittaa sivuillasi (tai mobiilisovelluksessasi) loppuunvietyä toimenpidettä, jota kutsutaan myös nimellä konversio.

Tavoite, tai konversio, tapahtuu siis, kun käyttäjä toimii tavoitteesi mukaisesti sivuillasi. Näitä tavoitteita voivat olla esimerkiksi kuinka paljon aikaa käyttäjäsi viettävät sivustollasi, kuinka monella sivulla he vierailevat ja mitä tapahtumia he käynnistävät istuntonsa aikana.

Tavoitteen täytyttyä, Analytics kirjaa tiedot konversiodataan, joka on siitä eteenpäin nähtävissä ja käytettävissä eri raporteissa. Tavoitteiden tietoja löydät muun muassa konversio- ja hankinta-raporteista.

Mutta miksi määrittää tavoitteita? Ilman tavoitteiden määrittämistä, on lähes mahdotonta arvioida omien markkinointitoimien tehokkuutta. Määrittämällä tavoitteet huolellisesti Analyticsiin, saat palvelusta paljon hyvää tietoa, jolla pystyt kehittämään toimintaasi.

Erilaisia tavoitetyyppejä

Erilaisia tavoitetyyppejä on neljä erilaista: kohde, tapahtuma, kesto ja sivuja/näyttöjä istuntoa kohden.

Kohde-tavoite on ehkä tavoitteista yksinkertaisin: tavoite täyttyy, kun käyttäjä päätyy määrittelemääsi kohteeseen sivuillasi. Tämä kohde voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilauksen ”kiitos uutiskirjeen tilaamisesta”-sivuille päätyminen rekisteröitymisen vahvistukseksi.

Tapahtuma-tavoite käynnistyy tapahtumaksi määritellyn toiminnon käynnistyessä. Tämä tapahtuma voi olla esimerkiksi videon toistaminen, verkkokauppaostoksen suorittaminen tai tietyn elementin klikkaaminen sivuilla.

Kesto-tavoite täyttyy, kun käyttäjä viettää sivuillasi vähintään määrittelemäsi ajan.

Sivuja/näyttöjä istuntoa kohden tavoitteessa määrität monella sivua, tai näyttöä käyttäjän tulee kohdata tavoitteen täyttymiseksi.

Analyticsissa on lisäksi tarjolla älykkäitä tavoitteita tietyt kriteerit täyttäneille käyttäjille . Nämä tavoitteet on suunniteltu Google Ads -hakusanmainontaa käyttäville, joiden konversiodata ei vielä riitä esimerkiksi Adsin automaattisten hintatarjousten käyttämiseen. Jotkut Google Ads -hintatarjoukset vaativat toimiakseen tietyn määrän konversioita kuukaudessa. Automaattisia hintatarjouksia ovat muun muassa CPA (”cost per action eli hankintakohtainen hinta) tai konversioiden maksimointi.

Älykkäitä tavoitteita on mahdollista käyttää vain tiettyjen kriteerien täytyttyä. Analytics – ja Google Ads -tilit tulee olla linkitettynä keskenään. Lisäksi Ads-tililtäsi täytyy viimeisen 30 päivän aikana olla saapunut vähintään 500 klikkausta linkattuun Analytics-näkymään.

Älykkäiden tavoitteiden ollessa käytössä, Analytics arvioi sivustosi toimintaa ja pisteyttää eri toimintoja.  Parhaiten pärjänneistä tavoitteista Analytics luo oman pisteytyksensä perusteella älykkäitä tavoitteita. Koneoppimisen avulla älykkäät tavoitteet tarjoavat helpon tavan luoda sivustosi parhaista istunnoista älykkäitä tavoitemalleja.

Tavoitteen luominen

Osalle toimialoista on tarjolla valmiita tavoitemalleja, joita kannattaa hyödyntää. Näitä valmiita tavoiteluokkia ovat tulo, hankinta, sitoutuminen ja kysely.

Eri tavoiteluokkien tarjotut tavoitteet saattavat vaihdella toimialoittain. Tulo-tavoitteita voivat olla muun muassa varaukset, tilaaminen, maksun suorittaminen tai ajan varaaminen. Hankinta-tavoitteena voi toimia tilin luominen sivuille. Esimerkkejä kyselytavoitteista ovat muun muassa yhteyden ottaminen, arvion hakeminen tai sijainnin etsiminen. Sitoutumis-/aktivointitavoitteita voi olla esimerkiksi jonkin median toistaminen tai uutiskirjeen tilaaminen.

Tavoitteiden luomisessa on mahdollista käyttää omia tavoitteita, joiden asetukset määrittelet itse. Analytics antaa tähän vaihtoehtoon paljon erilaisia vaihtoehtoja ja esimerkkejä, millaisia tavoitteita on mahdollista luoda. Lisäksi, jos tilisi täyttää tietyt vaatimukset, on mahdollista luoda aiemmin mainitsemiani älykkäitä tavoitteita.

Näin luot uuden tavoitteen

  • Kirjaudu Google Analyticsiin käyttämällä Google-tiliäsi
  • Valitse sivun alareunasta ”Järjestelmävalvoja”. Jos käytössäsi on useampi raportointinäkymä, varmista, että olet oikeassa näkymässä
  • Valitse ”Näkymä”-sarakkeesta kohta ”Tavoitteet”
  • Paina ”Uusi tavoite”-painiketta

Seuraavaksi pääsemmekin luomaan itse tavoitetta:

Tavoitteen määritys

Valitse tavoitteen määritys kohdassa itsellesi sopivin vaihtoehto ja paina ”Jatka”.

Tavoitteen kuvaus

Anna tavoitteellesi nimi. Antamalla tavoitteelle hyvin kuvaavan nimen, löydät sen helposti eri raporteista.

Määritä tavoitepaikan tunnus

Ensimmäistä tavoitetta luodessasi Analytics tarjoaa valikossa suoraan ”Tavoitteen tunnus 1 / tavoiteryhmä 1”. Voit jättää tämän kohdan oletukseksi tai muuttaa sitä halutessasi. Oletusta voi muuttaa, jos aiot esimerkiksi luoda samantyyppisiä tavoitteita, joiden haluat kuuluvan samaan tavoiteryhmään.

Valitse tavoitteen tyyppi

Valitse itsellesi sopiva tavoite. Tavoitetyyppejä ovat kohde, kesto, tapahtuma ja sivuja/näyttöjä istuntoa kohden tai älykäs tavoite.

Tavoitteen tiedot

Valitse itsellesi sopiva tavoitteen kohde. Valitsin esimerkissä tavoitteeksi kohteen.

Arvo

Voit antaa tavoitteellesi rahallisen arvon. Näin näet raporteissa kuinka tavoitteesi onnistuvat, ja mitkä tavoitteesi ovat yrityksellesi arvokkaimpia.

Tavoitteen arvon määrittäminen ei ole pakollista, mutta se on suositeltavaa. Tavoitteen arvon voi määrittää rahamäärän mukaan tai antamalla tavoitteelle joku muu numeerinen arvo. Voit esimerkiksi asettaa arvokkaimmille tuotteillesi tai palveluillesi isomman numeerisen arvon (esim. 10) ja vähemmän arvokkaammille pienemmän arvon (1).

Kun tavoitteelle on määritetty jokin arvo, voit seurata kuinka paljon tavoitteesi tekivät tuottoa (ROI eli ”return of investment). Jos esimerkiksi Ads kulusi ovat 1000 euroa, ja teet myyntiä hakusanamainonnan kautta sivustollasi 1200 eurolla, niin ROI on 120%. Tässä esimerkissä on oletuksena, että tavoitteiden arvot on määritetty puhtaasta myyntikatteesta. Positiivisen tuloksen tuottavaa markkinointia kannattaa jatkaa ja siihen voi panostaa lisää. Seuraa kuitenkin, että tuotto pysyy samalla tasolla isommallakin panostuksella.

Myyntisuppilo

Myyntisuppilolla voit halutessasi määrittää reitin, mitä kautta oletat liikenteen kulkevan tavoitettasi kohden. Tätä kautta pystyt analysoimaan tavoitteeseesi vaikuttavia sivuille saapumis- ja poistumiskohtia.

Määrittämällä tavoitteellesi myyntisuppilon näet, selaavatko sivukäyttäjäsi sivujasi ja sisältöjäsi kuten odotit. Lisäksi suppilo voi paljastaa mahdollisia ongelmia tai poikkeamia sivustoilla, jotka voivat näkyä raporteissa korkean poistumisprosentin muodossa.

Tavoitteen vahvistaminen ja tallentaminen

Ennen tavoitteen tallentamista pystyt vahvistamaan tavoitteen. Vahvistuksella näet, miten usein edellisen seitsemän päivän aikana luomasi tavoite olisi tuottanut konversioita tietojesi perusteella. Lopuksi tallenna uusi tavoite.

Huomioon otettavia asioita

Tavoitteita on rajallinen määrä jokaista näkymää kohden. Yhteen näkymään on mahdollista luoda maksimissaan 20 tavoitetta.

Huomaa, että jo luotuja tavoitteita ei pysty enää poistamaan Analyticsista. Kannattaa siis suunnitella hyvin etukäteen mitä tavoitteita lähtee määrittelemään. Vanhat tavoitteet voi kuitenkin saada pois päältä ja näin lopettaa tavoitetta koskevan datan kerääminen. Vanhoja tavoitteita voi käyttää uudestaan hyödyksi muokkaamalla vanhasta tavoitteesta uuden tavoitteen.

Analyticsilla kestää jonkin aikaa kerätä tavoitteista konversiodataa analysoitavaksi. Kannattaa odottaa, että tavoitteista on kerääntynyt konversioita vähintään 20-30 ennekuin dataa aletaan analysoimaan.

Jos haluat lisätietoja Analytics-tavoitteiden luomisesta ja seurannasta, ota yhteyttä markkinointisuunnittelijaamme Tittaan puh. 045 211 7709.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp