Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Titta
Kategoriassa Hakukoneoptimointi /

Kehitä verkkosivuja Google Search Consolella

Julkaistu:

Aiemmissa blogeissani olen esitellyt Googlen digimarkkinoinnin palveluja, kuten Google Ads ja Analytics. Tässä blogissa tutustumme tarkemmin Google Search Consolen perusperiaatteisiin ja hyötyihin.

Google Search Console on Googlen maksuton palvelu, jonka avulla on mahdollista ylläpitää ja seurata sivustosi näkyvyyttä Googlen orgaanisissa, eli ilmaisissa hakutuloksissa. Search Consolessa on lisäksi mahdollista suorittaa sivuston vianetsintää. Palvelu on siis kaiken kaikkiaan hyvä työkalu sivujen kehittämiseen ja hakukonenäkyvyyden parantamiseen.

Älä kuitenkaan huoli, jos sinulla ei ole vielä käytössäsi Search Consolea! Googlen hakutuloksissa näkyminen ei edellytä palveluun rekisteröitymistä. Google Search Console voi kuitenkin auttaa Googlea näkemään sivustosi paremmin ja juuri haluamallasi tavalla. Search Consolessa voit myös optimoida sivujesi näkyvyyttä hakutuloksissa erilaisin keinoin hyödyntämällä palvelun keräämää dataa.

Google Search Consolen käyttöönottoon tarvitset vain voimassaolevan Google-tilin ja varmistuksen sivustojen verkko-omaisuuden hallussapidosta. Search Console ei näytä mitään sivuston tietoja muille kuin sivuston varmennetulle omistajalle. Vahvistus itsessään onnistuu helposti esimerkiksi Google Analyticsin tai Google Tag Managerin avulla.

Mitä sillä voi tehdä?

Google suosittelee Search Consolea kaikille, joilla on olemassa omat verkkosivustot. Search Consolen käytöllä on monia hyötyjä, olitpa sitten aloittelija tai sivujen hakukoneoptimoinnin asiantuntija.

Tiedä mitä sivuillasi tapahtuu

Vaikka et itse hoitaisi nettisivujesi hallintaa ja optimointia, on hyödyllistä tietää mitä sivuillasi tapahtuu. Search Consolesta saat esimerkiksi tiedot millaisilla avainsanahauilla sivusi löytyvät ja mikä on sijoituksesi orgaanisissa hakutuloksissa.

Tässä vaiheessa saatat miettiä: ”Minullahan on jo käytössä Google Analytics. Eivätkö nämä samat tiedot löydy sieltä?” On totta, että Google Analyticsissa on myös mahdollista seurata ja analysoida sivukävijän käyttäytymistä, mutta Analyticsilla ja Search Consolen palveluilla ja niiden käyttötarkoituksilla on eronsa.

Analyticsissa pystyy seuraamaan tarkemmin käyttäytymistä nettisivuilla, kuten esimerkiksi sitä, kuinka kauan käyttäjä viettää aikaa tämä jollakin nettisivulla. Search Consolessa saat tiedot, millä sijainnilla sivustolinkkisi esiintyy Googlen orgaanisissa, eli ilmaisissa hakutuloksissa, ja millä avainsanoilla se nousee näiden hakutulosten joukkoon. Search Console toimiikin hyvänä lisänä muiden Googlen digitaalisen markkinoinnin työkalujen kanssa.

Seuraa, analysoi, optimoi

Google Search Console auttaa käyttäjäänsä parantamaan sivuston sijoitusta Google-haussa. Googlen yhdellä hakusivulla näkyy kerrallaan 10 hakutulosta. Ihanteellinen tilanne, ja monien hakukoneoptimoijien tavoite, olisi päästä ensimmäiselle hakusivulle 1-3 ensimmäisen orgaanisen hakutuloksen joukkoon. Kuulostaako haastavalta? Tai lähes mahdottomalta?

Aloilla, joilla on paljon kilpailua ja joissa kaikki käyttävät samoja avainhakusanoja, voi tuo tavoite olla hankalaa saavuttaa. Voikin olla järkevämpää keskittyä useampaan vähemmän kilpailtuun avainsanaan ja saavuttaa niillä sija ensimmäisen hakusivun tulosten joukossa.

Search Consolea on hyvä apu optimointipäätösten ja markkinointianalyysien suorittamisessa, koska palvelu auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä hakutuloksissa näkymiseen liittyen. Jos esimerkiksi huomaat ihmisten hakevan sivuasi hakutermillä, jota ei löydy sivustoltasi, kannattaa se lisätä avainsanaksi ja sivustojen sisältöihin. Pienellä panostuksella verkkosivujen sisältöihin voi vaikuttaa suuresti hakutulosten kasvuun.

Seuraa ja korjaa virheet

Search Console voi lisäksi auttaa löytämään ja korjaamaan yleisimpiä sivuilla esiintyviä virheitä ja ongelmia. Sivuilla esiintyviä ongelmia voivat olla esimerkiksi sivujen lataus- ja tietoturvaongelmat, kuten hakkerointi- ja haittaohjelmat. Useimpien virheiden korjaaminen tapahtuu verkkosivuilla, jonka jälkeen korjausten toteutus päivitetään Search Consoleen. Palvelu auttaa siis tarkkailemaan sivuston laatua, joka on myös yksi hakukonenäkyvyyteen oleellisesti vaikuttava tekijä.

Raportit ja ulottuvuudet

Tiedot löytyvät Search Consolesta mukavan jäsennellysti erilaisten raporttien ja ulottuvuuksien muodossa.  Näitä raportteja ovat muun muassa sivuston kehitys-, kattavuus- ja parannusraportit.

Search Consolen kehitysraportista saat tärkeitä tietoja sivustosi toiminnasta Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Näitä tärkeitä tietoja ovat muun muassa sivustosi klikkausprosentti ja hakutuloksen keskimääräinen sijoitus hakusivulla. Palvelussa on myös mahdollista verrata vanhaa ja uutta dataa keskenään sivustojen kehityksen arvioimiseksi.

Search Consolen raportissa on useita sivuston kehitystä seuraavia mittareita:

  • Klikkaukset – klikkaukset, jotka veivät käyttäjän sivuillesi
  • Näyttökerrat – kuinka monta kertaa sivustollesi johtava linkki on näkynyt hakutuloksissa
  • CTR – klikkausten määrä jaettuna näyttökertojen määrällä
  • Keskimääräinen sijoitus – monentenako sivustollesi vievä linkki keskimäärin näkyy hakutuloksissa kaikilla hakusanoilla, joilla sivustosi ilmestyy hakutuloksiin

Search Consolessa on myös mahdollista analysoida Google-hakuja eri ulottuvuuksien mukaan. Näitä ulottuvuuksia ovat:

  • Kyselyt – Google-hauissa käytetyt avainsanat, jotka ovat tuoneet esiin linkin sivuillesi
  • Sivut – mille sivullesi käyttäjät ovat hakutuloksien linkeistä päätyneet
  • Maat – missä maassa hakija on nähnyt sivustolinkkisi
  • Laite – millä laitteella hakutulos on tullut esiin: tietokone, mobiili tai tabletti
  • Haun ulkoasut – miltä sivustolinkkisi on näyttänyt hakutulosten joukossa

Seuraamalla hakuliikenteen muutoksia, kuten mistä hakijat tulevat ja mitä laitetta he käyttävät, pystyt parantamaan omien sivustojesi toimivuutta ja tehokkuutta!

Kuinka hyödyntää Google Search Consolea

Search Consolen merkittäväimpiä hyötyjä ovat mahdollisuus tarkkailla ja analysoida orgaanisten hakusanojen käyttöä ja nähdä, kuinka sisältösi näkyvät Googlelle.

Se, miten ja mihin käytät Search Consolea riippuu suuresti sivustosta, jota seurataan, omasta roolista sivuston omistajana, kehittäjänä tai ylläpitäjänä, sekä omat tarpeista sivujen kehittämiseksi.

Näkisin kuitenkin, että Search Consolen kokeileminen kannattaa. Search Consolen on helppokäyttöinen ilmaisohjelma sivustojen ylläpitoon ja kehittämiseen, jonka käyttöön ei tarvitse osata koodausta tai ymmärtää HTML:ää. Tästä syystä sen käyttöä voikin lämpimästi suositella kaikille niille, joita kiinnostaa miten omat nettisivut toimivat.

Uusimmat blogit