Google Shopping – Uusi tehokas mainonta verkkokaupoille
Julkaistu
Ostajat haluavat tietoa hakemistaan tuotteista mahdollisimman helposti ja nopeasti. Juuri siitä syystä Google Ads -hakusanamainokset ovat oiva väline markkinointiin: ne näkyvät ihmisten hauissa juuri silloin, kun he etsivät tietoa eri palveluista ja tuotteista.
Google Adsilla on myös verkkokauppaa pitäville jälleenmyyjille suunnattu oma mainostyyppinsä, joka on vastikään saapunut käyttöön Suomessa. Eiköhän aloiteta (Google Ads-) shoppailu!
Google Ads Shopping -mainokset
Shopping-mainokset ovat loistavia, jos sinulla on iso inventaario tuotteita myynnissä verkkokaupassasi ja haluat tuoda ne ihmisten löydettäväksi silloin, kun he etsivät tuotteita, jotka vastaavat sitä mitä myyt.
Shopping-mainoksista ihmiset saavat suoraan vahvan käsityksen siitä, mitä mainoksessa myydään jo ennen sen klikkaamista. Mainoksissa esiintyy aina kuva tuotteesta, sitä myyvän liikkeen nimi ja tuotteen hinta. Mainoksen klikkaaminen vie verkkokauppaasi, josta asiakas voi suoraan ostaa tuotteesi itselleen.
Ja miten ne toimivat?
Google Ads -hakusanamainoksissa suuressa roolissa ovat nimensä mukaisesti erilaiset avainsanat, joita voi listata lähes loputtomasti per mainoskampanja. Shopping-mainoksissa käytetään avainsanojen sijaan erilaisia tuotteen määritteitä, kuten tuotteen id, otsikko (esimerkiksi ”naisten neulepaita”), tuotteen kuvaus (”100% puuvillasta valmistettu istuva neulepaita. Konepesu viileässä. Valmistettu Suomessa.”), hinta, väri (”valkoinen”) ja saatavuus (”varastossa”). Kun ostaja hakee Googlesta tuotteita käyttämällä asettamiasi määreitä, mainoksesi näkyvät osuvien hakujen yhteydessä.
Shopping-mainoskampanjoiden luomiseen tarvitsetkin oman Google Kauppiaskeskus-tilin, jonne kaikkien myytävien tuotteidesi data lisätään. Linkittämällä Google Kauppiaskeskus- ja Google Ads-tilisi pystyt luomaan ja muokkaamaan Shopping-mainoskampanjoita.
Tämä kysymys on varmasti monen mielessä: mitä se maksaa?
Vaikka Shopping-mainoksissa avainsanat eivät olekaan pääosassa, ovat ne silti Google Ads -mainoksia ja osallistuvat näin muiden mainosten tavoin jokaisella haulla mainoshuutokauppaan. Shopping-mainoksilla on erilaisia mainostyyppejä, joita veloitetaan kutakin hieman eri tavoin.
Yleissääntönä voidaan kuitenkin pitää, että maksu veloitetaan joko mainoksen klikkauksesta (CPC eli ”cost per click”) tai mainoksen aktivoinnista esimerkiksi klikkaamalla, laajentamalla, vierittämällä tai pitämällä mainosta auki yli 10 sekuntia (CPE eli ”cost per engagement”).
Kuten Google Ads -mainoksissa yleensä, voit itse määrittää, kuinka paljon olet valmis maksamaan yhdestä mainoksen klikkauksesta tai aktivoitumisesta. Huutokaupassa maksat vain vähimmäishinnan, jolla ylität kilpailijasi hintatarjouksen mainoksen näkyvyydestä.
Lue blogimme Google Ads -markkinoinnin perusteista blogistamme .
Shopping-mainosten edut
Shopping-mainosten hyvä puoli on niiden laaja näkyvyys. Mainokset ovat jo itsessään näyttäviä, koska mainokset sisältävät hyvälaatuisen kuvan tuotteesta, otsikon, hinnan ja mahdollisen kuvauksen tuotteesta. Eikä siinä vielä kaikki! On myös mahdollista, että Shopping-mainos ja tavallinen tekstimainos näkyvät yhtä aikaa samalla hakutulossivulla. Tätä kautta yksittäisen haun tavoittavuus voi jopa tuplaantua! Shopping-mainoksia voidaan esittää Googlen hakutulosten vieressä tai Googlen kuvahaussa, Googlen hakukumppaneiden verkkosivustoilla ja Google Display -verkostossa, kuten Gmailissa ja YouTubessa.
Shopping-mainoksista on myös hyötyä sekä verkkokaupoille että kivijalkamyymälöille. Kun Shopping-mainos vie potentiaalisen ostajan verkkokauppaan, voi se myös tarjota lisätietona kivijalkamyymälän sijaintitietoja ja tarjota esimerkiksi verkkokaupasta ostetun tuotteen noutomahdollisuutta myymälästä. Shopping-mainokset voivat siis tuoda lisää potentiaalisia asiakkaita myös fyysiseen liikkeeseen.
Yhteenveto
Kannattaa harkita Shopping-mainoskampanjan luomista, jos sinulla on olemassa verkkokauppa tai fyysinen myymälä, jolla on verkkokauppa. Shopping-mainoskampanjan luominen vaatii jonkin verran enemmän vaivannäköä ja ylläpitoa kuin tavalliset hakusana- tai Display-mainoskampanjat, mutta kovan työn tuloksena saat relevantteja mainoksia, jotka tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä keräämään paljon näkyvyyttä, klikkejä, hyvin potentiaalisia liidejä sekä tietysti verkkokauppaostoja. Shopping-mainoksilla onkin todettu olevan korkeampi klikkausprosentti kuin tekstimainoksilla. Koska ostajalla on nyt valmiiksi selkeä käsitys siitä, mitä mainoksessa myydään – ja millä hinnalla – ovat Shopping-mainoksia klikkaavat henkilöt hyvin ostovalmiita.
Shopping-mainokset ovat saatavilla tällä hetkellä yli 40 maassa, ja Suomi on yksi palvelun tuoreimmista tulokkaista. Tämä voikin olla hyvä aika aloittaa Shopping-kampanja, koska kilpailijasi eivät välttämättä ole sitä vielä aloittaneet.
Kiinnostuitko Google Ads Shopping -mainoksista? Ota rohkeasti yhteyttä ja käydään yhdessä läpi markkinoinnin mahdollisuuksiasi!
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.