Hakusana-analyysin avulla parempaa näkyvyyttä hakukoneissa
Julkaistu
Hakusana-analyysi on yksi SEO:n eli hakukoneoptimoinnin tärkeimmistä vaiheista. Ihmisten tekemät haut hakukoneissa voivat poiketa suuresti verkkosivustolla olevista termeistä. Yrityksen verkkosivuille voi helposti päätyä hienoja termejä esimerkiksi ammattisanoista tai muista yrityksen toimintaan liittyvistä sanoista, jotka eivät välttämättä vastaa sitä, miten ihmiset etsivät tietoa hakukoneissa. Tästä syystä yrityksen näkyvyys hakukoneissa voi olla vähäistä. On siis syytä tarkastella sitä, millaisia sanoja ja lauseita verkkosivustolle viljelee.
Mikä hakusana-analyysi on ja miksi se on tärkeä osa hakukoneoptimointia?
Hakusana-analyysi on tutkimusprosessi, jossa keskitytään tunnistamaan ne avainsanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään tietoa, tuotteita tai palveluita verkossa. Kun ymmärrät käyttäjien hakukonekäyttäytymistä, voit kehittää verkkosivustoa ja digitaalista markkinointia niin, että se vastaa paremmin asiakkaiden tarpeita. Analyysin avulla yritykset voivat:
- Optimoida verkkosivuston sisällön ja rakenteen niin, että se vastaa paremmin asiakkaiden hakusanoja.
- Parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa, mikä lisää liikennettä ja myyntiä.
- Luoda kohdennettuja markkinointikampanjoita, jotka tavoittavat oikeat ihmiset oikeaan aikaan.
Miksi hakusana-analyysin tekeminen on tärkeää? Tähän on yksinkertainen vastaus: onnistunut analyysi parantaa näkyvyyttä hakukoneissa ja voit erottaa sellaiset hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät. Kilpailijoiden keskuudessa saavutat korkeammat tulokset käyttämällä tehokkaita hakusanoja sisällöissäsi niin verkkosivulla kuin digitaalisessa markkinoinnissa. Tämä lisää verkkoliikennettä ja lopulta kasvattaa myös myyntiä.
Hakusana-analyysin vaiheet
Prosessina analyysi voi sisältää useita vaiheita. Vaiheet selkeyttävät sitä, mistä lähteä liikkeelle ja helpottavat tutkimuksen etenemistä. Hakusana-analyysi voi sisältää esimerkiksi seuraavat vaiheet:
- Tavoitteiden määrittely – Selkeät tavoitteet varmistavat, että analyysi tuottaa relevanttia tietoa liiketoiminnan kannalta. Halutaanko esimerkiksi kasvattaa myyntiä tai lisätä liikennettä tai tavoittaa tietty kohderyhmä?
- Kilpailija-analyysi – Kuinka kilpailijat menestyvät hakukoneissa? Kilpailijoiden tutkiminen auttaa paljastamaan, mitkä seikat toimivat parhaiten ja missä on mahdollisuuksia erottua.
- Avainsanojen tunnistaminen – Tunnistamalla potentiaaliset avainsanat, joita asiakkaat käyttävät, voidaan varmistaa, että verkkosivusto näkyy hakutuloksissa oikeille ihmisille.
- Verkkosivuston analyysi – Onko verkkosivuston sisältö optimoitu hakukoneita varten? Sisällön optimointi parantaa näkyvyyttä sekä houkuttelee enemmän kävijöitä.
- Toimenpiteiden suunnittelu – Mitä toimenpiteitä voidaan tehdä verkkosivun näkyvyyden parantamiseksi? Suunnitelmallisilla toimenpiteillä saavutetaan tavoitteet tehokkaasti.
- Tulosten seuranta ja optimointi – Seurataan analytiikkaa ja pidetään analyysi osana jatkuvaa hakukoneoptimointia. Näin varmistat tuloksien tuottamisen pitkällä aikavälillä.
Uusien avainsanojen etsiminen
Uusien avainsanojen etsimisestä voidaan käyttää termiä “avainsanatutkimus”. Avainsanatutkimus voi olla osa isompaa hakusana-analyysia ja sen avulla löydetään liiketoiminnalle uusia ja relevantteja hakusanoja. Olennaisinta ei ole vain löytää eniten haettuja avainsanoja, vaan pyrkiä tunnistamaan avainsanoja, jotka vastaavat parhaiten asiakkaidesi tarpeita. Avainsanat ovat sanoja ja lauseita, joita ihmiset syöttävät hakukoneisiin tietoa etsiessään. Ne luokitellaan lyhyen hännän (short-tail) ja pitkän hännän (long-tail) sanoihin.
Lyhyen hännän avainsanat sisältävät 1–2 sanaa ja niitä käytetään yleensä silloin, kun haetaan tietoa jostain aiheesta yleisellä tasolla, esimerkiksi “hakukoneoptimointi”. Nämä keräävät ison määrän hakuja, joka tarkoittaa myös sitä, että niistä kilpaillaan eniten.
Pitkän hännän avainsanat ovat 3–5 sanan mittaisia ja niitä käytetään silloin kun halutaan tarkempaa tietoa jostain tietystä aiheesta, esimerkiksi “miten parantaa verkkosivun näkyvyyttä”. Pitkät avainsanat ovat vähemmän kilpailtuja, ja niitä hyödyntämällä uusikin verkkosivu voi päästä hakukoneissa etusivulle. Koska pitkissä avainsanoissa on pienempi hakuvolyymi, ne tuovat kohdennettua ja relevantimpaa liikennettä sivustolle.
Avainsanatutkimuksessa arvioidaan esimerkiksi hakusanojen hakumääriä, kilpailutilannetta sekä sitä, millaisia sanoja käytetään alueella tai kaupungissa, jossa yritys sijaitsee. Kun uudet avainsanat on pystytty tunnistamaan, ne voidaan ottaa osaksi verkkosivuston sisältöstrategiaa, kuten blogiartikkeleita sekä muita markkinointitoimenpiteitä.
Hakusana-analyysi on osa jatkuvaa hakukoneoptimointia
Hakusana-analyysi ei ole irrallinen vaihe hakukoneoptimointia, vaan sen on hyvä kulkea hakukoneoptimoinnin mukana jatkuvasti. Kun tiedät, mitä termejä asiakkaat käyttävät voit myös varmistaa verkkosivuston teknisen kunnon, kuten sen rakenteen, nopeuden ja mobiiliystävällisyyden.
Hakusana-analyysin avulla voit erottua kilpailijoiden sisällöistä ja varmistat, että yrityksesi verkkonäkyvyys on kunnossa. Ole meihin yhteydessä, jos tarvitset apua hakusana-analyysiin ja verkkosivuston näkyvyyden kehittämiseen!

Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.