Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Tapio
Kategoriassa Valokuvausta / Videokuvaus /

Ilmakuvauksella uutta kulmaa kohteisiin

Julkaistu:

Drone tai suomalaisittain väännettynä drooni on miehittämätön kauko-ohjattava ilma-alus. Sellaisia on käytetty jo vuosia esimerkiksi sotilaallisiin tarkoituksiin, maan kartoitukseen, pelastustehtäviin ja sään ennustamiseen. Lintuperspektiivistä kuvaaminen on kuitenkin kokenut viime aikoina mullistuksen, kun pienten kuvauskopterien teknologia on kehittynyt helppokäyttöisemmäksi ja hintataso tippunut harrastelijallekin suotuisaksi. Voidaan jopa sanoa, että ilmakuvaus on kokenut inflaation, kun näppärä drone löytyy melkein joka kuvaajan kalustosta.

Milloin kuvata ilmasta?

Korkealta ilmasta kuvaamisen mahdollisuuksia ei voi vähätellä. Monet maan pinnalta tylsän näköiset kohteet muuttuvat taivaalta esimerkiksi jännittäviksi geometrisiksi muodoiksi. Kaikenlaiset rakennukset ja rakennelmat saavat uuden ulottuvuuden ilmasta käsin. Varsinkin omakotitalojen asuntokuvauksessa ilmakuvaus onkin nykyisin hyvin suosittua. Talon lisäksi voidaan näyttää helposti pihapiiriä ja tiluksia kokonaisuudessaan.

Komeat maisemat ja luonnonnähtävyydet näyttävät niin ikään jylhyytensä ilmasta. Ja tietenkään pelkästään laajoja maisemia tai yleiskuvia ei ole pakko ottaa, vaan taitava ja varovainen lentäjä pääsee haastaviinkin paikkoihin ja voi seurailla tapahtumia lähempääkin. Miltä kuulostaisi esimerkiksi hääparin kävely kirkon portaita alas väkijoukon yltä kuvattuna? Tai lumilautailijan vauhdikas lasku rinnettä alas samaa vauhtia yläpuolelta seuraten?

Samalla lailla kuin ”tavalliset” kamerat, myös kuvauskopterit tarvitsevat kaverikseen osaavan kuvaajan hyvien tulosten aikaansaamiseksi. Kuvaussuunta, etäisyys, valotus ja sommittelu pitää olla yhtä lailla kohdillaan ilmakuvissa, pelkkä lintuperspektiivi ei tee kuvista automaattisesti parempia. Videokuvauksessa asiantuntijuus korostuu entisestään: kamera-ajojen pitää olla tarkoituksenmukaisia, tasaisia ja sopivan kestoisia. Vaikka itse lennätys onkin nykyaikaisella dronella helppoa, ei kauniin kameraliikkeen aikaansaaminen onnistu ilman harjoittelua.

Lyhyt katsaus kalustoon

Vielä kymmenen vuotta sitten ilmakuvaus (jos helikoptereista tai lentokoneista kuvaamista ei lasketa) tehtiin isokokoisella dronella, johon asennettiin tavallinen järjestelmä- tai pokkarikamera kauko-ohjauksella varustettuna. Nykytekniikka kuitenkin mahdollistaa sekä kameran pienen koon että hyvän kuvanlaadun, joten nykydroneissa kamera tulee laitteen mukana. Nykyinen akkutekniikka mahdollistaa yhtäjaksoisen lentelyn noin puolen tunnin ajan.

Johtava kopterivalmistaja on kiinalainen DJI, jonka mallistosta löytyvät monien ammattilaistenkin suosima Phantom-sarja, kokoon taitettava näppärä Mavic-sarja, sekä Inspire-sarja, jonka vaihdettavien gimbaalikameroiden kuvanlaatu riittää elokuvatuotantoihinkin. Edullisimmatkin DJI:n kopterit kuvaavat 4K-resoluutiolla. Aloittelijan laadukas malli DJI Mini 3 kustantaa tällä hetkellä noin 600 €, ammattilaisen valinta DJI Mavic 3 lisävarusteineen vajaa 3000 €.

GoPro on lähtenyt dronekilpailuun omalla Karma-mallillaan, jota käytetään yhdessä perinteisen GoPro-kameran kanssa. Jos siis tarvitset sekä kopteria että action-kameraa, on Karma yksi varteenotettava vaihtoehto. Muita valmistajia ovat mm. Yuneec ja Blade, mutta ehkä paras hinta-laatu-suhde löytyy edelleen DJI:iltä.

Lentosää kohdilleen

Siinä missä monet järjestelmäkamerat ovat roiskesuojattuja, tulee kuvauskoptereilla ymmärrettävästi raja vastaan vesi- tai lumisateessa lentämisessä. Myöskään kovalla tuulella ei kannata lentää; tuskin haluat riskeerata kalustoasi, mutta myös siksi, että varsinkin tasaisen videokuvan saaminen muuttuu hankalaksi. Mutta jos keli on harmaa ja myrskyisä, ei taivaalle kannatakaan lähteä, sillä aurinkoinen keli vaikuttaa ilmakuviin huomattavan paljon. Maisemat näyttävät lähes aina parhaat puolensa kauniissa auringonvalossa.

Virallisesti DJI:n käyttöohjeessa sanotaan, että alle nollan lämpötiloissa ei saisi lentää. Itse olen kuitenkin todennut lentämisen varsin turvalliseksi ainakin -15 celsiusasteeseen asti, mutta akunkestoa on ehdottomasti syytä tarkkailla tarkemmin kuin kesäkeleillä. Vara-akut on syytä pitää jatkuvasti mahdollisimman lämpöisessä, esimerkiksi sisällä autossa. Lisäksi usvainen keli talvella voi olla vaaraksi, sillä jääkiteet saattavat muodostua propelleihin nopeastikin ja kopteri voi tippua alas.

Lainsäädäntö tutuksi

Yhä yleistyvä pienoiskopterikanta on vaatinut myös uudenlaista valvontaa. EU yhtenäisti lennätyksen lainsäädäntöään äskettäin, ja nykyisin kaikkien kamerallisten tai yli 250 g painavien lennokkien käyttäjän pitää olla rekisteröitynyt ja suorittanut peruskokeen verkossa. Lisäksi tarvitaan valvottu lisäkoe, jos sallitut painorajoitukset ylittyvät lennettävällä alueella, esimerkiksi ihmisten läheisyydessä kaupungissa. Tarkempaa tietoa saat osoitteesta droneinfo.fi.

Tässä muistilista tärkeimmistä säädöksistä:

  • Rekisteröi lennokkisi ja läpäise tarvittavat kokeet.
  • Lennätä aina niin, että sinulla on näköyhteys lennokkiin.
  • Suurin sallittu lentokorkeus riippuu alueesta. Suomessa se on yleensä 120 metriä ja rajoitusalueilla (esim. lentokenttien läheisyydessä) vähemmän. Tietyillä alueilla, esim. armeijan tukikohtien läheisyydessä, Venäjän rajavyöhykkeellä tai joillain teollisuusalueilla lentäminen vaatii erikoisluvan.
    • Osoitteesta aviamaps.com voit helposti tarkistaa ajantasaiset tiedot lentotilarajoituksista.
  • Lennättäminen suuren ihmisjoukon päällä on kiellettyä ilman erikoislupaa.
  • Älä häiritse ihmisten yksityisyyttä tai kuvaa yksityisiä alueita.

Tarvetta ilmakuvaukselle?

Onko sinulla tai yritykselläsi tarve laadukkaille ilmakuville tai -videoille? Helpoin ratkaisu ei tietenkään ole dronen osto ja tarvittavien lupien hankinta, vaan ensisijaisesti kannattaa kääntyä Mainostoimisto Luman ja osaavien lentäjien puoleen.

Tutustu ilmakuvauksemme referensseihin ja ota rohkeasti yhteyttä!

Uusimmat blogit