Instagram-tarinat osana yrityksen markkinointia

 kategoriassa Markkinointi, Sosiaalinen media

Instagram Stories eli Instagram-tarinat ovat lyhyitä, maksimissaan 15 sekunnin videoita tai kuvia, jotka näkyvät Instagram-profiilissa 24 tunnin ajan. Tarinoissa pystytään hyödyntämään koko älypuhelimen näyttöä, mikä antaa esimerkiksi videoille uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuden luovempaan esittämiseen. Tarinat näkyvät kaikille käyttäjille, mutta tietyn tarinan voi myös rajata näkymään vain vaikkapa läheisille ystävilleen. Instagram-tarinat julkaistiin elokuussa 2016 ja sillä on yli 400 miljoonaa käyttäjää joka päivä.

Miten tarinoita käytetään?

Käyttäjien uusimmat tarinat ovat nähtävissä etusivun yläreunassa. Instagram määrittelee itse profiilien järjestyksen Stories-feedissä. Ensimmäisenä näkyvät aina ne profiilit, joiden kuvista käyttäjä on aktiivisimmin tykännyt ja kommentoinut. Myös tarinoiden julkaisuajankohta vaikuttaa: ensimmäisenä on aina tuoreimman tarinan julkaissut käyttäjä. Uudesta tarinasta kertoo käyttäjän profiilikuvan ympärillä oleva pinkkioranssi reuna, joka on näkyvillä sekä käyttäjän profiilissa että feedissä.

Uuden tarinan saa luotua etusivulla tai profiilista omaa profiilikuvaa painamalla. Myös swaippaamalla etusivua oikealle avautuu tarinoiden kamera. Kameran kuvaustiloja ovat normal, boomerang, superzoom, focus, rewind, hands-free sekä live. Type-ominaisuuden avulla voit julkaista pelkkää tekstiä. Normal on normaali valokuvaustoiminto, jonka avulla voi lisätä yhden kuvan kerrallaan tarina-feediin. Boomerang, superzoom, focus ja rewind ovat videokuvaustiloja, jotka lisäävät videoon tietyn efektin. Hands-freen avulla voi kuvata maksimissaan 15 sekunnin videon ja live-tila mahdollistaa live-lähetyksen lähettämisen. Jo olemassa olevan kuvan tai videon lisääminen tarinoihin onnistuu swaippaamalla kameratilassa ylöspäin, jolloin näytölle avautuu kännykän galleria. Galleriasta valitaan haluttu kuva, joka avautuu muokkausnäkymään.

Instagram-tarinoissa on mahdollista muokata kuva- tai videomateriaalia lisäämällä niihin esimerkiksi hymiöitä, tekstiä, GIF-animaatioita tai erilaisia tarroja. Tarrojen avulla kuvaan saadaan lisättyä jokin hashtag tai paikkatunniste, joiden avulla tarinan voivat löytää Instagramin hausta myös käyttäjät, jotka eivät seuraa kyseistä profiilia. Kuvaan voidaan myös tägätä toinen käyttäjä mainintatarran avulla. Käyttäjiä voidaan osallistaa esimerkiksi erilaisten kyselyjen, avoimien kysymysten sekä emoji-liukusäätimen avulla. Näiden osallistavien tarrojen avulla voidaan lisätä helposti vuorovaikutusta kohderyhmän ja brändin välillä. Avainsanatarrat puolestaan edesauttavat sellaisten käyttäjien tavoittamisen, jotka eivät seuraa kyseistä yritystä. Näin tili kerää entistä enemmän kävijöitä ja sitoutumisia.

Tarinoita on mahdollista tallentaa profiilin Highlightsien eli kohokohtien avulla, jolloin tarinat jäävät käyttäjän profiiliin katsottaviksi. Kohokohtiin voidaan tallentaa tarinoita eri kansioihin, joita Instagramin käyttäjät voivat selata vieraillessaan profiilissasi.

Ainekset hyvään Instagram-tarinaan

Instagram-tarinoiden lyhyen eliniän vuoksi voi tarinoissa hieman hullutella ja kokeilla uudenlaista sisältöä. Tarinoiden kuvien ja videoiden ei tarvitse olla yhtä kiillotettuja kuin feedin kuvien. Tarinoihin sopiikin julkaistavaksi juuri making of -kuvamateriaali. Tarinoissa voi myös julkaista materiaalia, joka ei muutoin sovi yrityksen feediin postattavaksi tai ei suoraan liity yrityksen toimialaan. Tällaiset päivitykset tuovat seuraajille kuitenkin mielenkiintoisen kurkistuksen yrityksen arkeen. Tarinoissa voidaan myös jakaa sneak peek -kuvia kulissien takaa, joiden avulla profiilin seuraajat voivat saada ainutlaatuista ja eksklusiivista informaatiota – he tietävät jotain, mitä muut eivät tiedä.

Instagram-tarinoissa voi myös jakaa muiden käyttäjien julkaisuja. Tämä on hyödyllistä esimerkiksi tapauksissa, joissa käyttäjät jakavat profiiliinsa tuotekuvia. Julkaisujen lisääminen tarinoihin onnistuu painamalla feedistä löytyvän kuvan alta Send-nappia (paperilennokki) ja valitsemalla valikosta ”Add Post to your Story”. Käyttäjien kuvien jakaminen voi rohkaista myös muita käyttäjiä julkaisemaan kuvia brändisi tuotteista, jolloin yrityksen yhteisö pääsee kasvamaan entistä suuremmaksi.

Erityisesti yritykset, joiden feed koostuu tuotekuvista, voivat tuoda tarinoissa esille ihmisiä yrityksen takaa. Näin yritys saa kasvot, jolloin luottamus yritystä kohtaan lisääntyy sekä käyttäjien on helpompi lähestyä yritystä.

Päinvastoin kuin feed-julkaisuille, ei tarinoille ole tarkasti määriteltyä otollisinta julkaisuajankohtaa. Tarinoita voi julkaista mihin kellonaikaan hyvänsä. Kannattaa kuitenkin pitää huolta, ettei näkyvillä ole suurta määrää tarinoita yhtä aikaa. Näin seuraajien mielenkiinto pysyy yllä ja he jäävät aina innolla odottamaan uutta tarinaa. Jos puolestaan julkaiset jotain arvokasta sisältöä tarinoihin, voivat ne hukkua lukuisten muiden tarinoiden sekaan. Tämän vuoksi tärkeimmät tarinat onkin hyvä tallentaa profiilin kohokohtiin, josta ne löytyvät helposti myöhemminkin.

Mainostaminen Instagram-tarinoissa

Tarinoiden avulla yritys voi kasvattaa brändin tunnettuutta, markkinoida tuotteitaan sekä lisätä profiilin kävijämääriä ja tätä myöten myös lisätä myyntiä. Kun tarinoita julkaistaan tasaiseen tahtiin, pysyy tietoisuus brändistä seuraajien keskuudessa.

Tarinat on hyvä mainospaikka yrityksille ja heidän tuotteilleen. Yritykset, joilla on yli 10 000 seuraajaa Instagramissa ja joilla on verifioitu käyttäjätili, voivat lisätä ulkoisen linkin tarinaan. URL voi olla vaikka linkki nettisivuille tai verkkokauppaan, johon pääsee siirtymään ylös ”swaippaamalla”. Näin käyttäjä voi saada lisätietoa tai tilata suoraan tuotteen, johon on juuri ihastunut.

Laajemman yleisön voi puolestaan tavoittaa mainonnan avulla, johon myös Instagram-tarinoissa on paikkansa. Tarinoiden mainokset tulevat näkymään käyttäjille heidän selatessaan omaa tarina-feediään. Mainokset voivat olla kuvia tai videoita. Videoiden maksimipituus on 60 sekuntia, kuvat puolestaan näkyvät 5 sekunnin ajan.

Instagram-tarinat ovat yhtä arvokkaita kuin syötteenkin julkaisut. Niiden avulla saadaan tuotua tehokkaasti liikennettä tilille ja lisättyä bränditietoisuutta Instagramin käyttäjien keskuudessa. Tarinoissa vain mielikuvitus on rajana ja siellä voidaankin julkaista sisältöä, joka muuten olisi yrityksen feediin sisällöllisesti irrallista.

Animaatio onnstunut mainontaGoogle ja digimarkkinointi