Pullantuoksuinen Kahvila Tuokio – Yritysilme logosta kahvipassiin

 kategoriassa Markkinointi, Nettisivutuotanto

Kahvin tuoksu leijailee toimistollamme toteuttaessamme marraskuussa 2017 nettisivut sekä graafisen ilmeen juuri ovensa Oulun keskustaan avanneelle Kahvila Tuokiolle. Kokonaisuudessaan projektiin kuului nettisivujen, logon, ikkunateippauksien, kahvipassina toimivan käyntikortin sekä mainosjulisteen suunnittelu ja toteutus. Kahvilan graafisen ilmeen haluttiin viestivän kotoisuutta ja rauhallisuutta – tässä kahvilassa on lupa nauttia ajastaan ja levähtää.

Logo ja värimaailma

Lähdimme projektissa liikkeelle suunnittelemalla yritysilmeen, joka sisälsi logon ja värimaailman. Tämän jälkeen aloimme luonnostelemaan nettisivujen layoutia. Logossa otimme lähtökohdaksi ajan, tuokion, mutta tärkeää oli myös ilmentää kyseisen yrityksen olevan kahvila ilman, että logossa tarvitsee sanaa ”kahvila”. Aivoriihi toi pöydälle useita erilaisia logoehdotelmia, mutta yksinkertainen tekstilogo kahvikupin muotoisella u-kirjaimella ja kellotaulua imitoivalla o-kirjaimella oli loppujen lopuksi kaikkien mieleen. Kellonviisarit kirjaimessa osoittavat tasan kello kahta, jolloin on oiva tuokio ottaa hetki aikaa itselle ja siemaista kupponen kahvia. Kahvikupista puolestaan muotoutui kahvilan ikoni, joka toistuu muun muassa käyntikortissa. Yrityksen värimaailmaan haluttiin tuoda 70-luvun pirtsakkaa keltaista, jota tasapainoitimme tummanpuhuvalla siniharmaalla sävyllä. Logossa siniharmaa sävy toimii pohjavärinä, jonka päälle on asetettu valkoisia elementtejä. Keltaista käytimme korostusvärinä pienemmissä yksityiskohdissa, kuten kellon viisareissa ja kahvikupin sangassa.

Nettisivut ja muu graafinen ilme

Nettisivut rakentuvat etusivusta ja kahdesta alasivusta. Sekä header (yläosa) että footer (alaosa) myötäilevät logon värimaailmaa ja tyyliä. Pohjavärinä toimii siis tumman siniharmaa sävy, jonka päälle on asetettu valkoista tekstiä. Linkkien korostukseen on käytetty keltaista hover-efektiä (vaihtuva väri, kun vie hiiren kursorin linkin päälle). Navigaatiopalkki jatkuu header-kuvaan, jossa jokaisella sivulla on oma kahvi- tai lounas-aiheinen taustakuvansa. Header-kuvan päällä on puolestaan yrityksen logo ja Call-to-Action-napit lounaslistaan, karttaan sekä yhteystietoihin. Sivujen sisältöalueet ovat joko valkoisia tai taustakuvallisia. Logon kello on näkyvillä myös sivujen sisältöalueiden taustakuvana. Alasivuilla on päivittäin vaihtuva lounaslista sekä yhteydenottolomake. Kokonaisuudessaan sivuston rakenne on yksinkertainen, sillä sivujen yleisilme haluttiin pitää kevyenä. Kahvipassina toimivan käyntikortin, ikkunateippauksien ja mainosjulisteen graafinen ilme myötäili logon ja nettisivujen yksinkertaista ilmettä. Keltainen ja harmaa on näkyvillä taustavärinä, kun taas kahvikuppi toistuu käyntikortissa hailakkana taustakuvana sekä kahvipassissa valkoisten ruudukkojen taustalla.

Asiakkaamme oli heti ensimmäisestä palaverista asti mukana tuomassa omaa näkemystään ja haluamaansa värimaailmaa mukaan suunnitteluun. Nämä näkemykset ja värimaailma ovat nähtävillä myös kahvilan sisustuksessa, joka on lämpöä huokuva, moderni ja asiakkaamme näköinen. Kun heti projektin alussa oli tieto ja suunnitelma siitä, mitä halutaan, tuli kokonaisuudesta yhtenäinen. Kahvila Tuokioon voit tutustua tarkemmin Tuokion nettisivuilta sekä Oulu-lehdestä.

Jälkituotantonettisivut hyöty