Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Anna-Kaisa Parviainen
Kategoriassa Verkkokauppa /

Menestyvän verkkokaupan salaisuudet

Julkaistu:

Yhä useampi yritys siirtää myyntinsä nettiin kilpaillakseen muiden alan toimijoiden kanssa. Verkkokauppa tarjoaa yritykselle toimivan myyntikanavan, jossa yrityksen maantieteellinen sijainti ei ole rajoittamassa potentiaalisia asiakkaita, vaan kauppaa voidaan tehdä valtakunnallisesti ja jopa ulkomaita myöten. Verkkonäkymisellä on positiivinen vaikutus myös yrityksen kivijalkamyymälöihin, mutta kuinka saada oma verkkokauppa erottautumaan ja menestymään kilpailun keskellä? Näillä 8 vinkillä saat yrityksen verkkokaupan menestymään:

1. Luo vahva brändi verkkokaupan taustalle

Menestyvän verkkokaupan taustaustalla on vahva brändi. Monet asiakkaat määrittelevät yrityksen luotettavuuden ennen tilauksen tekemistä muun muassa yrityksen nimen, visuaalisen ilmeen ja arvojen kautta. Kuten sanottu, verkossa kilpailu on kovaa. Kannattaakin miettiä, miksi asiakas haluaisi ostaa tuotteet juuri sinun verkkokaupastasi. Kun asiakkaalla herää luotto yritykseen, tekee hän tilauksen varmemmin.

2. Verkkokaupan ulkoasu ja käytettävyys

Verkkokaupan käytettävyydellä on suuri rooli tilauksen tekemisessä. Verkkokauppaa perustaessa onkin hyvä tutustua erilaisiin verkkokauppa-alustoihin ja miettiä mikä alustoista olisi juuri omaan käyttöön sopivin. WordPress-sivustolle on saatavilla WooCommerce- alusta, joka on helposti laajennettavissa omiin tarpeisiin sopivaksi niin ominaisuuksiltaan kuin ulkoasultaan. WooCommercen pystyy integroimaan helposti omaan WordPress-sivustoon.

Ulkoasu on tärkeässä roolissa asiakasluottamuksen ja hyvän asiakaskokemuksen luomisessa Ulkoasultaan selkeä verkkokauppa, jossa on helppo navigoida, jossa tuotteet löytyvät helposti niin valikosta kuin hausta, ja jossa ostoprosessi hoituu vaivatta, houkuttelee niin uusia kuin vanhoja asiakkaita.

3. Tuotekuvaukset sekä tuotekuvat ja -videot

Verkkokauppa ei olisi verkkokauppa ilman siellä myytäviä tuotteita. Tuotteista kannattaa ottaa laadukkaat tuotekuvat, jotta asiakas tietää, mitä on ostamassa. Videoilla puolestaan on helppo herättää tuotteet henkiin, sillä asiakas pystyy näkemään tuotteen paitsi monesta kulmasta, myös käytössä. Usein juurikin videot sinetöivät ostopäätöksen.

Tuotekuvaustekstien on hyvä olla selkeät ja monipuoliset. Kuvauksissa kannattaa mainita vähintäänkin perustiedot tuotteesta. Asiakas arvostaa, kun kuvauksissa on kerrottu myös jotain ekstraa.

4. Tuotevalikoiman laajuus

Hyvät kuvat ja tuotekuvaukset eivät vielä takaa ostavia asiakkaita, vaan tuotteita täytyy olla tarjolla riittävästi houkuttelemaan niin uusia kuin palaavia asiakkaita. Tuotevalikoimaa kootessa asiakaskunta on hyvä pitää mielessä, jotta juuri he löytäisivät itselleen jotain mielekästä. Liika voi kuitenkin olla liikaa. Liian laaja valikoima voi tuottaa valinnanvaikeutta, jolloin ei osata päättää, mitä halutaan ostaa. Valitse siis verkkokauppaan tuotteita sopivassa suhteessa.

5. Toimitustavat ja -kulut sekä maksutavat

Yksi verkkokaupan olennaisimmista osista on maksu- ja toimitustavat sekä toimituskulut. Maksutapojen kannattaa olla paitsi monipuolisia ja turvallisia, myös asiakkaalle helppoja. Verkkokaupan käytettävyyskokemus ylettyy sivustolle astumisesta aina maksun suorittamiseen asti, joten myös maksamisen tulee olla vaivatonta. Maksamiseen on tarjolla erilaisia luotettavia maksupalveluita, jotka tarjoavat monipuolisia maksuvaihtoehtoja.

Logistiikkakumppani on tärkeässä roolissa verkkokaupan toiminnassa. Suomessa käytetään tyypillisesti Postin ja Matkahuollon palveluita. Kun toimitustapoja valitaan verkkokaupalle, kannattaa miettiä millaisia toimitustapoja asiakkaat arvostavat; haluavatko he mahdollisimman helpon vai edullisen tavan? Moni asiakas valitsee verkkokaupan toimituskulujen perusteella. Informaatio toimituksesta kannattaa olla helposti saatavilla.

6. Asiakaspalvelu ja asiakaskokemukset

Asiakaspalvelu on tärkeässä roolissa myös verkkokaupoissa. Hyvä palvelu on luomassa positiivista kokemusta verkkokaupasta, yhdessä kaupan käytettävyyden kanssa. Kun ostoprosessi ja tuotteen toimitus sujuvat jouhevasti, syntyy asiakkaalle ostotapahtumasta positiivisia tunteita ja hän mahdollisesti suosittelee kauppaa myös ystävilleen.

Mahdollinen yhteydenotto verkkokauppaan olisi hyvä myös olla helppoa ja miellyttävää. Jos asiakas haluaa saada lisää tietoja tuotteesta tai ilmoittaa asiasta, johon ei ole tyytyväinen, pitäisi asia käsitellä mahdollisimman ystävällisesti, nopeasti ja jouhevasti. Näin asiakkaalle jää aina positiivinen mielikuva yrityksestä.

7. Markkinoi

Markkinointi on osa-alue, johon kannattaa satsata, sillä markkinoinnin avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaasi. Kokeile hakusanamainontaa, some-mainontaa Facebookissa ja Instagramissa tai hyödynnä sisältömarkkinointia ja löydä juuri oikeat asiakkaat verkkokaupallesi. Tuotteiden nimet ja tiedot kannattaa myös optimoida hakukoneille, jotta verkkokauppa nousisi Googlen hauissa mahdollisimman korkealle, kun tiettyä tuotetta tai tuoteryhmää etsitään.

8. Jatkuva kehittyminen

Verkkokaupan on tärkeää kehittyä jatkuvasti. Sivuston tekniikka on hyvä pitää ajan tasalla, jolloin sen käytettävyys kasvaa. Myös sivuston ulkoasua on hyvä päivittää aika-ajoin. Näin asiakkaat tietävät, että verkkokauppaan panostetaan ja se on vielä toiminnassa. Verkkokauppaan on hyvä myös tuoda uusia ominaisuuksia. Esimerkiksi valikoiman kasvaessa on hyödyllistä päivittää sivustolle monipuolinen tuotehaku sekä erilaisia valikoita, joiden kautta asiakasta kiinnostavat tuotteet ovat helposti löydettävissä.

Sivuston lisäksi asiakaspalvelua, tilausten käsittelemistä ja niiden lähettämistä on hyvä kehittää jatkuvasti. Verkkokaupan pyörittämisestä kannattaa tehdä mahdollisimman rutiininomaista, jotta asiakaspalveluun ja uusien ideoiden kehittelyyn jää mahdollisimman paljon aikaa ja energiaa.

Verkkokauppa ajankohtainen?

Oletko harkinnut verkkokaupan perustamista tai kaipaako verkkokauppasi päivitystä? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan juuri sinun tarpeisiisi sopiva verkkokauppa!

Uusimmat blogit