Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Antti Jänkälä
Kategoriassa Markkinointi / Sosiaalinen media /

Messenger-mainonnan pikaopas

Julkaistu:

Facebook lanseerasi jokin aika sitten Messenger-mainokset, joten ajattelimme kirjoittaa pikaneuvot Messenger-mainoksen tekoon. Messenger-mainonta voi toimia erityisen hyvin kuluttajille suunnatussa kampanjamainonnassa, jossa mainostetaan esimerkiksi jotain tarjoustuotetta tai kampanjaa. Sillä voi kuitenkin saada hyviä tuloksia myös brändin tunnettuuden lisäämisessä. Messenger on myös ns. puhdas alusta, eli kerrallaan näkyvillä on vain yksi mainos. Valmiit mainokset näkyvät Facebook Messenger -sovelluksen yhteystietoluettelossa. Mainoksen toiminnoksi voi valita keskusteluikkunan aukeamisen mainostajalle tai vaihtoehtoisesti sovellukseen tai sivustolle ohjaamisen. Teemme esimerkkimainoksen, jossa mainoksen klikkaaja ohjataan kotisivuillemme.

Mainoksen luonti aloitetaan, kuten muidenkin Facebook-mainosten tekeminen, yläpalkin alavetovalikosta ”luo mainoksia” -kohdasta. Mainosten luominen vaatii mainostilin luomisen.

Ensimmäiseksi valitaan kampanjan tavoite tarpeen mukaan. Valitsimme Liikenteen, sillä oletuksella, että haluamme ohjata mahdollisimman paljon ihmisiä nettisivuillemme.

Seuraavaksi valitaan mainosjoukon nimi sekä kolmesta vaihtoehdosta (sivusto, sovellus, Messenger) minne haluat liikenteen ohjata.

Tämän jälkeen valitaan mainoksen kohderyhmä. Kohderyhmää voi muokata maantieteellisen sijainnin ja iän sekä halutessaan tarkempien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Kohderyhmän voi halutessaan myös tallentaa myöhempää käyttöä varten.

Seuraava vaihe on sijoitteluiden valinta. Laitetyypeistä voit valita pöytäversion ja mobiiliversion väliltä (tai molemmat). Käytämme tässä tapauksessa vain mobiiliversiota. Facebook vaatii Messenger-mainontaa tehtäessä, että myös Facebook-syötteet ovat valittuna. Voit myös halutessasi valita mainoksesi näkymään muun muassa Instagramissa.

Budjetti ja aikataulu määritetään seuraavaksi. 5 euroa on kyseisen mainostustavan minimibudjetti, joten voit sen perusteella laskea, paljonko haluat/voit mainokseen käyttää. Mainoksen jakelun optimointi valitaan kuvassa näkyvien vaihtoehtojen välillä, joista valitsimme linkin klikkaukset. Tällä pyritään optimoimaan mahdollisimman suuri määrä klikkauksia mahdollisimman edullisesti.

Tarjouksen määrän voi valita automaattiseksi, jolloin Facebook pyrkii optimoimaan klikkien määrän mahdollisimman edulliseen hintaan. Jos tiedät, minkä arvoiseksi haluat klikin määrittää, voit tehdä sen myös manuaalisesti. Laskutuksen voi valita näyttökerran tai linkin klikkauksen väliltä. Voit myös asettaa tietyn aikataulun, jonka mukaisesti haluat mainostasi näytettävän. Mainoksen näkyminen on myös mahdollista nopeuttaa, jolloin kampanjalle asetettu aikataulu kumoutuu.

Valitse seuraavaksi Facebook-sivu, jolle teet mainoksen, mahdollinen Instagram-näkyvyys sekä mainoksen muoto. Valitsimme yksittäisen kuvan, sillä pyrimme ohjaamaan käyttäjän mahdollisimman yksinkertaisesti sivullemme.

Facebook suosittelee kuvan kooksi 1200 x 628 pikseliä, mutta myös muita muotoja pystyy käyttämään. Kannattaa ottaa huomioon, että mainoksen näkyvyyttä aletaan rajoittaa sen tekstimäärän ylittäessä tietyn rajan. Tästä syystä tekstiä kannattaa käyttää mahdollisimman vähän ja järkevästi. Tekstin määrän voi tarkistaa tekstipeittotyökalun avulla.

Kuvasta näet, mitä vaihtoehtoja Facebookin tekstipeittotyökalu antaa mainoksen näkyvyydelle kuvassa esiintyvän tekstin määrästä riippuen.

Mainoksen sisällön suunnittelussa voit valita linkin kohteen sekä mainoksen tekstin.

Mainokseen on mahdollista valita haluamasi toimintopainike, jonka avulla voit ohjata käyttäjän entistä yksityiskohtaisempiin toimintoihin.

Voit valita myös linkin näytön (jota tosin ei näytetä kaikissa mainosvaihtoehdoissa ja näkymissä), linkin kuvaustekstin sekä konversionseurannan (vaatii esim. Facebook-pikselin asentamisen). Konversioseurannan avulla saa tarkempaa dataa linkin klikanneista.

Tämän jälkeen voit vahvistaa mainoksen Facebookin tarkistettavaksi. Mainoksen tuloksia voit seurata ”hallitse mainoksia” -osiosta, joka löytyy samasta paikasta kuin ”luo mainoksia” -kohta.

Mikäli Facebook-mainonta on ennestään tuttua (tai vaikkei olisikaan), kannattaa harkita myös Messenger-mainonnan käyttöä, mikäli uskot, että siitä voisi olla sinulle hyötyä.

Uusimmat blogit