Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Terhi Mäkinen
Kategoriassa WordPress /

Mikä ihmeen murupolku?

Julkaistu:

Murupolku, eli breadcrumb tai breadcrumb trail on yksinkertainen navigaatioelementti, joka näyttää käyttäjälle hänen sen hetkisen sijainnin sivulla ja mitä kautta hän on sinne päätynyt. Murupolku siis auttaa käyttäjää hahmottamaan missä osassa sivustoa hän on ja auttaa siirtymään helposti takaisin edeltävälle sivulle. 

Murupolku siis muodostuu useammasta linkistä, joka kertoo sivun sijainnin sivustolla. Esimerkki murupolusta voisi olla tilanne, jossa etusivulta siirrytään palvelu-sivulle ja palvelu-sivulta valitaan yksittäinen palvelu. Tällöin murupolku olisi muotoa:

Etusivu > Palvelu > Yksittäinen palvelu

Jokainen osa murupolkua on oma linkkinsä, jota painamalla käyttäjä päätyy takaisin aiempaan sivuvierailun vaiheeseensa. Murupolku parantaa käyttäjäkokemusta ja helpottaa sivustolla liikkumista.

Miksi murupolku kannattaa laittaa omalle sivustolle?

Yksinkertaisesti, murupolku tuo useita etuja käyttäjille ja hakukoneille. Hyviä syitä ovat muun muassa: 

Käyttäjäystävällisyys. Murupolku auttaa käyttäjää navigoimaan helposti ja vaivattomasti sivulla, se auttaa käyttäjää ymmärtämään missä osassa sivua he kulloinkin ovat, ja tarjoaa helpon tavan palata takaisin aiemmille sivuille. Murupolun avulla käyttäjä hahmottaa sivuston rakennetta ja hierarkiaa, koska se näyttää, miten yksittäinen sivu liittyy muihin sivuston osiin. 

SEO-hyödyt. Murupolun avulla voidaan tarjota hakukoneille selkeämpää sisältöä, mikä voi auttaa parantamaan sivuston hakukonenäkyvyyttä. Googlen hakukone arvostaa myös sitä, kuinka kauan sivuston käyttäjä vierailee sivustolla, ja että tämä ei poistu suoraan takaisin Googlen hakutuloksiin. Murupolku auttaa myös siinä, että kävijä todennäköisemmin klikkaa itsensä sivun ylemmällä tasolla “takaisin”, jolloin käyttäjä pysyy sivustolla pidempään ja saattaa myös tutkia sivustoa enemmän.

Mobiiliystävällisyys. Mobiililaitteita käyttävät kävijät tulevat sivustolle yleensä suoraan hakukoneiden hakutuloksien kautta, jolloin he mahdollisesti laskeutuvat heti esimerkiksi sivuston palvelu-sivulle. Kun murupolku on esillä myös mobiilissa, se auttaa mobiilikäyttäjää navigoimaan sivustolla helpommin ja vaivattomammin. 

Murupolku tekee jälleen paluuta

Murupolut olivat ennen paljon yleisempiä verkkosivuilla, mutta jossakin vaiheessa trendiksi muodostui, että niitä ei enää käytetty. Murupolut koettiin “rumiksi” ja ei tarpeellisiksi. 

Nykyään, SEO:n merkityksen ollessa suurempi, on jälleen havahduttu murupolun hyödyllisyyteen. Etua se tuo käyttäjälle myös etenkin suuremmilla sivuilla, jossa navigoiminen on haastavampaa.

Murupolun paluu “trendikkääksi” elementiksi palvelee niin käyttäjää kuin itse sivustoakin, parantuvan hakukonenäkyvyyden kautta. Se kannattaakin ottaa huomioon nettisivusuunnitelmissa – mikään kun ei estä suunnittelemasta murupolkua näyttäväksi elementiksi, joka istuu saumattomasti nettisivujen visuaaliseen tyyliin!

Onko verkkosivuprojekti suunnitteilla?

Jos yrityksesi verkkosivut kaipaavat päivitystä, tai tarvitset kokonaan uudet verkkosivut, voimme auttaa sinua luomaan ne hakukoneystävällisesti sekä visuaalisesti näyttävästi. Ota yhteyttä ja keskustellaan tarkemmin tarpeistasi!

Uusimmat blogit