Nettisivujen laatu
Julkaistu
On yleisesti tiedossa, että nettisivut ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia. Aiheeseen liittyy kuitenkin paljon harhaluuloja ja vääriä olettamuksia. Valtaosa markkinointivastaavista ei kuitenkaan tiedosta, että yrityksen nettisivujen sisällössä ja tekniikassa olisi paljon parannettavaa. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että yrityksen sivut on vasta uusittu. Monet pitävät vaikkapa vuonna 2014 tehtyjä sivuja vielä uusina, vaikka tekniikka tällä saralla kehittyy muutamassa vuodessa valtavasti. Hyvin tehdyt sivut kyllä kestävät vuosia yrityksen markkinoinnin selkärankana, mutta kaipaavat aika ajoin alustan ja tekniikan päivittämistä, ulkoasun piristystä, uuden sisällön tuottamista sekä ajan tasalla olevaa hakukoneoptimointia.
Usealla yrittäjällä tai markkinointivastaavalla ei välttämättä ole selkeää kuvaa siitä, mikä sivuston perimmäisin tarkoitus on. Se voi olla esimerkiksi potentiaalisten asiakkaiden houkutteleminen, kävijävirran ohjaaminen tai myyntitapahtuma. Sivusto tulisi kuitenkin aina rakentaa (tai uudistaa) vastaamaan käyttötarkoitusta. Tekniikan lisäksi oleellinen merkitys tässä on myös sivuille tuotetulla sisällöllä.
Monesti nettisivuja pidetään toimivina yksinkertaisesti siitä syystä, että yrityksellä menee hyvin ja kauppa käy. Sivuston päivittäminen ja hiominen ajan tasalle voisi kuitenkin nostaa liikevaihtoa huomattavasti. On myös tärkeää pitää silmällä mitä kilpailijat puuhailevat. Asiakas- ja kassavirta saattaa yllättäen alkaakin kääntyä kilpailijan uusituille, hakukoneissa korkeammalla keikkuville sivuille.
Nettisivujen analysointi
Nettisivuja voi ja on syytä analysoida itsekin. Sivut voidaan liittää esimerkiksi Google Analytics -palveluun, jonka avulla on mahdollista analysoida tietoja sivuston kävijäliikenteestä. Jos yrittäjällä ei ole aikaa paneutua tähän, voi esimerkiksi WordPress -pohjaisille sivuille asentaa helposti jonkin kävijäliikennettä tarkkailevan lisäosan (plug-in), esimerkiksi Jetpackin. Tämän tyyppisestä lisäosasta voi nopeasti tarkistaa päivän liikenteen sivustolla ja seurata vaikka, miten eri kampanjat Googlessa tai sosiaalisessa mediassa tuovat kävijöitä sivuille. Google Analyticsissä taas voidaan tutkia tarkemmin kävijöiden käyttäytymistä sivustolla: millä alasivuilla he käyvät, miltä sivuilta omalle sivustolle siirrytään, kuinka kauan kävijät viihtyvät sivuilla ja niin edelleen.
Toinen hyvä työkalu sivujen analysointiin on Google PageSpeed Insights. Tällä palvelulla voi helposti käydä testaamassa oman sivustonsa nopeuden. Testi kertoo sivuston nopeuden sekä pöytäkoneella että mobiilissa arvolla 0-100, ja ehdottaa sitten keinoja, joilla sivustosta voi tehdä nopeamman. Hitaasti latautuvat sivut karkottavat kävijöitä ja heikentävät sivuston sijoittuvuutta Google-hauissa, joten sivut kannattaa korjata ja optimoida.
Hakukoneoptimointi ei ole hukkaan heitettyä aikaa
Hakukoneoptimointia (Search Engine Optimization, SEO) tehdään hakukonesijoitusten parantamiseksi ja sitä voidaan myös analysoida. SEO-analyysin tuloksia on kuitenkin alaa tuntemattoman vaikea tulkita tai tehdä korjauksia analyysin pohjalta. Hakukoneiden kuningas Google esimerkiksi järjestää sivut hakuihinsa n. 200 kriteerin perusteella, eli yksittäiset toimenpiteet eivät välttämättä näy odotetulla tavalla. Olemme tehneet yrittäjille markkinointianalyysin yhteydessä myös kotisivujen SEO-analyysin, josta käy ilmi mahdolliset sivuston hakukonenäkyvyyttä heikentävät seikat. Mikäli sinulla on epäilys, että et saa yrityksesi kotisivuista kaikkea hyötyä irti, ota yhteyttä asiantuntevaan tiimiimme.
Sivuston SEO- ja nopeustesteissä ilmi tulevat seikat olisi syytä korjata ammattilaisen toimesta. Joitakin pieniä korjauksia voi toki kokenut WordPress-käyttäjä tehdä itsekin, mutta monesti seikat vaativat perinpohjaisempaa työtä tekniikan ja sivujen sisällön kanssa. Pelkän ”keyword droppingin” eli hakusanojen tekstiin sisällyttämisen sijasta on oleellisempaa tuottaa toimivaa ja merkityksellistä sisältöä, jonka joku jaksaa lukeakin loppuun saakka.
Jos tarvitset apua nettisivujesi päivittämisessä ajan tasalle, ota yhteyttä meihin. Sovimme ajan maksuttomalle markkinointianalyysille, jossa käydään läpi myös nettisivujenne laatu ja mahdolliset korjaustoimenpiteet.
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.