Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Antti Jänkälä
Kategoriassa Sisällöntuotanto /

Nettisivujen sisällöt, lyhyt oppimäärä

Julkaistu:

Oletko koskaan tarkemmin ajatellut nettisivuilla käydessäsi sivujen sisältöä tai niiden rakennetta ja kielioppia? Monille saattaa tulla yllätyksenä, että sisältöjen tuotantoon ja esimerkiksi yrityksen arvolupaukseen ja brändin kirkastamiseen käytetään monesti yhtä paljon tai enemmän aikaa kuin itse sivujen tekniseen toteutukseen. Sisällöillä onkin valtavan suuri vaikutus sivujen antamaan kokonaiskuvaan sekä yrityksen brändiin, joko tiedostetusti tai alitajuntaisesti. Tässäpä muutama vinkki, jotka kannattaa ottaa huomioon nettisivujen sisältöjä miettiessä.

Arvolupaus kertoo tiivistetysti mitä ja miksi

Arvolupauksella kerrotaan kiteytetysti ja selkeästi, mitä yritys tarjoaa, miksi yrityksen tuotteen tai palvelun käyttäminen on hyödyllistä sekä miksi palvelu kannattaa ottaa juuri kyseiseltä yritykseltä, eikä kilpailijalta. Arvolupauksen voi jakaa esimerkiksi otsikkoon ja kappaleeseen, mutta se voi toimia tiivistetysti myös yksittäisenä lauseena. Arvolupaus on hyvä tuoda nettisivuille keskeiseen rooliin, kuten vaikkapa etusivun yläosassa olevan sloganin jälkeen. Näin sivukävijä pääsee heti kiinni yrityksen ydinajatukseen ja hänelle koituviin hyötyihin. Hyvällä arvolupauksella sivukävijä saadaan jatkamaan sivuvierailua tai käännytettyä, huono arvolupaus tappaa kävijän mielenkiinnon tai ajaa tämän kilpailijan sivuille. Tämän vuoksi hyvä arvolupaus on yksi tärkeimmistä asioista nettisivuilla!

Brändin kirkastaminen nettisivujen sisältöjen avulla

Kun mietitään brändin kirkastamista nettisivusisältöjen näkökulmasta, tulisi kiinnittää ensimmäisenä huomiota siihen, mitä ja miten kerrotaan. Mielestäni sivujen sisällöissä on tärkeää pysyä olennaisuuksissa, sillä hajanaiset sisällöt häiritsevät myös sivukävijän keskittymistä ja saattavat harhauttaa kävijän ihan toisenlaiseen toimintaan, kun sivuilla alun perin on ollut tarkoituksena. Kun sisältöjen ydinsanoma (mitä) on kasassa, tulisi miettiä tarkkaan, millaisella sävyllä (miten) asiat kerrotaan; pysyykö sävy koko ajan täysin asiallisena nojaten vahvasti informatiivisuuteen vai käytetäänkö asioiden kertomiseen huumoria tai vaikka hauskoja esimerkkejä. Nämä ovat vahvasti myös toimiala- ja aihesidonnaisia, sillä vaikka huumorin käyttäminen onkin useassa tapauksessa hyödyllistä, se ei tietenkään sovi joka paikkaan.

Tiivistäminen on yhtä tärkeää kuin tuottaminen

Sisältöjen tiivistäminen koskee muutakin kuin arvolupausta. On totta, että hakukoneoptimoinnissa suositaan pitempiä sisältöjä, mutta mielestäni on tärkeämpää kertoa asioista oleellinen kuin kirjoittaa ylipitkiä sisältöjä vain määrän vuoksi. Mikäli teksti tuntuu pitkältä ja raskaslukuiselta, mieti, mitä haluat sanoa. Kerää tekstistä asiat tärkeysjärjestykseen vaikka yhdestä viiteen ja kirjoita ne muutamalla lauseella. Jos koet, että jotain tärkeää jää kertomatta, tarvittaessa lisää oleellista tietoa. Jos omien tuotosten tiivistäminen on hankalaa, muista, ettet tee niitä itsellesi, vaan sivuilla kävijöille, joiden luultavasti haluat tekevän muutakin kuin lukevan sivukaupalla tekstiä. Kannattaa siis harkita myös ulkopuolisten lukijoiden apua, sillä he saattavat huomata tekstistä sellaista, mikä itseltä on jäänyt täysin huomaamatta. Laatu aina ennen määrää!

Kielioppi tärkein oppi

Kun sisällöt on saatu tuotettua, olisi kaikki tekstit hyvä oikolukea ainakin pariin kertaan. Varsinkin kiireellä tuotettuihin sisältöihin livahtaa helposti kirjoitusvirheitä, outoja sanajärjestyksiä ja lapsuksia, joista lukija saattaa hämmentyä ja harhautua ostopolulta kartoittamattomalle alueelle. Hyvällä kieliopilla on suora yhteys myös yrityksen brändiin, sillä oikein kirjoitetut sisällöt antavat yrityksestä osaavan ja arvokkaan kuvan.

Sisältö-seo eli hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Jotta hakukoneet löytäisivät nettisivut mahdollisimman hyvin, on tekstisisältöihin tärkeää upottaa myös toimialaan ja aiheeseen liittyviä tärkeitä hakusanoja. Hakusanatutkimuksen voi tehdä helposti käyttämällä esimerkiksi Google Trendsiä tai Google AdWordsista löytyvää avainsanojen suunnittelijaa. Sisältö-seo:a tehtäessä olisi tärkeää, että sisällöt pysyvät ymmärrettävässä muodossa, eivätkä muutu kapulakielisiksi. Tämä voi usein olla haastavaa, sillä tehokkaimmat hakusanat olisi hyvä saada sisällytettyä tekstiin perusmuodossa. Onneksi Google on sen verran älykäs, että myös taivutetut sanat vaikuttavat optimointiin positiivisesti. On hyvä tietää, että suosituimpia hakusanoja ei sisällöissä kannata toistella loputtomiin, sillä tietyn toistuvuuden jälkeen ne voivat vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen myös negatiivisesti.

Uusimmat blogit