Orgaanisen sisällöntuotannon ja somemainonnan hyödyt
Julkaistu
Sosiaalisen median kanavat tarjoavat sekä maksullisia että maksuttomia tapoja tavoittaa kohderyhmiä ja lisätä brändin näkyvyyttä. Somemarkkinoinnista puhuttaessa voidaan puhua kahdesta osa-alueesta orgaanisesta sisällöntuotannosta ja maksetusta somemainonnasta. Orgaaninen sisällöntuotanto on ilmaisilla työkaluilla tapahtuvaa julkaisujen luomista ja jakamista. Somemainonta taas edellyttää rahallista panostusta kasvattaakseen brändin näkyvyyttä. Tässä blogitekstissä käydään läpi orgaanisen sisällöntuotannon ja somemainonnan hyötyjä sekä, miten yhdistää nämä kaksi osa-aluetta tehokkaasti.
Orgaaninen sisällöntuotanto
Yrityksen tekemät julkaisut omilla sometileillä eivät maksa mitään ja tällöin puhutaan orgaanisista sisällöistä. Yritystilien seuraajat ovat yleensä yrityksen asiakkaita, sidosryhmiä, työntekijöitä tai muita yrityksestä kiinnostuneita henkilöitä. Orgaanisen sisällön tavoitteena on herättää yleisön kiinnostus ja saada heidät jakamaan ja kommentoimaan sisältöä. Julkaisut voivat lähteä leviämään laajasti seuraajien omiin someverkostoihin, joka voi tuoda yrityksen tilille uusia seuraajia ja yrityksen toiminnasta kiinnostuneita ihmisiä. Onnistumisen edellytyksenä on laadukkaat sisällöt, aktiivisuus, monipuolisuus ja suunnitelmallisuus.
Maksuttoman sisällön näkyvyys riippuu kuitenkin monista eri tekijöistä. Yksi näkyvyyteen vaikuttava tekijä on somekanavien algoritmit. Algoritmit ovat ohjelmia, jotka analysoivat käyttäjien toimintaa ja mielenkiinnon kohteita somekanavissa ja niiden perusteella päättävät mitä käyttäjät näkevät syötteissään. Sisällön ajankohtaisuus, merkityksellisyys ja laatu siis vaikuttavat siihen, kuinka suuren yleisön se tavoittaa. Seuraajien määrä vaikuttaa myös, koska useat seuraajista näkevät julkaisusi pian julkaisemisen jälkeen. Suuri seuraajamäärä lisää todennäköisyyttä saada vuorovaikutusta. Yksi keino lisätä näkyvyyttä on hashtagien käyttö. Hashtagit toimivat ikään kuin avainsanat, joiden avulla käyttäjät hakevat kiinnostavia aiheita. Suositut hashtagit aiheuttavat kuitenkin kilpailua, joten kannattaa pyrkiä erottumaan massasta ja tutkia millaisia hashtageja käytetään eniten.
Orgaaninen sisällöntuotanto on pitkäaikainen ja kestävä tapa rakentaa yrityksen brändin mainetta kustannustehokkaasti. Kun sisältö on kiinnostavaa ja seuraajille hyödyllistä, se tavoittaa myös uusia ihmisiä. Katsojat voivat kokea sen usein aidommaksi ja luotettavammaksi verrattuna maksettuihin mainoksiin. Tämä voi johtua siitä, että orgaaniset sisällöt tarjoavat enemmän arvoa: esimerkiksi informatiiviset tekstit, vinkit ja viihdyttävä sisältö tarjoavat jotain hyödyllistä; mainoksista taas tiedostetaan, että niillä tavoitellaan suoraan tuotteiden tai palveluiden myyntiä.
Somemainonta
Somemainonnalla tarkoitetaan sellaista sisältöä, jonka jakamisesta maksetaan sosiaalisen median alustoille. Maksullinen mainonta somessa on tänä päivänä tärkeä osa yritysten digimarkkinointia. Mainostamalla sosiaalisen median kanavissa on sekä mahdollista tehostaa postausten näkymistä omille someseuraajille että kohdentaa markkinointia valituille muille kohderyhmille.
Somemainonta ei vaadi isoa rahallista panosta, vaan pienelläkin summalla saa nostettua näkyvyyttä, siksi se on yrityksille yksi edullisimmista tavoista markkinoida. Mainokseen sijoitettavan budjetin voi määrittää itse. Kustannukset ja mainosklikkausten hinnat kuitenkin vaihtelevat riippuen kohderyhmästä, toimialasta ja mainoksen sisällöstä. Esimerkiksi, kun useat mainostajat tavoittelevat samaa kohderyhmää, kysyntä kasvaa ja se johtaa hintojen nousuun.
Maksettu mainonta tuottaa nopeasti tuloksia, sillä se tavoittaa suuren joukon ihmisiä lyhyessä ajassa. Mainokset näkyvät heti kohderyhmälle ja voit seurata niiden tuottamia tuloksia reaaliajassa. Yksi parhaista hyödyistä on, että se mahdollistaa tarkasti kohdennetun yleisön saavuttamisen. Mainos voidaan kohdentaa esimerkiksi tietyn ikäryhmän, sukupuolen, asuinpaikan sekä kiinnostuksen kohteiden mukaan. Niin kuin orgaanisissakin sisällöissä myös mainonnassa monipuolisuus tuo parhaimmat hyödyt. Kannattaa siis hyödyntää erilaisia mainosmuotoja vaihtelevasti ja tehdä sekä kuva-, video- että karusellimainoksia.
Miten yhdistää orgaaniset sisällöt ja maksettu somemainonta?
Orgaaninen sisällöntuotanto ja maksettu somemainonta täydentävät hyvin toisiaan. Orgaaninen sisältö luo luottamusta ja välittää aitoa kuvaa seuraajille, kun taas maksettu mainonta auttaa tavoittamaan laajasti uusia ihmisiä ja kasvattamaan näkyvyyttä ja myyntiä.
Ilmaisia sisällöistä, jotka ovat saaneet paljon tykkäyksiä ja jakoja, kannattaa hyödyntää maksetussa mainonnassa. Tällainen sisältö on jo osoittanut houkuttelevuutensa ja toimivuutensa kohderyhmän keskuudessa. Kannattaa siis seurata, mitkä julkaisut saavat seuraajilta reagointeja ja mitkä eivät. Vastaavasti somemainonnassa kannattaa hyödyntää orgaanisen sisällön tuottamaa tietoa kohderyhmistä. Mainoksen voi kohdentaa sellaisten kohderyhmien mukaan, jotka ovat olleet kiinnostuneita orgaanisesta sisällöstä.
Maksettu mainonta mahdollistaa erilaisten mainosmuotojen, kuten karuselli- ja videomainosten käytön. Tämä täydentää orgaanista sisältöä, koska se tarjoaa katsojille syvempää tietoa tai visuaalisesti houkuttelevampaa sisältöä.
Orgaaninen sisällöntuotanto ja maksettu somemainonta ovat molemmat tärkeitä osia yrityksen somemarkkinointistrategiassa. Niitä ei kannata asettaa vastakkain, vaan molempia tulee käyttää tasapainoisesti, näin saavutat tuloksia somessa entistä tehokkaammin. Mitä monipuolisempaa sisällön tuottaminen ja erilaisten mainosmuotojen käyttäminen on, sitä paremmin erotut joukosta kilpailijoiden keskuudessa.
Onko yrityksesi somemarkkinointi kunnossa? Me Lumalla hoidamme yrityksesi someviestinnän kokonaisuudessaan tai avustamme julkaisujen luomisessa ja aikatauluttamisessa. Ota meihin yhteyttä, jos kaipaat apua somemarkkinoinnin tehostamiseen!

Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.