Seuraa sivustoja koodein Google Tag Managerilla

 kategoriassa Hakukoneoptimointi, Markkinointi

Digimarkkinoinnin työkalut, kuten uudelleenmarkkinointi ja konversioseuranta vaativat ”tagien” asentamista verkkosivuille. Mutta mitä ovat tagit ja mitä hyötyä niistä on? Tässä blogissa esittelen Google Tag Managerin, Googlen digitaalisen markkinoinnin työkalun tagien asentamiseen.

Google Tag Manager

Google Tag Manager, tuttujen kesken Tag Manager tai GTM, on hyödyllinen palvelu niille, joita kiinnostaa oman verkkosivustonsa toiminnan seuraaminen. GTM on taginhallintajärjestelmä, jolla päivitetään verkkosivujen ja mobiilisovellusten seurantakoodeja ja ”tageja”.

Mutta mitä ovat tagit? Lyhyesti selitettynä tagit ovat pieniä koodinpätkiä, joita asennetaan verkkosivujen lähdekoodiin. Tagien käyttötarkoituksia ovat tiedon lähettäminen ja tallentaminen kävijän selaimeen.

Tag Manager asennetaan kertaalleen jokaiselle verkkosivulle, jonka jälkeen tageja pystyy tarvittaessa muokkaamaan suoraan palvelun kautta. Google Tag Managerin käyttäminen helpottaa ja nopeuttaa tagien asentamista.

Google Tag Managerin hyödyt

Aikaisemmin tagit piti asentaa manuaalisesti yksi kerrallaan sivun lähdekoodin. Koodien lisääminen manuaalisesti on varma ja toimiva tapa koodausta tuntevalle, mutta väärin asennetut koodinpätkät voivat kuitenkin hidastaa sivujen toimimista tai jopa kaataa sivun kokonaan. Tag Managerin avulla tagit saa asennettua sivuille helposti oikein.

Tag Manageria käyttämällä sinun ei enää tarvitse asentaa tai pyytää IT-tukea asentamaan koodeja manuaalisesti sivuille joka kerta, kun muutoksia ilmenee.

GTM toimii hyvin yhdessä muiden Googlen tuotteiden, kuten esimerkiksi Google Analyticsin ja Google Adsin kanssa. Yleensä kaikille verkkosivujen sivuille asennetaankin Google Analytics -seurantatagi, minkä avulla esimerkiksi sivustokävijöiden määrien tiedot löytyvät Analyticsin raporteista.

Tag Manager on tehokas työkalu kaikkien tagien lisäämiseen ja päivittämiseen. Sen lisäksi työkalu auttaa ymmärtämään paremmin sivujen analytiikkaa ja konversioita. Koska Tag Manager integroituu hyvin kaikkien muiden Googlen digimarkkinoinnin työkalujen, kuten Analyticsin ja Google Adsin kanssa, voi tageja käyttää sivujen käytön ja eri markkinointisuunnitelmien toteuttamiseen ja seuraamiseen.

Google Tag Manager onkin monikäyttöinen työkalu sivujen seurantaan ja digimarkkinointiin, kuten esimerkiksi uudelleenmarkkinointiin. Tageilla seurattavissa olevien nettisivu- ja mobiilisovellustoimintojen määrä on lähes loputon, ja voit hyödyntää niitä kaikkia yrityksesi markkinoinnissa.

GTM helpottaa digimarkkinointia tarjoamalla paikan kaikille, myös kolmannen osapuolen tageille. Esimerkiksi Facebook-pikselin asentaminen onnistuu loistavasti GTM:n kautta.

Se on myös hyvä testityökalu, jolla voi testata sivuille asennettavia tageja ilman pelkoa sivujen sekoittumisesta tai kaatumisesta. GTM voikin vähentää sivuston kehitystyötä, koska enää sinun ei tarvitse aina välttämättä koskea suoraan sivun lähdekoodiin.

Google Tag Manager -tilin tasot ja termistöä

Tili

Tag Managerin ylin hallinnan taso. Yleensä yritystä varten tarvitaan vain yksi tili, jonka avulla voit ylläpitää useammankin verkkosivuston tai mobiilisovelluksen tageja.

Säilö

Tagien, triggerien, muuttujien ja muiden määräysten kokonaisuutta kutsutaan säilöksi. Yksi Tag Manager -tili sisältää vähintään yhden säilön. Samalla tilillä on kuitenkin mahdollista hallita useampia säilöjä ja versioita.

Tagit

Tagit ovat sivuille asennettuja koodinpätkiä, jotka lähettävät dataa järjestelmiin, kuten Google Analyticsiin.

Tagit löytyvät tutkimalla sivuston lähdekoodia tai Tag Assistant (by Google)sovelluksella, joka asennetaan nettiselaimeen. Tällä sovelluksella voi myös tarkistaa onnistuivatko tagien asennus ja toimivatko ne sivuillasi oikein.

Triggerit

Triggerit havainnoivat sivuilla tapahtuvia toimia, jotka käynnistävät tagit tiettyjen tapahtumien yhteydessä. Tapahtuma voi olla esimerkiksi videon katsominen, sivustolla sijaitsevan napin klikkaaminen, uutiskirjeen tilaaminen tai ostotapahtuman vieminen loppuun verkkosivustolla tai mobiilisovelluksessa.

Muuttujat

Google Tag Managerissa on mahdollista luoda muuttujia, joiden avulla tagimäärityksiä voi automatisoida. Niitä käytetään sekä tagien että triggereiden yhteydessä. Esimerkiksi triggereissä olevien muuttujien avulla määritetään, milloin tietty tagi käynnistyy automaattisesti.

Tag Manager ja Tag Manager 360

Google Tag Manager on Googlen ilmainen taginhallintajärjestelmä. Tag Managerista on olemassa myös maksullinen versio Tag Manager 360. Maksullinen GTM 360 on tarkoitettu isommille yrityksille ja korporaatioille. Yksityishenkilöt, pienet ja keskisuuret yritykset pärjäävät varsin hyvin GTM ilmaisversiolla. Ilmaisversiossa on kaikki oleellinen tagien asentamiseen, testaamiseen, päivittämiseen ja seurantaan.

Google Tag Manager -tilin ja säilön luominen

Google Tag Managerin käyttö aloitetaan Google Tag Manager -tilin ja ensimmäisen säilön luomisella. Tässä lyhyesti uuden tilin ja säilön luomisen vaiheet:

  • Mene osoitteeseen https://tagmanager.google.com
  • Klikkaa Tag Managerista Tilit -> Luo tili
  • Kirjoita tilin nimi
  • Määritä, haluatko jakaa tietoja anonyymisti Googlen ja muiden kanssa -> Klikkaa ”Jatka”
  • Anna säilölle kuvaava nimi (esimerkiksi yrityksesi nimi) ja valitse sisällön tyypiksi Verkko, AMP, Android tai iOS. Jos haluat seurata verkkosivujesi toimintaa, valitse ”Verkko”
  • Jos valitset mobiilisäilön sovelluksesi seurantaan, päätä määrityksen yhteydessä, käytätkö Firebase SDK:ta vai kenties jotakin vanhempaa SDK:ta
  • Klikkaa ”Luo”
  • Tutustu käyttöehtoihin -> Paina hyväksy

Tämän jälkeen voit Google Tag Managerin avulla määrittää seurantatageja sekä triggereitä ja muuttujia!