Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Riku Määttä
Kategoriassa Markkinointi / Sosiaalinen media /

Seuraajia LinkedIn-sivulle – 4 yksinkertaista vinkkiä

Julkaistu:

Aiemmassa blogissamme kerroimme, mitä hyötyä LinkedIn-sivusta on yritykselle ja kuinka sellainen luodaan. Kun sivu on luotu, sinne voidaan alkaa julkaista sisältöjä. Ensi alkuun ne eivät kuitenkaan näy kenellekään, sillä upouudella sivulla seuraajien lukumäärä on pyöreä nolla. Mikä avuksi?

Varsinaisia vippaskonsteja seuraajien hankkimiseen ei ole, mutta olemme koonneet tähän blogiin muutamia toimenpiteitä, joilla pääsee alkuun.

Merkkaa sivu työpaikaksesi

Henkilökohtaisilla LinkedIn-tileillä lukee isoimmalla nimi, ja toiseksi isoimmalla esittelyteksti. Tekstissä lukee lähtökohtaisesti henkilön työnimike, joskin monet kehittelevät omaan esittelytekstiinsä jotakin kuvaavampaa. Molemmissa tapauksissa esittelytekstit tapaavat päättyä työnantajayrityksen mainitsemiseen.

Mikäli yritykselläsi ei ole aikaisemmin ollut omaa LinkedIn-sivua, olet saattanut kuitenkin kirjoittaa yrityksen nimen esittelyyn tekstimuodossa. Nyt sinulla on mahdollisuus muokata tuota esittelyä siten, että tittelisi perässä oleva yrityksen nimi on samalla suora linkki yrityksen LinkedIn-sivulle. Tällä tavoin mainostat yrityksesi sivua joka kerta, kun joku tutustuu profiiliisi tarkemmin.

Yrityksen omistajan kannattaakin ohjata jokaista yrityksensä työntekijää lisäämään virallinen LinkedIn-sivu työnantajakseen. Mitä useamman henkilön profiilissa yrityksen profiili komeilee, sitä useampi sen potentiaalisesti näkee. Nyt, kun työntekijöiden hyödyntäminen otettiin puheeksi, niin…

Lisää LinkedIn-linkki sähköpostiallekirjoitukseesi

Siinä, missä edellinen ohje auttaa hankkimaan seuraajia LinkedInin sisällä, heittää tämä neuvo verkot laajemmille vesille. Sähköpostia tulee nykypäivänä lähetettyä päivittäin valtavia määriä. Viestien lopussa lukee perinteisesti nimi, titteli, yritys ja yhteystiedot, mutta sähköisen allekirjoituksen voi valjastaa myös markkinointikäyttöön.

Lisää siis sähköpostiallekirjoitukseesi esimerkiksi ”Yritys X LinkedInissä”, ja tee tuosta tekstinpätkästä suora linkki yrityksesi LinkedIn-sivulle. Etenkin kun viestin vastaanottaja on uusi tuttavuus, voi tämä hyvinkin käydä tutustumassa yrityksesi somesivuihin ja kukaties ryhtyä seuraajaksi. Huomautettakoon siis, että tämä vinkki pätee ihan yhtä lailla esimerkiksi yrityksen Facebook-sivuihin.

Kuten aiemmankin vinkin tapauksessa, myös nyt kannattaa valjastaa kaikki yrityksen työntekijät avuksi. Kun linkki löytyy jokaisen työntekijän sähköpostiallekirjoituksesta, on jokainen yrityksestäsi lähtevä viesti potentiaalinen vierailija LinkedIn-sivuille.

Ja nyt, kun työntekijöiden hyödyntäminen otettiin jälleen puheeksi, niin…

Ohjeista työntekijöitä tykkäämään ja jakamaan yrityssivun sisältöjä

Saattaa kuulostaa ilmiselvältä, mutta on ehdottomasti mainitsemisen arvoinen asia. Kuten useimmissa muissakin sosiaalisissa medioissa, myös LinkedInin ihmisten feedeissä näkyvät asiat, joihin kontaktit ovat reagoineet. Kun yrityksen työntekijät tykkäävät, tai parhaassa tapauksessa jakavat yrityksen päivityksiä, leviävät ne myös sellaisten ihmisten nähtäväksi, jotka eivät seuraa yrityksen sivua.

Vielä. Tavoitteenahan on tällä mainitulla toimenpiteellä tuoda yrityssivua ja sen sisältöjä suuremman yleisön tietoisuuteen. Toivon mukaan tämä poikii lopulta myös seuraajia yrityksen sivulle. Joukkoistamisen voimaa siis, ja eksponentiaalista sellaista: mitä useampi työntekijä sisältöjä jakaa, sitä useampi ne näkee. Saattaa jälleen kuulostaa ilmiselvältä, mutta ehdottomasti mainitsemisen arvoinen asia tehokkuudessaan.

Luo paljon ja hyvää sisältöä

Mutta jakoipa yrityksesi julkaisuja sitten kaksi tai kaksi tuhatta ihmistä, loppujen lopuksi eniten merkitsee sisältöjen laatu. Asian voisi pelkistää näin: on helppoa pitää meteliä ja saada päitä käännettyä, mutta vaikeampaa on pitää katseet kiinni sinussa. LinkedIn-käyttäjille tulee antaa syy yrityssivun seuraamiseen.

Sisältöjen tulee olla laadukkaita ja sellaisia, joista niiden lukija (tai katsoja) saa jotakin arvoa itselleen. Arvo tässä yhteydessä on varsin lavea käsite. Arvokasta voi olla mielenkiintoinen ja opettavainen sisältö, joka herättää ajatuksia. Yhtä lailla arvo voi kuitenkin olla myös siinä, että sisältö on hauskaa. Jos yrityksesi pystyy tuottamaan LinkedIniin arvokasta sisältöä, on yrityksesi sivu ihmisille seuraamisen arvoinen.

Puhutaan, että laatu korvaa määrän ja määrä laadun, mutta ylivoimaisesti paras vaihtoehto on pukata ulos SEKÄ laatua ETTÄ määrää. Toisin sanoen, mitä useammin joku lukee sivusi laadukasta sisältöä, sitä useammin voit saada uuden seuraajan. Tätä ei kuitenkaan ole tarpeen viedä äärimmäisyyksiin, vaan tärkeämpää on pyrkiä pois asetelman väärästä päästä: olipa sisältösi sitten kuinka laadukasta tahansa, jos sitä tulee ulos kerran kolmessa kuukaudessa, on seuraajatulvasta turha unelmoida. Tavoitteeksi kannattaa siis ainakin alkuun asettaa itselle sopiva, mutta säännöllinen julkaisuaikataulu.

LinkedIn on sosiaalinen media

LinkedInin luonne sosiaalisena mediana on hieman erilainen kuin esimerkiksi Facebookin. Siinä missä Facebook on (yrityksellekin) suhteellisen vapaamuotoinen julkaisualusta, on LinkedInin peruspilari ammatti- ja asiantuntijaviestinnässä. Vivahde-eroista huolimatta LinkedIn on pohjimmiltaan kuitenkin sosiaalinen media, johon pätevät sosiaalisen median lainalaisuudet. Nähdyksi ja kuulluksi tulemisen eteen on tehtävä töitä.

Tässä kirjoituksessa kerrotuilla vinkeillä pääsee alkuun sivuseuraajien hankkimisessa. Sivuaan ja julkaisuitaan on lisäksi mahdollista myös mainostaa. Mainostusjärjestelmä ansaitsee kuitenkin kaikessa monipuolisuudessaan aivan oman kirjoituksensa.

Uusimmat blogit