Sisällöntuotanto Luman tapaan

 kategoriassa Sisällöntuotanto

Ennen kuin alkaa kirjoittaa, täytyy tietää, mitä kirjoittaa. Somesisältöjen luominen alkaakin suunnittelupöydältä. On olemassa erilaisia työkaluja ja toimintatapoja saattaa somepäivitys ideasta fiidiin. Meillä Lumalla prosessi kulkee yleensä jotakuinkin seuraavalla tavalla.

Alussa oli idea

Vaikka olen vastaava sisällöntuottaja Lumalla, en missään nimessä ole ainoa sisältöjen ideoija. Me kaikki tunnemme asiakkaamme ja olemme perillä siitä, mitä on viimeksi tehty. Jokainen meistä myös pyörittelee sisältöideoita mielessään, jos ei aktiivisesti, niin vähintään alitajuisesti. Kollegani saattavatkin tulla huikkaamaan minulle, jos ovat keksineet aiheen, mistä voisin kirjoittaa. Tällä tavoin ideapankki elää jatkuvasti.

Spontaanin ideoinnin lisäksi keräämme päivitysaiheita myös organisoidusti: noin kerran kuussa järjestämme ideapalaverin koko toimiston väen kesken. Ennen palaverin alkua jokainen meistä miettii tahollaan muutaman päivitysidean jokaiselle asiakkaallemme. Pähkäilyn päätteeksi kokoonnumme palaverihuoneeseemme, missä käymme ideat läpi. Jokainen esittelee vuorotellen omat ideansa, jonka jälkeen keskustelemme niistä yhdessä. Annamme palautetta aiheista ja esitämme kehitysideoita. Tämä keskustelu auttaa hahmottamaan onko ideasta päivitykseksi asti ja antaa lihaa idean luiden ympärille.

Käsitellyt ideat kokoamme palaverimuistioon, josta voi käydä kätevästi katsomassa, mitä ideoita on vielä käyttämättä ja millaista keskustelua niistä käytiin. Kun jokin idea työstetään valmiiksi päivitykseksi, se merkataan muistioon käytetyksi. Näin näemme, milloin on aika pitää uusi ideapalaveri.

Inspiraatiota vuosikellosta

Mikäli ideointi tuntuu haastavalta ja päässä lyö tyhjää, on meillä työkaluja ajatustyön avuksi. Vuosikello on periaatteessa kalenteri, johon kootaan seuraavan vuoden ajalle kaikki tärkeä ja huomionarvoinen. Se, kuinka tarkkaan vuosikelloa täyttää, riippuu sen käyttötarkoituksesta. Mikäli kelloa haluaisi käyttää yhden yrityksen markkinoinnin suunnittelemiseen, kannattaisi siihen listata esimerkiksi tulevan vuoden tärkeimmät sesongit ja strategiset tavoitteet.

Meidän tapauksessamme kello toimii yleisluontoisempana apuvälineenä sisällöntuotantoon. Tästä syystä olemme koonneet siihen esimerkiksi juhlapäiviä ja suuria tapahtumia sekä listanneet eri vuodenaikoihin liitettäviä tekemisiä. Tarkoitus on, että vuosikellosta voi käydä ammentamassa inspiraatiota ideointiin, ja auttaa se myös hahmottamaan vuoden kulkua.

Kuva kiinnittää huomion

Kun idea on pyöritelty valmiiksi, sen voi kirjoittaa lopulliseen muotoonsa. Pyrin kirjoittamaan päivitykset siten, että niissä on luonteva alku ja loppu – vaikka kyse olisi vain lyhyestäkin päivityksestä! Hyvä aloitus johdattaa aiheeseen ja jonkinlainen loppukaneetti tai kehotus lopettaa päivityksen ilman, että se tuntuu töksähtävältä. Päivityksen sisältöä ja kirjoitusasua kannattaa miettiä toki muutenkin, esimerkiksi pohtimalla kohdeyleisöään ja sitä, millainen sävy sopii tämän kyseisen somekanavan ja asiakkaan tarpeisiin. Olemme kirjoittaneet tästä aiheesta blogissamme aiemmin.

Kun teksti on viilattu kuntoon, lisäämme päivitykseen vielä kuvan. Kuva kiinnittää fiidissä vastaan tullessaan huomion paljon paremmin kuin pelkkä tekstipäivitys. Järjestämme asiakkaidemme säännöllisesti valokuvauksia, joiden tuotoksia olemme keränneet kuvapankkiin. Näin meillä on käytössämme suuri määrä personoituja kuvia, jotka auttavat rakentamaan asiakkaan brändiä. Mikäli ottamistamme kuvista ei kuitenkaan löydy sopivaa kuvaa johonkin päivitykseen, hyödynnämme internetin kuvapankkeja. Tarjonta on sen verran suuri, että kirjoittipa päivitystä mistä aiheesta hyvänsä, sopiva kuva löytyy lähes varmasti.

Sisällöntuotantoa tarpeiden mukaan

Tämä oli pääpiirteittäin kaava, jota sisällöntuotantomme seuraa. Luonnollisesti jokainen asiakas ja hänen tarpeensa ovat erilaisia, samoin eri somekanavien sisällöt eroavat toisistaan. Usein käytämme sisällöntuotannon apukeinona esimerkiksi haastattelua. Mielenkiintoisinta sisällöntuotannossa onkin uuden oppiminen: jotta voi kirjoittaa luontevasti ja osaavasti aloista, joilla ei ole itse ikinä työskennellyt, täytyy siihen aluksi perehtyä jossakin määrin. Kun asiakaskunta on monipuolinen, huomaa myös sisällöntuottaja pian olevansa monen eri alan ”osaaja”.

Digi- ja somepalveluihimme voi tutustua tarkemmin täällä.

Yritys Facebook julkaisutyypit