Myynti
Tarjouspyyntö
Sijainti
Kirjoittajan kuva Kirjoittanut: Anna-Kaisa Parviainen
Kategoriassa Markkinointi / Printtituotteet /

Yrittäjän työkalupakki: Tehokkaampaa markkinointia printtituotteilla

Julkaistu:

Vaikka elämme digitaalista aikakautta, ei printtimarkkinointi ole kadonnut minnekään! Painotuotteet ovat edelleen suuressa suosiossa, sillä onnistunut printtimedia tehostaa kokonaismarkkinoinnin tuloksia. Printtimateriaaleissa on monenlaisia mahdollisuuksia, joista yritys kuin yritys löytää takuulla itselleen oivan lisäyksen markkinointiinsa.

Miksi printtimarkkinointi kannattaa

Visuaalisesti mielenkiintoiset printtituotteet kiinnittävät huomion ja pysäyttävät katsojan. Monesti printtejä jäädään myös selailemaan pidemmäksi aikaa kuin selainversiota. Printin tulee olla kuitenkin helppolukuista ja informatiivista, jotta mainoksen sisältö jää mieleen. Kuten digimarkkinointia, pystytään nykyään myös printtimarkkinointia kohdentamaan halutulle kohderyhmälle sekä yksilöimään juuri tietylle henkilölle.

Printtimarkkinointi toimii parhaiten digimarkkinoinnin rinnalla ja tehokkaimman lopputuloksen saakin, kun digi- ja printtimarkkinointi yhdistetään toimivaksi kokonaisuudeksi yrityksen markkinoinnissa. Printtimarkkinoinnin kohdistamisessa voidaan hyödyntää digimarkkinoinnista saatua dataa, kuten tehokkaiksi todettuja kohderyhmiä.

Mutta mitä vaihtoehtoja yrityksen kannattaa harkita osaksi markkinointiaan?

Printtimedian vaihtoehdot

Yritysten yleisimmät käytössä olevat printtituotteet ovat käyntikortit, flyerit, julisteet, katalogit sekä lehtimainokset.

Tämän tästä vastaan tulee pohdintoja siitä, ovatko käyntikortit jo menneen talven lumia. Vastaus tähän iänikuiseen kysymykseen on ei! Käyntikortteja on helppo jakaa niin palavereissa kuin uuden tuttavuuden tavatessaankin. Visuaalisesti mielenkiintoisen käyntikortin avulla kortin antaja jää paremmin mieleen ja antaa itsestään positiivisen kuvan. Jos tätä henkilöä haluaa myöhemmin tavoitella, on se käyntikortin yhteystietojen avulla huomattavasti helpompaa.

Flyereillä ja katalogeilla voidaan jakaa tehokkaasti informaatiota esimerkiksi yrityksen tuotevalikoimasta ja palveluista. A5-kokoiset flyerit ovat myös kätevä tapaa jakaa tarjouksia sekä mainostaa tiettyä tuotetta, palvelua tai yritystä. Julisteita puolestaan hyödynnetään paljon etenkin erilaisten tapahtumien mainostamisessa.

Lehtien levikkiä kannattaa hyödyntää, sillä lehtimainoksilla voidaan saavuttaa laaja näkyvyys. Lehtien sivuilla on usein paljon mainoksia, mutta visuaalisesti mielenkiintoiset lehtimainokset pomppaavat joukosta tehokkaasti esiin. Hyvin tehty mainos myös antaa yrityksestä hyvän ja ammattimaisen mielikuvan lukijalle.

Helposti voisi luulla, että printtimedian onnistuminen riippuu vain grafiikan ja sisällön mielenkiintoisuudesta, mutta printissä tärkeässä roolissa on myös painotuotteiden laatu. Kyse on kokonaisuuden luomasta mielikuvasta. Painotuotteissa kannattaakin siis panostaa visuaalisuuden lisäksi myös materiaalivalintoihin ja painojälkeen, sillä onnistunut kokonaisuus tekee printistä entistä tehokkaamman. Printtimateriaalien suunnittelun tärkeimpiä huomioon otettavia asioita olemme koonneet Erotu eduksesi printtimediassa -blogiimme.

Kustannustehokasta ympäristöystävällisyydestä tinkimättä

Printtituotteita suunnitellessa kannattaa pohtia mikä on järkevää asiakkaan kannalta. Kannattaako esimerkiksi lähettää asiakkaalle A4-kokoinen kirje, vai mahtuuko haluttu informaatio A5-kokoiseen flyeriin? Tai onko tarpeen markkinoida katalogissa koko yrityksen valikoimaa, vai esitellä asiakkaalle kohdistettuja tuotteita tai palveluita? Printin koko vaikuttaa siihen, kuinka tarkasti mainos luetaan läpi, mutta myös painotuotteiden materiaalin kulutukseen sekä hintaan. Toki printissä on saatavilla nykyään myös ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, ja niin papereista kuin tarveaineista löytyy ympäristösertifikaatin saaneita.

Vaikka ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja löytyykin, kannattaa silti pohtia tarkkaan printtituotteiden tarpeellisuutta. Jos printteihin satsataan, mutta niiden käyttö jää hyvin vähäiseksi, olisi budjetti kannattanut ohjata mieluummin digitaaliseen markkinointiin. Käsittelemme digitaalisen markkinoin mahdollisuuksiin seuraavassa Yrittäjän työkalupakki -osassa, joten kannattaa pysyä kuulolla.

Kaipaisiko yrityksesi näyttäviä printtituotteita? Ota rohkeasti yhteyttä, kuulisimme mielellämme lisää markkinointitarpeistasi!

Uusimmat blogit