Blogin artikkelikuva. Verkkokaupan kuntoon laittaminen vaatii toimivan käyttöliittymän luomista.

Verkkokauppa kuntoon osa 1: Käyttöliittymä

Julkaistu

Myyntiä tuottava verkkokauppa vaatii kaksi asiaa: toimivan käyttöliittymän sekä relevantin käyttäjäliikenteen. Näistä kumpikaan ei luo menestystä yksin, vaan ne tarvitsevat toisiansa. Tässä blogissa keskitytään verkkokaupan käyttöliittymään, myöhemmin ilmestyvässä jatko-osassa taas relevantin liikenteen tuottamiseen. 

Miksi käyttöliittymän pitää olla kunnossa?

Verkkokaupan käyttöliittymä ja ulkoasu ovat keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaiden käyttäjäkokemukseen sekä verkkokaupan tulokseen. Käyttäjäystävällinen ja visuaalisesti näyttävä käyttöliittymä houkuttelee asiakkaita pysymään verkkokaupassa pidempään, mikä lisää myyntimahdollisuuksia.

Hyvin suunniteltu käyttöliittymä tekee verkkokaupasta myös helppokäyttöisen. Asiakkaiden tulee pystyä löytämään haluamansa tuotteet vaivattomasti, joten selkeä navigaatio, loogiset valikkorakenteet sekä toimiva hakutoiminto ja suodattimet ovat välttämättömiä. Myös ostoskorin, kassatoimintojen ja maksuprosessin tulee olla yksinkertaisia ja sujuvia. Monimutkaiset tai sekavat järjestelmät voivat johtaa siihen, että asiakas keskeyttää ostoprosessin.

Ulkoasu puolestaan luo ensivaikutelman. Huoliteltu visuaalinen ilme, laadukkaat tuotekuvat sekä selkeät tuotekuvaukset auttavat herättämään luottamusta ja vahvistamaan ostopäätöstä. 

Lisäksi responsiivinen suunnittelu on tänä päivänä välttämätöntä. Asiakkaat käyttävät verkkokauppoja eri päätelaitteilla, jolloin käyttöliittymän ja ulkoasun tulee mukautua eri näyttökokoihin saumattomasti.

Panostaminen verkkokaupan käyttöliittymään ja ulkoasuun ei siis ole vain tekninen tai esteettinen valinta – se on myös liiketoiminnallinen päätös. Hyvin suunniteltu verkkokauppa tukee myyntisi kasvua.

Kolme tärppiä käyttöliittymän kehittämiseen

Verkkokaupan hakutoiminnot ja suodattimet ovat olennaisia asiakaskokemuksen parantamiseksi. Toimiva hakutoiminto auttaa asiakkaita löytämään haluamansa tuotteet nopeasti, erityisesti laajassa tuotevalikoimassa. Suodattimet, kuten hinta, koko, väri ja arvostelut, tekevät etsinnästä tarkempaa ja tehokkaampaa. Näiden ominaisuuksien avulla asiakkaat säästävät aikaa, mikä lisää ostamisen todennäköisyyttä. Hyvin suunnitellut hakutoiminnot ja suodattimet eivät vain paranna käyttökokemusta, vaan myös lisäävät konversioita ja asiakastyytyväisyyttä.

CTA-painikkeet (Call to Action) ovat kriittisiä ostokokemuksen ohjaamisessa ja konversioiden lisäämisessä. Hyvä CTA-painike on näkyvästi sijoitettu, sillä on erottuva väri ja sen toiminto on selkeästi kuvattu. CTA-painikkeilla asiakas ohjataan verkkokaupassa haluttuun lopputulokseen. Esimerkkejä CTA-painikkeista ovat vaikkapa “Tutustu mallistoon”, “Osta nyt” ja “Lisää ostoskoriin”.

Kassa- ja maksutoiminnot viimeistelevät asiakkaan ostokokemuksen. Nykyaikainen kassatoiminto etenee vaiheittain ja vaiheet ovat näkyvillä asiakkaalle, jotta on koko ajan selvää, missä kohtaa prosessia edetään. Maksutoimintoihin kannattaa myös nykyään panostaa. Luotettavat ikonit, tuttu maksujen välittäjä sekä joustavat maksutavat saavat kesken jääneet ostotapahtumat minimiin. 

Onko verkkokauppasi kehittäminen ajankohtaista?

Verkkokauppa voidaan uudistaa kokonaan tai tehdä ns. facelift, jossa ilmettä ja sisältöjä päivitetään. Joskus voi riittää, että otetaan käyttöön lisäosia, joilla käyttökokemusta saadaan muokattua paremmaksi.

Me toteutamme verkkokauppoja WooCommerce-alustalle sekä käyttöliittymäsuunnitelmia kauppasi tekniikasta riippumatta. Jos haluat kuulla mietteitämme verkkokauppasi kehittämisestä, ole meihin yhteydessä ja keskustellaan lisää tarpeistanne. Varaa suoraan aika etätapaamiseen tai jätä yhteydenottopyyntö.

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp