Verkkokauppa kuntoon osa 2: Liikenne
Julkaistu
Osassa 1 käsittelimme verkkokaupan käyttöliittymää. Kun on käyttöliittymä on kunnossa, on liikenne seuraavaksi tärkein asia tuloksen kannalta. Mitä enemmän potentiaalisia asiakkaita verkkokauppaan saapuu, sitä suurempi on mahdollisuus kasvattaa myyntiä. Pelkkä liikenteen määrä ei kuitenkaan riitä – sen on oltava kohdennettua ja laadukasta, jotta vierailijat muuttuvat maksaviksi asiakkaiksi.
Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on tehokas keino lisätä verkkokaupan liikennettä ja kasvattaa myyntiä. Facebook, Instagram ja TikTok tarjoavat yrityksille mahdollisuuden tavoittaa laajoja kohderyhmiä ja esitellä tuotteita ja palveluita visuaalisesti houkuttelevalla tavalla. Erityisen hyödyllisiä nämä kanavat ovat bränditietoisuuden rakentamisessa ja heräteostoihin houkuttelemisessa.
Hyvä sisältöstrategia mahdollistaa liikenteen kasvattamisen pelkillä sisältöpäivityksilläkin. Lisää tehoa saadaan maksetulla mainonnalla. Alkuun pääsee jo pienellä budjetilla ja tulosten kehittyessä voidaan budjettia kasvattaa. Ajatuksella luodut kohderyhmät parantavat konversioastetta ja maksimoivat mainonnan tuoton.
Digimainonta
Digimainonta on yksi tapa tuoda maksukykyisiä asiakkaita verkkokauppaan. “Perinteinen“ bannerimainonta ei enää vaadi tuhansien eurojen panostusta, vaan tässäkin on mahdollista aloittaa muutamien satojen eurojen budjetilla. Joistakin mediataloista mainostilaa voi ostaa nykyään itse haluamallansa summalla ja mainosmateriaalitkin voidaan ladata palveluun itse.
Natiivimainonta on yksi digimainonnan muoto. Natiivimainos muistuttaa ulkoasultaan toimituksellista sisältöä ja sitä esitetään aiheelle luontevassa kontekstissa. Mukaansatempaava sisältö saa kohderyhmä keskittymään asiaasi pitkäksi ajaksi, eikä mainos tunnu mainokselta. Natiiviartikkeleissa on yleensä myös paljon tietoa tuotteesta tai palvelusta, jolloin se tuottaa lukijalleen lisäarvoa.
Googlen hakusanamainonta ja muut Google Ads -kanavat
Googlen hakusanamainonta (Google Ads) on tehokkain tapa ohjata ostovalmiita asiakkaita verkkokauppaan. Ostovalmius syntyy siitä, että mainokset näkyvät juuri niille asiakkaille, jotka etsivät aktiivisesti tietoa tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta.
Muut Googlen palvelut, kuten YouTube-mainonta ja displaymainonta, täydentävät hakusanamainontaa tarjoamalla visuaalisen tavan esitellä tuotteita tai palveluita. Esimerkiksi YouTube-mainoksia voidaan näyttää tarjoamasi tuotteen tai palvelun kontekstissa. Google Ads -ekosysteemin monipuolisuus mahdollistaa kattavan lähestymistavan verkkokaupan myynnin kasvattamiseen.
Retargeting-mainonta eri kanavissa
Retargeting-mainonta on kriittinen osa verkkokaupan liikenteen ja myynnin maksimointia. Sen avulla voidaan tavoittaa käyttäjät, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta verkkokauppaasi kohtaan. Retargeting-mainonta hyödyntää evästeitä ja muita seurantatyökaluja, joiden avulla käyttäjille voidaan näyttää personoituja mainoksia eri kanavissa, kuten Googlessa, YouTubessa, Facebookissa ja Instagramissa.
Esimerkiksi, jos käyttäjä on selannut verkkokaupan tuotteita mutta poistunut ilman ostosta, hänelle voidaan näyttää mainoksia katsotuista tuotteista tai tarjouksista. Tällä tavoin saadaan maksimaalisesti hyödynnettyä aiemmat markkinointitoimet, joilla vierailija on alunperin saatu verkkokauppaan. Retargeting-mainonta on erittäin kustannustehokasta ja hyvin kohdistettua mainontaa.
Kaipaatko apua relevantin liikenteen tuottamiseen?
Verkkokaupan liikenteen kasvattaminen ei ole pelkästään näkyvyyden lisäämistä, vaan myös myynnin maksimointia. Mainostoimisto Lumalla on vuosien kokemus erilaisten sisältöjen tuottamisesta sosiaaliseen mediaan ja erilaisiin digimarkkinointikanaviin.
Ole yhteydessä, jos haluat keskustella lisää verkkokauppasi markkinoinnista! Varaa suoraan aika etätapaamiseen tai jätä yhteydenottopyyntö.

Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.