Yrittäjä: näin vaikutat yrityksesi Google-näkyvyyteen
Julkaistu
Kaikki meistä ovat joskus hakeneet tietoa Googlesta. Haemme sieltä reseptejä, reittiohjeita, leffojen ja ravintoloiden arvosteluja tai liikkeiden aukioloaikoja.
Googlen mukaan teemme keskimäärin 3-4 hakua päivittäin. Tuo ei ehkä kuulosta paljolta, mutta tiedetään myös, että maailmassa tehdään joka päivä noin 5,6 miljardia Google-hakua.
Google valitsee jokaisella hakukerralla osuvimmat tulokset tarkastelemalla esimerkiksi eri sivustojen tekstiä ja sivustojen linkkejä. Vertailun jälkeen Google esittelee osuvimmat sivustot hakutulossivuilla (SERP eli ”search engine result page”). Tässä blogissa avaan muutamia esimerkkejä Googlen hakutuloksista ja mitä hyötyjä niistä voi olla hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Google hakutulokset
Yrityksenä Googlessa on tärkeää näkyä ja vastata siihen, mitä asiakkaat hakevat. Saatatkin miettiä, ”miten Googlessa voi erottua, kun kaikki hakutulokset näyttävät ensisilmäyksellä aivan samalta”. Tänä päivänä myös Googlen hakutuloksissa on mahdollista erottautua joukosta.
Google hakutulos muodostuu pääosin kolmesta osasta: isolla sinisellä tekstillä on otsikko, sen alapuolella vihreällä värillä hakutuloksen url-osoite ja mustalla tekstillä lyhyt kuvausteksti.
Voiko hakutuloksen ulkonäköön tai tekstiin itse vaikuttaa? Vastaus on kyllä – osittain. Google luo hakutulokset käyttämällä hyödykseen sivuston omia otsikoita ja tekstisisältöjä.
Google on hyvä poimimaan sivuiltasi olennaisia asioita hakutuloksen tekstikenttään. Jos mahdollista, on kuitenkin suositeltavaa kirjoittaa otsikot ja tekstit itse. Omalla viestilläsi pystyt erottumaan joukosta ja varmistat, että hakija ymmärtää mitä tarjoat. Samalla pystyt lisäämään tekstiisi avainsanoja, joilla haluat sivujesi löytyvän, näin mahdollisesti parantaen ajan kanssa sivujesi sijoitusta hakutuloksissa.
Esimerkiksi WordPressiä käyttävät voivat Yoast SEO -lisäosalla itse muokata hakutuloksen otsikkoa ja metatekstiä, ja näin kertoa Googlelle, miten haluavat sivunsa esiintyvän hakutuloksissa.
Monipuoliset hakutulokset
Välillä Google tarjoaa hakutuloksia, jotka erottuvat vahvasti muista hakutuloksista. Näitä hakutuloksia kutsutaan monipuolisiksi tai ”rikkaiksi” hakutuloksiksi (”rich result”).
”Rikkaat” hakutulokset ovat tavallista hakutulosta isompia ja näyttävämpiä. Ne sisältävät lisäksi enemmän tietoja, ja voivat ensisilmäyksellä esitellä hakuun liittyviä kuvia, arvosteluja, karttoja ja yhteystietoja.
Mutta miksi pitäisi välittää hakutuloksista, jotka Google tarjoaa silloin tällöin hakijalle?
Yksi hyvä syy on liikenteen tuominen verkkosivuille. Ihmiset klikkaavat hyvin usein hakutulosten ensimmäisen sivun muutamaa ensimmäistä hakutulosta. Koska monipuoliset hakutulokset kiinnittävät hakukonekäyttäjän huomion muita paremmin, niitä klikataan usein muita hakutuloksia enemmän. Tästä syystä rikkailla hakutuloksilla on usein korkeampi klikkausprosentti eli CTR (”clickthrough rate”).
Rikkaiden hakutulosten luominen
Rikkaiden hakutulosten saamiseksi Googlen, ja miksei muidenkin hakukoneiden, tulee ymmärtää mitä sivustosi sisältävät. Tämä onnistuu lisäämällä strukturoitua eli jäsenneltyä dataa sivuille. Jäsennelty data, tai tieto, on sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivujesi sisältöä paremmin. Jäsennelty data lisätään sivustosi HTML-koodiin. Näillä koodiin lisätyillä merkinnöillä voit korostaa hakukoneille sivustosi tiettyjä sisältöjä, kuten esimerkiksi tarjouksia, tuotteita, sijainteja, yhteystietoja ja paljon muuta.
Tämä voi kuulostaa aika vaativalta tehtävältä, ja asiasta kannatta kysyä omalta verkkovastaavaltasi. WordPressin ja sen hakukoneoptimointiin lisäosan käyttäjille asia on helppoa, koska Yoast SEO -lisäosa hakukoneoptimoinnille luo sivuillesi jäsenneltyä dataa ilman koodiin kajoamista.
Tässä muutama esimerkki monipuolisista hakutuloksista:
1. Laajennettu hakutulos
Normaaliin hakutuloksen yhteyteen Google voi lisätä hakua vastaavia ja olennaisia sivustolinkkejä arvosteluja sekä kuvia.
2. Sponsoroitu hakutulos
Google Ads -hakusanamainokset erottaa normaalista hakutuloksesta vihreä ”mainos”-teksti URL-osoitteen edessä.
Google Ads -mainokset sijoittuvat sivun ylä- ja alaosaan ennen ja jälkeen orgaanisia hakutuloksia. Kerrallaan hakutulossivulla voi olla jopa seitsemän mainospaikkaa. Mikäli aihe kiinnostaa, olemme kirjoittaneet Google Adsista aiemmin blogissamme (linkki).
Sponsoroituihin hakutuloksiin saa lisänäkyvyyttä käyttämällä mainoskampanjoissa erilaisia laajennuksia. Näitä laajennuksia ovat esimerkiksi soitto-, sijainti- ja sisällönpoimintalaajennukset.
3. Paikallisen yrityksen tiedot – ”knowledge graph”
Google käyttää paikallisen yrityksen tiedon löytämiseen lisäksi myös yrityksen oman Google My Business -sivun tietoja. Tästä hyötyvät erityisesti yrittäjät, jotka haluavat paikallisten löytävän yrityksensä tiedot helposti verkosta. Tulokseen sisältyy muun muassa paikkatietoja, asiakkaiden antamia arvosteluja ja aukioloaikoja.
Tämä hakutulos sijaitsee muista hakutuloksista poiketen erillään, muiden hakutulosten oikealla puolella. Tämä hakutulos ei välttämättä tuo paljon klikkauksia, mutta se voi johtaa muihin toimenpiteisiin, kuten liikkeeseen saapumiseen tai sinne soittamiseen.
4. Kartat
Esimerkiksi ravintolaa etsiessä voi hakutuloksiin ilmestyä kartta ja listaus parhaiten hakua vastaavista tuloksista. Tämäkään hakutulos ei välttämättä tuo paljoa klikkauksia, mutta sen perusteella asiakas voi ryhtyä helpommin suoriin toimenpiteisiin, kuten paikalle saapumiseen.
5. Somekanavat ja videot
Google voi nostaa hakutuloksiin linkit yrityksen somekanavien sivuille. Omat aktiiviset somekanavat kannattaakin linkittää myös omille nettisivuille.
Hakutuloksissa tulee välillä vastaan myös videota. Google voi poimia videon osaksi hakutuloksia YouTube-kanavalta tai nettisivuilta.
Lopuksi…
Emme itse pysty suoraan vaikuttamaan, milloin ja kuinka usein Google näyttää monipuolisia tuloksia sivuistamme hakutuloksissa. Voimme kuitenkin antaa Googlelle mahdollisimman paljon eväitä vastaamalla nettisivuilla Google-hakijoiden potentiaalisiin kysymyksiin mahdollisimman kattavasti. Jos sisältösi vastaa hyvin asiakkaiden hakuihin, voi tuloksesi hetkellisesti näkyä ensimmäisenä hakutuloksena, vaikka normaalisti orgaaninen sijaintisi olisi paljon alhaisempi.
Monipuoliset hakutulokset tuovat hakukoneen käyttäjälle mahdollisimman tarkasti tietoja haetusta aiheesta. Tavoitteena on hyvä UX eli asiakaskokemus (”user experience”), jossa käyttäjä saa hakutuloksestasi mahdollisimman paljon irti. Tällaiset hakutulokset keräävät eniten klikkejä ja yhteydenottoja tai vierailuja yrityksen omiin tiloihin. Liikenne sivuillesi kertoo Googlelle sivujesi ja sisältösi olevan relevanttia ja hyödyllistä tietoa käyttäjille, mikä parantaa hakukonenäkyvyyttäsi pidemmällä aikavälillä.
Omiin sisältöihin kannattaa siis panostaa!
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.