Case: Ambientia
Ambientian brändi-identiteetin kirkastaminen
Asiakas: Ambientia Oy
Liikevaihto: 25,22 M€ (2022)
Toimiala: Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
Projekti: Brändi-identiteetin kirkastaminen
Vuosi: 2022
Mitä tehtiin?
Ambientialle toteutettiin brändi-ilmeen kirkastaminen, johon kuului brändi-ilmeen suunnittelu (brändin yleisilme, värit, kuosi ja kuvamaailma), verkkosivujen käyttöliittymäsuunnittelu, some- ja artikkelikuvapohjat Canvaan sekä yrityksen dokumenttipohjat.
Vanhasta ilmeestä säilytettiin logon muoto sekä osa typografiaa ja värimaailmaa. Yhteydenpito projektin aikana ja sen jälkeisessä asiakkuudessa tapahtuu asiakkaan Slackin ja Trellon välityksellä, jolloin kommentointi sekä uusista töistä viestiminen on helppoa ja nopeaa.
Asiakaspalaute
”Emme halunneet täysimittaista brändin visuaalisen ilmeen uudistusta, vaan päivittää ja mehevöittää olemassa olevaa. Toiveemme kuunneltiin tarkasti, mutta konkreettisiin visuaalisiin ehdotuksiin päästiin ripeästi kuten olimme toivoneetkin. Lopputuloksena syntyi meidän näköisiämme visuaalisia elementtejä ja temploja moneen käyttöön. Materiaalien loppuviimeistelyssä Luma oli valmis useampaan kommenttikierrokseen, ja kaikki sujui oikein hyvässä ja joustavassa yhteishengessä. Olen tosi iloinen, että olemme saaneet Lumalta joustavasti apua kaikenlaiseen suunnitteluun myös projektin jälkeen.”
Pia Viinamäki, CMO, Ambientia
Projektin sisältö
1/6 Verkkosivuston käyttöliittymäsuunnittelu
Suunnitellessamme Ambientia.fi -verkkosivuston käyttöliittymän ulkoasua meidän tuli ottaa huomioon Hubspotin päälle rakennettu moduulipohjainen sivustorakenne ja -toiminnot, jotta ulkoasun muuttaminen sivustolle ei vaatisi raskasta ohjelmointia.. Loimme Adobe XD:llä web-layoutit sivuston etusivusta, mobiilinäkymästä sekä lukuisista eri sivustolla käytössä olevista moduuleista.
2/6 Kuosin suunnittelu
Uutena elementtinä Ambientian ilmeeseen tuotiin kuosi, jota käytetään pieninä elementteinä valikoiduissa paikoissa. Kuosi toistuu nettisivuilla sivuston yläreunassa, mutta se on nähtävillä myös Ambientian muissa medioissa, kuten somessa ja PowerPoint-esityksissä. Kuosi tuo Ambientian ilmeeseen yksilöllisen piirteen, joka on helppo tunnistaa ja jää mieleen.
Kuosista on mahdollista irrottaa erilleen yksi elementti, jota voidaan käyttää sellaisenaan esimerkiksi kuvien päällä.
3/6 Somekuvapohjat
Somekuvapohjissa pyrittiin monipuolisiin kuvapohjiin, joita voitaisiin käyttää sosiaalisessa mediassa eri alustoilla. Kuvapohjat toteutettiin neliö- ja vaakarajauksella. Somekuvapohjat sisältävät muun muassa bloginoston, testimoniaalin, valokuvapohjan, quoten sekä kuvat, joissa voidaan jakaa tekstiä otsikkotasolla. Kuvapohjia voidaan käyttää esimerkiksi silloin, kun sosiaalisessa mediassa halutaan nostaa esiin tulevaa webinaaria.
Somekuvapohjia toteutettiin yhteensä 16 kappaletta.
4/6 Artikkelikuvapohjat
Artikkelikuvapohjat haluttiin lisätä brändin ilmeeseen, jotta ne yhtenäistäisivät nettisivuilla julkaistavien artikkelien ilmettä. Kuvapohjien ulkoasusta pyrittiin tekemään Ambientian uuden ilmeen kaltaisia. Niiden haluttiin erottuvan muusta sisällöstä esimerkiksi some-feedeissä, mutta olevan kuitenkin helposti tunnistettavat. Artikkelikuvapohjissa on paikka otsikolle sekä muotoon leikkautuvalle kuvalle.
Artikkelikuvapohjia toteutettiin yhteensä 6 erilaista kuvaa.
5/6 Dokumenttipohjat
Dokumenttipohjat haluttiin uusia uuden ilmeen mukaiseksi, jotta brändin yleisilme olisi yhtenäinen. Dokumenttipohjia luotiin Word- ja PowerPoint-alustoille. PowerPoint-pohjaan luotiin monipuolinen kattaus erilaisia diapohjia, joita kenen tahansa olisi helppo ja yksinkertaista käyttää, mutta jossa olisi mielenkiintoisia elementtejä, jotka herättäisivät katsojan huomion. Wordiin toiveena oli pohja, joka soveltuisi monenlaiseen käyttöön.
6/6 Brandbook
Projektin lopuksi suunnittelimme uuden brändi-ilmeen mukaisen brändikirjan, josta löytyy graafinen ohjeisto, yritysilmeen käyttöesimerkkejä, kuvamaailman tyyli sekä brändisisältöjä.
Yhteistyön jatkuminen
Projektin jälkeen olemme jatkaneet yhteistyötä Ambientian kanssa erilaisten markkinoinnin päivittäistarpeisiin liittyvien graafisten materiaalien suunnittelun parissa. Olemme suunnitelleet tähän mennessä esimerkiksi messutuotteet, erilaisia PowerPoint-esityksiä, ikonikirjaston sekä painotuotteita.