Case: Nosturiliike Sulkala

Näyttävä verkkosivu-uudistus ja virtaviivainen käyttöliittymä

Asiakas: Nosturiliike Sulkala Oy
Projekti: WordPress-verkkosivujen uudistus
Vuosi: 2025

Mainostoimisto Luman suunnittelemat ja kehittämät Sulkalan WordPress-verkkosivut. Verkkosivut yritykselle Oulu.

Mitä tehtiin?

Nosturiliike Sulkala on Mainostoimisto Luman pitkäaikainen asiakas: yhteistyötä on tehty jo vuodesta 2016 alkaen! Sulkalan aiemmat verkkosivut olivat nekin meidän toteuttamamme, mutta tulleet teknisesti jo elinkaarensa päähän. Verkkosivu-uudistus nähtiin mahdollisuutena tehdä suurempiakin rakenteellisia ja visuaalisia uudistuksia, esimerkiksi virtaviivaistamalla käyttöliittymää ja esittelemällä Sulkalan laadukasta kalustoa näyttävämmin. Uudistusten myötä Sulkalan palveluiden arvo on paremmin esillä, mikä helpottaa asiakkaiden päätöksentekoa ja tehostaa Sulkalan omaa myyntiprosessia.

Verkkosivu-uudistus onkin siis eräänlainen tähänastisen yhteistyömme kulminaatiopiste – sen kruununjalokivi!

Asiakaspalaute

”Projekti sujui omasta näkökulmastani hyvin, vaikka aikataulu hieman venähti, mikä johtui enimmäkseen minusta. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen ja sivujen moderniin ja yksinkertaiseen ilmeeseen.”

Ville Sulkala, Nosturiliike Sulkala

Projektin sisältö

1/3 Käyttöliittymän suunnittelu

Verkkosivujen uudistusprojekti aloitettiin yhteisellä palaverilla asiakkaan kanssa. Uudistuksen yhteydessä oli mahdollisuus päivittää nettisivujen ilmeen lisäksi niiden sisältöjä ja sisältöjen painopistettä. Asiakkaalta kuultiin toive siitä, että laadukas kalusto tuotaisiin paremmin esille. Aikaisemmalla sivustolla Kalusto-sivu oli lähinnä listaus eri nostokoneiden nimistä, muutamilla kuvilla höystettyinä. 

Palavereissa syntyi ajatus keräilykorteista; jokaisesta nostokoneesta voitaisiin luoda oma korttinsa, jossa olisi syvätty kuva kyseisestä koneesta ja sen tärkeimpiä teknisiä tietoja. Inspiraatiota korttien visuaalisen ilmeeseen ja asetteluun ammennettiin esimerkiksi jääkiekko- ja autokorteista. Heti aluksi oli myös selvää, että mikäli korttien toteutus olisi onnistunut, niitä voisi painattaa myös fyysiseen muotoon asiakkaan toimistolle. 

Kortteihin haluttiin upottaa lopulta myös toiminnallisuutta. Sulkalalta toivottiin, että tärkeimpien, nopean silmäilyn tietojen lisäksi nostokoneista olisi saatavilla myös jykevämpää dokumentaatiota, joiden pohjalta heidän asiakkaansa voisivat arvioida omatoimisestikin kaluston soveltuvuutta työmaille. Näin ollen verkkosivuille lisättiin jokaiseen korttiin mahdollisuus ladata Sulkalan brändin mukaiseksi luotu esite, josta nämä tiedot käyvät ilmi.

Kaluston aiempaa visuaalisempi esitystapa sekä ladattavissa oleva tekninen dokumentaatio auttavat Sulkalan asiakkaita löytämään vikkelästi rakennusprojekteihinsa sopivat kalustot, mikä nopeuttaa päätöksentekoprosessia ja lopulta myös myyntiä.

Mukaansatempaava kortti-idea oli luonnollista johtaa myös henkilöstösivulle, jonne jokaisesta Sulkalan yhteyshenkilöstä luotiin oma “keräilykortti” yhteystietoineen. Idea, joka toimisi varmasti sellaisenaan myös käyntikortiksi! Henkilöstökortteja voidaan myös tuoda kätevästi eri palveluiden tai referenssien sivuille, jolloin kunkin palvelun vastuuhenkilöt saadaan esiteltyä helposti.

Kalusto- ja henkilöstökorttien lisäksi käyttöliittymän kehitystä tehtiin siinä, miten referenssitöitä esitellään. Kun vanhalla sivulla työnäytteet olivat omalla sivullaan artikkelilistauksena – toki kategorisoituina sellaisena – niin uusille sivuille toivottiin mahdollisuutta tuoda referenssit esiin selkeämmin kunkin palvelun alasivulle. Tätä varten suunniteltiin toiminnallisuus, jossa sivuille syötetty referenssi nousisi automaattisesti esille oikealle palvelualasivulle. Tavoitteena oli toteuttaa helppo workflow, jossa asiakas voisi matalalla kynnyksellä syöttää myös omatoimisesti työmaakuvauksia nettisivuille. 

2/3 Sivuston tyyli

Sivuston toiminnallisuuksien ja käyttöliittymän lisäksi muutoksia tehtiin sivuston tyyliin. Sulkalan brändivärinä toimiva tumma sininen on yhä suuressa roolissa, mutta sen lisäksi värimaailmaa laajennettiin muutamilla sinisen eri sävyillä sekä vaalealla ja tummalla harmaalla. Tehosteväriksi valittiin veikeä oranssi, joka nousee pirteästi esiin esimerkiksi painikkeissa ja referenssilistauksissa. Sulkalan toimialasta ammentava graafisen muotokielen erityispiirre ovat nousevat ja laskevat diagonaalilinjat, joita esiintyy alasivujen header-osioissa ja kalustokorttien taustoissa. 

Uniikkia tyyliä nettisivuille tuotiin myös otsikoiden typografialla, johon etsittiin sopiva moderni custom-fontti, Uxum Grotesque. Fontissa on katseen kiinnittäviä pieniä yksityiskohtia, kuten pehmeän pyöreitä lomittumia merkkien taitekohdissa.

Sulkalan uusia verkkosivuja varten toteutettu visuaalinen tyyliuudistus päivitettiin myös heidän graafiseen ohjeistoonsa. Yhtenäinen, ammattimainen ja tunnistettava visuaalinen ilme vahvistaa Sulkalan brändiä ja auttaa heitä erottumaan kilpailijoista.

Nosturiliike Sulkalan graafinen ohjeisto on Mainostoimisto Luman käsialaa. Kuvituskuva, mock-up graafisesta ohjeistosta.

3/3 WordPress-verkkosivu

Suunniteltu sivu rakennettiin tehokkaalla ja kevyellä moduulipohjaisella WordPress-valmisteemalla, joka mahdollistaa sivuston helpon muokkaamisen ja sisällön yksinkertaisen lisäämisen myös asiakkaan toimesta. Erilaisia sisältötyyppejä sivustolla on neljä: referenssit, uutiset, kalusto ja henkilöstö.

Helppokäyttöinen julkaisujärjestelmä vähentää Sulkalan riippuvuutta ulkopuolisesta ylläpitoavusta ja mahdollistaa sisällön nopean päivittämisen, mikä pitää sivuston ajantasaisena pienemmillä kustannuksilla. Teknisesti optimoitu sivusto latautuu nopeasti ja toimii kaikilla laitteilla, mikä parantaa käyttäjäkokemusta ja tukee hakukonenäkyvyyttä.

Osa Kalusto-sivun korteista on vielä tällä hetkellä vailla dedikoitua kuvaa, mutta sellaiset tullaan ottamaan kevään aikana.

Markkinointipalvelu – pitkäjänteistä liiketoiminnan tukemista

Yhteistyö Nosturiliike Sulkalan kanssa on jatkunut jo vuodesta 2016. Markkinointipalvelu on pitänyt sisällään esimerkiksi Google Ads -hakusanamainontaa, valokuvausta, someylläpitoa, blogiartikkeleiden tuottamista verkkosivuille, juhlavuoden logoversioita sekä palveluesitteiden taittoa.

Pitkäjänteinen markkinointiyhteistyö on tukenut Sulkalan liiketoiminnan jatkuvaa kehitystä ja auttanut rakentamaan vahvaa markkina-asemaa alalla. Monikanavainen markkinointi tuo näkyvyyttä eri kohderyhmille ja eri vaiheissa ostopolkua, mikä tuottaa tasaista asiakasvirtaa Sulkalalle.

Sulkala on ollut meille tärkeä ja mieluinen asiakkuus kohta kymmenen vuoden ajan!

Myynti Tarjouspyyntö Ajanvaraus