Case: Kauppakeskus Valkea

Kauppakeskus Valkea – animaatio osana markkinointiviestintää

Markkinointiviestinnässä harvoin tulee mahdollisuus tuottaa viihteellistä sisältöä. Roihu Repolainen ja Ketturiehan mainosanimaatiot olivat kuitenkin tällainen projekti. Projekti toteutettiin Kauppakeskus Valkealle keväällä 2019 ja siihen kuului yhteensä kolme animaatiota.

Valkean kettumaskotti
Valkean kettumaskotti

ASIAKASPALAUTE

”Luman taitavissa käsissä luotiin Valkealle oma hahmo, Roihu-kettu, joka seikkaili ensin Valkean tapahtumiin linkittyvien animaatioiden pääosassa. Sittemmin Roihun ympärille on päästy rakentamaan moniulotteista lapsiperheitä puhuttelevaa tapahtumakonseptia. Emme voisi olla tyytyväisempiä Roihu-kettuumme, joka tänä päivänä animaatioiden lisäksi seikkailee muun muassa ihka elävänä maskottina Valkean Ketturieha-lastentapahtumissa joka kuun viimeinen lauantai.”

Riikka Forsman, Osuuskauppa Arina

1/2 Animaatio

Projektin ensimmäinen vaihe oli suunnitella hahmo seikkailemaan animaatioihin. Saimme hahmosuunnitteluun hyvin vapaat kädet. Asiakkaan toiveena oli kuitenkin, että animaatioiden sankarina toimisi eläinhahmo. Konseptisuunnittelussa hahmoksi animaatioihin muodostui kettu, jonka turkin pinkki väri on tuttu Valkean viestinnästä. Hahmosta karsittiin kaikki sukupuoleen viittaavat piirteet pois, jotta sekä tyttöjen että poikien olisi helpompi samaistua hahmoon. Pian meillä oli High Concept Character Sheet valmiina, jonka esittelimme asiakkaalle.

Kauppakeskus Valkea

Itse animaatioiden toteutuksen lähtökohtana oli klassinen Warner Bros- ja Disney-tyylinen liikehdintä ja toiminta. Näihin tyyleihin onneksi on tarjolla paljon kirjallisuutta sekä referenssejä. Roihu Repolaisen liikekieli noudattaa Disneyn kultaisia animaation sääntöjä, jotka toimivat enemmän opastuksena kuin rajoitteina. Animoinnin jälki näiden sääntöjen mukaan on sekä kaunista, että nopea toteuttaa. Kaikki ongelmat on ratkaistu etukäteen. Animaattorin ei tarvitse kysyä ”mitä tekisin tässä tilanteessa?” vaan kysyä ”Mitä Disney tekisi tässä tilanteessa?”

Animaatioiden kettuhahmon grafiikka toteutettiin vektorigrafiikkana, mikä mahdollisti hahmon helpon käytön eri kokoisina eri medioissa. Värimaailmana animaatioissa käytettiin Kauppakeskus Valkean jo olemassa olevaa väripalettia.

Kauppakeskus Valkea kettu-hahmo

2/2 Animaatiosta tuttu hahmo taipuu moneksi

Kettuhahmon haluttiin lisäävän yhteisöllisyyttä Kauppakeskus Valkeassa. Muun muassa ketun nimi oli tämän yhteisöllisyyden tuotosta, kun kettu nimettiin Kauppakeskus Valkean järjestämässä nimikilpailussa. Nimeksi valikoitui Roihu Repolainen. Animaatioiden ja printtimateriaalin lisäksi Roihu Repolainen taipuu helposti muuhunkin markkinointiviestinnän käyttöön. Kettuhahmosta on muun muassa toteutettu maskottiasu sekä pahvihahmoja rekvisiitaksi Ketturieha-tapahtumaan, jota vietetään Valkeassa aina kuukauden viimeisenä lauantaina. Ketusta on järjestetty myös piirustuskilpailu, jossa lapset saivat itse piirtää oman Roihu Repolais -hahmon. Kaiken kaikkiaan Roihu Repolaisesta tuli hyvä ja luonteva lisä Kauppakeskus Valkean brändityökalujen joukkoon. Alta näet kaikki kolme animaatiota.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp