Case: Olkkonen
Metsästysliike Olkkosen brändi-identiteetin ja verkkokaupan suunnittelu
Asiakas: Olkkonen
Liikevaihto: 2,06 M€ (2022)
Toimiala: Eräkauppa
Projekti: Brändi-identiteetin suunnittelu ja verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelu
Vuosi: 2021
Olkkonen on metsästämisvälineisiin erikoistunut liike, jolla on sekä kivijalkamyymälä että verkkokauppa. Olkkonen on perheyritys ja arvostettu toimija metsästyspiireissä. Toteutimme Olkkoselle kattavan brändiuudistuksen, jossa freesattiin yrityksen brändi-identiteettiä ja suunniteltiin verkkokaupan käyttöliittymän ulkoasu ja rakenne.
1/2 Brändi
Aloitimme brändiuudistuksen pitämällä Olkkosen kanssa työpajoja, joissa määriteltiin yrityksen ydinviesti, visio, missio, slogan ja arvot. Työpajatyöskentelyn pohjalta lähdimme suunnittelemaan yritykselle brändi-identiteettiä, joka välittää asiakkaille Olkkosen intohimon metsästykseen sekä yrityksen asiantuntijuutta ja palvelualttiutta.
Brändin visuaalisen identiteetin suunnittelu aloitettiin uuden logon suunnittelulla. Vanhassa logossa esiintyi sympaattinen metsämies, joka toimi inspiraationa uudelle logolle. Logossa haluttiin pitää kiinni lähestyttävästä imagosta sekä keskittyä Olkkosen olennaiseen liiketoimintaan, joka on metsästysaseiden myynti. Näin ollen myös uudessa freesatussa logossa komeilee metsästäjä aseen kanssa. Brändi-identiteetin suunnittelussa määriteltiin myös yrityksen värimaailma, typografia sekä kuvamaailma ja asiakkaalle toimitettiin graafinen ohjeisto yritysilmeen käytöstä.
2/2 Käyttöliittymäsuunnittelu
Olkkosen verkkokauppa toimii Refox-järjestelmän päällä. Tämän vuoksi oli tärkeää lähteä suunnittelemaan brändiuudistus niin, että nykyinen palveluntarjoaja voi toteuttaa muutokset kustannustehokkaasti käytössä olevalla alustalla. Käyttöliittymäsuunnittelu aloitettiin määrittelemällä sivuston rakenne, sisältösuunnitelma sekä kävijän kulku. Tältä pohjalta suunniteltiin yhteensä 12 eri näkymää sivuston sivuista, responsiivisuudesta sekä toiminnallisuuksista.