Case: Arina

Arina – animaatiolla tehokkuutta infografiikkaan

Animaatio on tehokas työkalu monimutkaisen asian esittämisessä tai jopa tieteen popularisoinnissa. Animaation pelkistetty luonne verrattuna videoon tarjoaa katsojalle mahdollisuuden keskittyä vain olennaiseen asiaan. Silloin viesti menee tehokkaasti perille.

Meille tarjoutui tähän varsinainen oppikirjaesimerkki, kun Arinan viestintäpalveluiden palvelupäällikkö Anna Viro tilasi meiltä infografiikka-animaation, joka kuvaisi osuuskaupan osuustoiminnallisen tuloksen muodostumista. Animaation ensisijainen käyttötarkoitus olisi toimia perehdytysmateriaalina henkilökunnalle. Sen täytyisi myös olla kiinnostava, mutta ei erityisen kaupallinen. Tavoitteena oli, että monimutkainen asia tulee avatuksi.

1/2 Animaation liikekieli ja graafiset elementit

Arinan graafinen ohjeistus tarjosi käyttöömme monipuolisen väriskaalan sekä kauniin typografian. Päätimme toteuttaa animaation hillityllä liikekielellä antaen designin ja värien hengittää. Animaation visuaalinen ilme pidettiin hyvin pelkistettynä, jotta katsojan huomio pysyisi animaation informaatiossa, eikä niinkään tarinassa. Katsoja myös samaistuu pelkistettyihin hahmoihin syvemmin kuin yksityiskohtaisiin hahmoihin. Koska infografiikka sisälsi kokonaisen kalenterivuoden osuustoiminnallisesta tuloksesta, loimme tarinan loppuhuipennukseksi timelapse-kohtauksen, jossa ”pikakelataan” lapsiperheen kalenterivuosi, joka tietenkin päättyy fantastiseen uudenvuoden ilotulitukseen.

2/2 Animaation tarina ja infografiikka

Loimme kotitalouden kuvaamista varten lapsiperheen, jonka kulutuksen avulla avasimme osuustoiminnallisen tuloksen kertymistä. Näin pystyimme luontevasti istuttamaan animaatioon myös Arinan eri brändejä, kuten esimerkiksi Prisman, ABC, Sokoksen, Kodin Terran, Coffee Housen, S-Marketin ja Salen.

Animaation infografiikasta vastasi hyötymittari. Sen avulla esiteltiin osa-alueet, joista osuustoiminnallinen tulos muodostuu ja se, kuinka paljon hyötyä kertyy taloutta kohden. Spiikki tuki infografiikkaa sekä animaation tarinallista osuutta, toistamatta kuitenkaan identtisesti samaa viestiä kuin animaation kuva.

”Animaation tarkoitus on havainnollistaa sekä henkilökunnan perehdytystilanteissa että yritysesittelyissä, mitä osuuskaupan omistajahyödyt tarkoittavat. Animaation luvut ovat vuodelta 2019 ja niihin voi perehtyä syvemmin Osuuskauppa Arinan mediatiedotteissa. Henkilökunnan palaute animaatiosta on ollut positiivista. Animaation sisältö on koettu helposti ymmärrettävänä, vaikka aihe on monimutkainen.”

Anna Viro 
palvelupäällikkö, viestintäpalvelut
Osuuskauppa Arina