Mistä videotuotannon hinta muodostuu?
Julkaistu
Maailmassa, jossa lähes jokaisella kulkee teräväpiirtovideota tallentava älylaite takataskussa, voi ammattilaisten toteuttaman videotuotannon hinta nostattaa kulmakarvoja. Kyllä, nykyisin voi jokainen helposti tuottaa videosisältöä, mutta ero ammattilaisen ja amatöörin välillä tuskin on muuttunut sitten kasettien ja filmikelojen.
Kuten arvata saattaa, videotuotannon kustannukset riippuvat tapauskohtaisesti siitä, mitä ollaan tekemässä. Millaista kuvauskalustoa tarvitaan? Tarvitaanko näyttelijöitä tai avustajia? Monessako paikassa kuvataan ja kuinka kaukana kuvauspaikat sijaitsevat? Kuinka vaativaa jälkikäsittelyä projekti vaatii?
Lyhyen videon voisi ajatella olevan pitkää edullisempi, mutta tosiasiassa videon kesto ei välttämättä korreloi tuotannon kustannuksiin yhtään. Tunnin mittainen tapahtumataltiointi on yleensä toteutukseltaan hyvin helppo, kun taas kolmenkymmenen sekunnin mainosspotti voi vaatia päivien mittaisen panostuksen. Videota ei siis voi myydä rullatavarana.
Videotuotanto on monivaiheinen prosessi
Vaikka videotuotannot ovat jokainen hyvin uniikkeja, voidaan niistä lähes aina erottaa kolme selkeää vaihetta: esituotanto, kuvaukset ja jälkituotanto. Esituotanto käsittää kaiken mitä täytyy ennen kuvauksia hoitaa. Näitä asioita ovat esimerkiksi: suunnittelu, käsikirjoitus, aikataulutus, casting eli näyttelijöiden etsintä, tarvittavan rekvisiitan hankinta, kuvauspaikkojen etsiminen ja kuvauslupien järjestäminen sekä muut sopimusasiat. Jos kyseessä on projekti, missä kokeillaan jotain uudenlaista tai joka on kuvausteknisesti haastava, kannattaa ideaa ensin kokeilla eli demottaa. Tällöin haluttuun lopputulokseen päästään varmemmin.
Siinä missä kaikkea esituotannon määrää ei usein tule ajatelleeksi, itse kuvaukset ovat ohi usein yllättävän nopeasti. Kuvauksiin laskettava aika ei kuitenkaan ole pelkästään se, milloin kamerat käyvät, vaan mukaan kuuluu aina kaluston pakkaus ja purku, ajomatkat, valmiin materiaalin siirto tietokoneelle ja niin edelleen. Kolmas vaihe eli jälkituotanto on yleensä kaikista pisin vaihe, varsinkin jos materiaalia on runsaasti tai videoon tehdään paljon efektejä ja äänitöitä.
Tuotannon aluksi käydään asiakkaan kanssa läpi videon tavoitteet, alustavat suunnitelmat sekä videon vaatimukset. Tämän jälkeen voidaan arvioida toteutukseen vaadittava työaika ja sen pohjalta antaa tuotannolle tarjouslaskelma. Käytettävän työajan lisäksi lopulliseen hintaan vaikuttavat mahdolliset lisäkustannukset, kuten näyttelijöiden palkkiot, kilometrikorvaukset, materiaalihankinnat ja musiikin lisenssit.
Enemmällä saa enemmän
Videotuotantoon pätee sama logiikka, kuin minkä tahansa muun hyödykkeen ostamiseen; mitä enemmän on valmis satsaamaan, sen enemmän todennäköisesti myös saa takaisin. Varsinkin mainosvideoissa tai yrityksen esittelyvideoissa laadulla on väliä. Hutaisemalla kokoon kyhätty, huonolaatuinen ja tylsä video karkottaa seuraajia ja voi jopa haitata brändin imagoa. Sen sijaan laadukas, ammattitaitoinen ja viihdyttävä kokonaisuus jää mieleen ja vakuuttaa katsojat.
Aina laadukkaaseen lopputulokseen ei tietenkään tarvita Hollywood-lavasteita ja oikeita räjähdyksiä, vaan noin 1000–2000 € hintaan voi jo toteuttaa monenlaista. Esimerkiksi kevyen dokumentaarisen tapahtumavideon tai lyhyen haastattelun kuvaa ja editoi helposti yksi osaava henkilö noin parin päivän työtunneilla.
Vähän enemmän vaatii esimerkiksi yrityksen esittelyvideo, jonka kuvaukset vievät yleensä päivän tai kaksi ja jälkituotanto vähintään saman verran. Kameramies ei enää pärjää välttämättä yksin, vaan apukädet ovat tarpeen. Myöskin suunnitteluun täytyy varata yleensä enemmän aikaa, josta pieniä lisäkustannuksia saattaa syntyä. Puhumme nyt hintaluokasta 2000–5000 €.
Kun puhutaan elokuvamaisemmasta mainostuotannosta niin hintahaitari voikin venähtää reippaasti, periaatteessa vaikka miljooniin. Riittävän laadukas videomateriaali tarvitsee järeämmän kuvauskaluston, josta ainakin osa pitää todennäköisesti vuokrata. Videokalustoa operoivien henkilöiden lisäksi tarvitaan yleensä muutakin työryhmää: valomiehiä, äänittäjiä, näyttelijöitä, maskeeraajia, puvustajia, lavastajia ja niin edelleen. Esituotantovaiheessa täytyy suurella todennäköisyydellä tehdä enemmän töitä kuvausten järjestämiseksi, ja vastaavasti jälkityöt vaativat värimäärittelyn, efektien tai animaatioiden suhteen enemmän hiomista. Mutta jos aivan valtaisia visioita ei ole tarkoitus toteuttaa ja kesto pysyy lyhyenä, voisi yrityksen elokuvamaisen mainosvideotuotannon hintaluokaksi arvioida 5000–15000 €.
Monesti videolla esiintyvät henkilöt voivat löytyä tuttavapiiristä tai ne saadaan värvättyä esimerkiksi yrityksen henkilöstöstä, jolloin esiintyjistä ei kustannuksia synny. Joskus on kuitenkin tarpeen investoida kokeneempiin näyttelijöihin, varsinkin jos videolla on tarkoitus käydä dialogia tai muuta esiintymiskokemusta vaativaa. Kokeneemman esiintyjän kanssa kuvauspäivä menee myös jouhevammin, sillä otot saadaan nopeammin purkkiin halutussa muodossa. Harrastelija- tai amatöörinäyttelijän päivähinta on yleensä 200–500 € välillä, ammattinäyttelijät veloittavat esiintymispäivästä yleensä 500 € ylöspäin. Ja jos videolle halutaan esiintymään TV:stä tuttu kasvo, täytyy kukkaroa varautua avaamaan todennäköisesti vielä enemmän.
Esimerkki videotuotannon hinnan muodostumisesta
Otetaan esimerkiksi laadukas yrityksen esittelyvideo, jolle varataan yksi kuvauspäivä:
- Esituotanto
- Yksi kuvauspäivä (8 h) kahden henkilön kuvausryhmällä
- Kahden päivän jälkituotanto
Lisäkustannukset:
- Harrastelijanäyttelijän päiväpalkkio
- Videokaluston vuokra
- Taustamusiikin lisenssi
- Matkakulut kuvauspaikalle 20 km päähän ja takaisin
Tällaisen videotuotannon hinnaksi tulisi noin 4000 € (alv 0 %).
Videotuotannolle tarvetta?
Onko yrityksellänne videotuotantoprojekti suunnitelmissa? Meiltä Mainostoimisto Lumaltahan se onnistuu, työnäytteitä voit tutkailla Vimeo-kanavaltamme.
Jätä ihmeessä tarjouspyyntö täältä, niin suunnitellaan näyttävä video teillekin!
Ota yhteyttä
Voimmeko olla avuksi?
Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.