SEO:n tekninen toteutus WordPress-verkkosivuilla

Julkaistu

Hakukoneoptimointi, eli SEO, on monivaiheinen prosessi, jossa pitää ottaa useampia eri asioita huomioon. Teknisellä toteutuksella varmistetaan, että WordPress-verkkosivut ovat hakukoneystävällisiä. Tässä blogissa käydään läpi tärkeimmät tekniset toteutukset ja toimenpiteet SEO:n kannalta.

Yoast SEO:n yleiset asetukset

WordPress-verkkosivuilla luultavasti yleisin SEO-työkalu on Yoast SEO -lisäosa, jolla voidaan tehdä kattavasti verkkosivujen hakukoneoptimointia. Alkuunsa määritellään yleiset asetukset, joilla vaikutetaan koko sivustoon yleisesti. Määritä ensimmäisenä sivuston nimi ja kuvaus, jotka näkyvät hakukonesivustoilla, kuten esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. Kuvaukseen on tärkeä lisätä avainsana, jotta sivusto nousee hakutuloksissa myös sen myötä. 

Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota SEO-otsikon erottimen valintaan. Erottimeksi valitaan jokin merkki, kuten pystyviiva, välimerkki tai piste. Merkit ovat kuitenkin eri mittaisia ja esimerkiksi pystyviiva tai piste ovat poikkiviivoja vähemmän tilaa vieviä, jolloin itse tekstille jää enemmän tilaa. 

Sivuston kuva on hyvä asettaa, koska jos sivustoa luodessa jollekin alasivulle on unohtunut määrittää esimerkiksi artikkelikuva, niin siihen pystytään hakemaan sivuston yleisistä asetuksista sivuston kuva. Nämä kaikki edellä mainitut ovat siis WordPress-verkkosivuston Yoast-lisäosan perusasetuksia, joilla päästään alkuun hakukoneoptimoinnissa.

Avainsana ja metatiedot

Yoastin asetuksissa voidaan asettaa jokaiselle alasivulle pääavainsana ja metatiedot, joilla voidaan nostaa sivuston ja yksittäisen sivun hakukonenäkyvyyttä. Pääavainsana on yleensä se, millä käyttäjä hakee Googlesta tai jostain muusta hakukoneesta kyseistä sisältöä. Pääavainsana pitäisi esiintyä sivulla useamman kerran, mutta sitä ei olisi hyvä viljellä liikaa, koska avainsanaa voidaan ylikäyttää, jolloin se voi heikentää hakukonesijoittumista. 

Yoastin Premium-versiolla voidaan lisätä useampia vaihtoehtoisia avainsanoja sivuille. Vaihtoehtoiset avainsanat auttavat sivua sijoittumaan paremmin useilla hakusanoilla hakukoneissa. Vaihtoehtoiset avainsanat eivät korvaa pääavainsanaa, joka on se kaikista tärkein avainsana, mutta vaihtoehtoiset avainsanat antavat monipuolisuutta optimointiin.

Sivuille asetetaan meta title (metaotsikko) ja meta description (metakuvaus), joiden tarkoituksena on auttaa hakukoneita ymmärtämään, mistä sivu tai artikkeli kertoo. Samalla se hyödyttää myös käyttäjää hakukonesivustolla näkemään lyhyesti mitä sivu sisältää. 

Meta title on yksi tärkeimmistä asioista hakukoneille ja käyttäjille, koska se kertoo sivun pääsisällön, eli se näkyy otsikkona hakukoneissa. Pääavainsana kannattaa sisällyttää meta titleen heti otsikon alkuosaan, ja yrittää sisällyttää lisäksi houkuttelevia ja kannustavia sanoja, joilla kehotetaan käyttäjää vierailemaan sivulla. 

Meta description on lyhyt kuvaus sivusta, joka näkyy hakutuloksissa meta titlen alapuolella. Kuvaus ei suoraan vaikuta sivun hakukonesijoituksiin, vaan sen tarkoitus on saada sivu näyttämään houkuttelevalta ja saada käyttäjät vierailemaan sivulla. Klikkausprosentti (CTR, Click-Through Rate) voidaan saada siis nousemaan hyvin kirjoitetulla metakuvauksella, joka vastaa käyttäjän tarpeita.

Sivulle voidaan myös erikseen määrittää miltä se näyttää sosiaalisessa mediassa. Tämä voi olla hyödyllistä esimerkiksi silloin, kun jollekin alasivulle halutaan somejaoissa näkymään eri kuva, otsikko tai kuvaus kuin hakukoneissa.

Sivuston rakenne

Verkkosivuston rakenne vaikuttaa isosti hakukoneisiin, koska teknisen toteutuksen ja sisällön pitää olla kunnossa. WordPress-verkkosivuston rakenteessa on hyvä varmistaa, että sivustolla on yksinkertainen ja selkeä valikkorakenne ja hyvin kategorisoidut alasivut. Hakukoneet arvostavat hyvin jäsenneltyjä URL-osoitteita. Osoitteiden tulisi olla lyhyitä, kuvaavia ja sisältää kyseisen sivun avainsana. Laajoilla sivustoilla murupolut helpottavat navigointia sivustolla ja auttavat samalla myös hakukoneita ymmärtämään sivuston rakennetta. Murupolusta voi lukea lisää aiemmin julkaistusta blogistamme.

Yksittäisillä sivuilla tulisi olla selkeästi määritellyt eri otsikkotasot. Selkeä ensimmäisen tason otsikko on H1, joka on yleensä kyseisen sivun nimi, ja sen tasoisia otsikoita ei ole sillä sivulla muita. H1-otsikkoon olisi tärkeää sisällyttää sivun pääavainsana. Lisäksi toisen ja kolmannen tason otsikoita, H2 ja H3, kannattaa olla muutama ja niiden tarkoituksena on avata sivun sisältöä tarkemmin. Tekstisisällön sivuilla olisi hyvä olla yli 300 sanaa, koska se auttaa hakukoneita ymmärtämään sivun sisältöä tarkemmin.

Sivulla olevilla linkeillä voidaan tehostaa hakukoneoptimointia ja auttaa hakukoneita ymmärtämään, mitkä sivut ovat tärkeitä. Sisäisiä linkkejä sivulta voidaan lisätä helposti vaikkapa asiaan liittyvään blogikirjoitukseen, palveluihin tai tuotteisiin. Sivuille voidaan asettaa myös ulkoisia linkkejä, esimerkiksi omien asiakkaiden sivuille tai muihin luotettaviin lähteisiin. Linkeissä on hyvä ottaa huomioon linkkien teksti: niiden pitäisi olla kuvaavia ja johdattaa selkeästi seuraavalle sivulle.

Rakenteeseen liittyen kuvien ja muiden medioiden tuli olla hyvin optimoituja, jotta ne eivät turhaan kuormita sivustoa. Kuvat kannattaa myös nimetä niin, että niissä olisi hyödynnetty sivulla käytettyä avainsanaa ja nimi olisi kuvaava kuvaava. Kun kuvat on tuotu verkkosivuille, niille olisi tärkeää lisätä alt-tekstit, eli kuvatekstit, jotka auttavat hakukoneita ymmärtämään, mitä kuvassa on. Alt -tekstit toimivat myös sivuilla, jos kuvat eivät syystä tai toisesta lataudu.

XML-sitemap

Sivustokartta, eli XML-sitemap toimii tärkeänä osana hakukoneoptimointia, koska se auttaa hakukoneita sivuston indeksoimisessa. Yksinkertaisesti XML-sitemap on tiedosto, jossa on lista kaikista sivuston sivuista ja kuinka ne liittyvät toisiinsa. Se ei ole näkyvissä käyttäjille, mutta hakukoneet pystyvät lukemaan sen. 

Hyviä puolia on, että XML-sitemapin avulla hakukoneet löytävät kaikki sivut, myös ne, mitä ei ole suoraan linkitetty toisille sivuille. Sivustokartan avulla varmistetaan, että vasta uusitut tai uudet verkkosivut saadaan nopeammin Googlen indeksoitavaksi, kun XML-sitemap syötetään Google Search Consoleen. Google Search Consoleen pääsee kirjautumaan yrityksen Google-tunnuksilla, ja sitemapin URL-osoitteen saa haettua Yoastin asetuksista WordPresssin hallintapaneelista. Aina kun verkkosivuille tulee uusia sivuja, artikkeleita tai tuotteita, ne kirjautuvat sivustokarttaan. Sivustokartan syöttäminen Google Search Consoleen ei ole kuitenkaan välttämätöntä, mutta se nopeuttaa sivun indeksoitavuutta Googlen hakukoneelle ja se olisi kuitenkin hyvä tehdä aina silloin, kun tehdään merkittäviä muutoksia sivuston rakenteen suhteen. Hakukoneet joka tapauksessa löytävät XML-sitemapin jossain kohtaa, kun päivityksiä on tehty. 

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä

Kaiken kaikkiaan Yoast SEO on tehokas työkalu, jolla voidaan mahdollistaa verkkosivuston hakukoneoptimointia monipuolisesti. Hakukoneoptimointiin ja sen parantamiseen liittyy paljon asioita ja sitä voisi tehdä lähes loputtomiin asti. Olisikin tärkeää, että vaikka sivuston julkaisun yhteydessä tehdyt optimoinnit olisivat hyvät, niin niitäkin päivitettäisiin jatkossa, jos sivuston sisältö tai rakenne muuttuu. Jos kaipaat apua hakukoneoptimointiin, ota meihin yhteyttä!

Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio

Ota yhteyttä

Voimmeko olla avuksi?

Jätä tarjouspyyntö lomakkeen kautta. Asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä kolmen arkivuorokauden sisällä.

Myynti Tarjouspyyntö WhatsApp