Animaatio elävöittää ja selkeyttää mainontaa

 kategoriassa Animaatiotuotanto, Markkinointi

Tuotteen tai palvelun käyttötarkoituksen välittäminen mainonnassa saattaa olla yritykselle haastavaa. Silloin on hyvä miettiä, mikä mainonnan työkalu olisi toimivin: painotuote, videotuotanto – vai kenties animaatio?

Hyvin suunniteltu animaatio välittää katsojalle tarkan ja kohdennetun viestin. Animaatiota ei välttämättä tarvitse lukea tai kuunnella, vaan se havainnollistaa viestinsä ja tekee siitä helposti ymmärrettävän. Animaation viesti välittyy, vaikka katsoja keskittyisi sen sisältöön vähemmän kuin esimerkiksi videoon, esitteeseen tai kalvosarjaan.

Tiiviiksi räätälöity kokonaisuus

Animaatio sisältää juuri sen visuaalisen materiaalin, jota tarvitaan viestin läpi viemiseksi. Viesti on selkeä, sillä animaatio sisältää vähemmän informaatiota kuin vaikkapa Full HD -video, jonka kaikki 2 073 600 pikseliä saattavat vaihtaa sävyä jatkuvasti videon edetessä. Animaation pelkistetty kuva saa katsojan samaistumaan tehokkaasti kohteeseen ja luo pienemmällä ajatustyöllä selkeän kuvan viestin sisällöstä. Animaation informatiivisuutta voidaan hyödyntää myös osana videotuotantoa.

Mainosanimaatio on monikäyttöinen ja persoonallinen yritysviestinnän väline

Mainosanimaatiossa on hyvä mahdollisuus käyttää yrityksen värejä ja typografiaa. Tämä kasvattaa yrityksen tunnettavuutta samalla kun animaation viesti välittyy katsojalle. Myös logot, graafiset elementit, työasut tai yrityksen sijainti voidaan tuoda ikonisesti animaatiossa esille.

Yleisiä alustoja animaatiolle ovat yrityksen omien nettisivujen ohella YouTube, Facebook, Instagram ja LinkedIn sekä tietenkin televisio. Jo muutaman sekunnin kestävä animaatio iskee viestinsä helposti perille. YouTuben mainoksilla on vain viisi sekuntia aikaa tehdä katsojaan vaikutus ennen kissavideon alkua, ja animoitu mainos tässä tilanteessa riittää hyvin tuotteen tai palvelun esittelyyn.

Animoidut bannerit ja logot luovat dynaamisempaa viestiä kuin still-kuvat. Jokaisella yrityksellä olisi hyvä olla animoitu logo, jolle löytyy lukemattomasti hyviä käyttötarkoituksia yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Esimerkiksi Facebookin kansivideo on todella hyvä tila viestille, joka herää animoituna eloon. Animaation käyttö markkinoinnissa on viime aikoina ollut lisääntymään päin. Suomessa animaatiota kuitenkin hyödynnetään yritysviestinnässä vielä melko vähän, kun verrataan maailman isoihin brändeihin.

Animaatio on myös kiinnostava ja informatiivinen vaihtoehto diaesityksille esittelytilaisuuksissa tai vaikkapa messuilla. Animaatio antaa esittäjästään, esitettävästä tuotteesta sekä yrityksestä uskottavamman ja vivahteikkaamman kuvan kuin esimerkiksi pientä tekstiä täynnä oleva PowerPoint-esitys clipart-kuvineen.

Kustannustehokkuutta päivityksen helppoudesta

Animaation kustannustehokkuuteen pystytään vaikuttamaan jo käsikirjoitusvaiheessa. Animaatio on edullinen toteuttaa ja siinä on myös mahdollista käyttää elementtejä, jotka kasvattaisivat videotuotantojen budjettia. Näitä voivat olla esimerkiksi fantasia- ja scifi-teemat tai toiminnalliset kohtaukset.

Valmiin animaation myöhempi päivittäminen on helppoa ja edullista. Animaatiossa on kustannustehokasta kopioida jo olemassa olevia animoituja liikkeitä, kuvia ja jopa kohtauksia tai osia niistä. Kaikki visuaaliset elementit pystytään suunnittelemaan niin, että ne eivät jää kertakäyttöisiksi. Visuaalisten elementtien kopioiminen on valtava apu useiden animaatioiden sarjan valmistamisessa.

Vaikka esitteitä ja muita painotuotteita onkin nopeampi päivittää kuin animaatiota, vaatii se aina, että materiaali painetaan ja levitetään fyysisesti uudestaan. Jos mainosmateriaalin tilausvaiheessa on jo tiedossa, että painotuotetta joudutaan myöhemmin päivittämään ja painamaan jatkossa lisää, voi olla ajallisesti ja taloudellisesti järkevämpää tilata jo alusta pitäen animaatiomuotoinen mainos.

Katso alta Sokos Pukumiehelle tuottamamme jouluanimaatiosarja.



Google Ads - Display -videomainostyypitInstagram tarina somemarkkinointi