Avainsanatutkimus – näin löydät parhaat hakusanat yrityksellesi

 kategoriassa Google Ads, Hakukoneoptimointi, Oppaat

Onko sinulla olemassa olevat nettisivut, joiden sijaintia hakukoneissa haluaisit parantaa? Oletko aloittamassa esimerkiksi Google Ads -mainontaa?

Sekä nettisivujen hakukoneoptimoinnin että Google Ads -mainonnan perustana ovat nimenomaan avain- tai hakusanat. Mutta mistä tiedät, mitkä ovat juuri sinun yrityksellesi sopivat avainsanat? Tässä tilanteessa on tarpeen tehdä avainsanatutkimus. Jos et ole aikaisemmin tehnyt analyysiä avainsanoistasi, nyt on sen aika!

Ensinnäkin – mikä ihmeen hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi (”Search Engine Optimization”, eli tuttavallisesti SEO) on prosessi, jolla eri toimilla pyritään parantamaan nettisivusi sisältöjä siten, että sivu olisi paremmin löydettävissä orgaanisissa eli ilmaisissa hakutuloksissa.

Kun asiakas hakee internetistä vastausta jollekin tarpeelleen, he käyttävät hakiessaan erilaisia avain- tai hakusanoja, erilaisia kysymyksiä ja lauseita. Kun lisäät sivuillesi näitä oikeita brändiisi, tarjoamaasi palveluun tai tuotteeseesi liittyviä avainsanoja ja termejä, hakukone voi näyttää sivustolinkkisi hakutuloksissa.

Hakukoneoptimoinnin keskiössä ovat juuri avainsanat. Avainsanoilla ja niiden optimoimisella sivuille on myös merkitystä maksullisen hakusanamainonnan (”Search Engine Marketing”, eli SEM) suhteen, jossa pelataan usein osittain samoilla avainsanoilla.

Mitä on avain- tai hakusanatutkimus käytännössä?

Avainsanatutkimus (keyword research) on tärkeä prosessi, jonka kautta saat tietää millä termeillä yleisösi hakee netistä tietoa, tuotteita ja palveluja. Osuvien avain- tai hakusanojen valinta on iso osa myös hakusanamainoskampanjoiden rakentamista, samoin kuin nettisivujen hakukoneoptimoinnin tekemistä.

Avainsanatutkimuksessa keräät eri lähteistä omalle yrityksellesi avainsanalistaa, jota voit hyödyntää sekä hakukoneoptimoinnissa että hakusanamarkkinoinnissa. Oikeat sanat tuovat myyntiä ja houkuttelevat asiakkaita sivuillesi. Mutta mitkä sanat ovat yrityksesi ydin, eli ne sanat, joilla netin käyttäjät löytävät juuri sinut kaiken muun sisällön seasta? Ja mistä edes kannattaa aloittaa oman avainsanalistan kokoaminen?

Laadukkaiden avainsanojen merkitys

Avainsanat ovat jokaisen hakukonehaun ja mainoskampanjan perusta, ja niiden löytäminen voi tuntua todella työläältä, jos et tiedä, mitkä avainsanat toimisivat parhaiten.

Myös avainsanojen täsmällisyys on tärkeää: Täsmälliset ja huolellisesti valitut avainsanat tuovat sivuille laadukkaimpia kävijöitä. Google Ads -mainonnassa laskeutumissivuja ja käyttäjien hakuja vastaavat avainsanat palkitaan korkeammilla laatupisteillä. Laadukkaat avainsanat voivat siis parhaassa tapauksessa parantaa mainoksen sijaintia hakusivulla ja jopa alentaa mainosten hintoja.

Avainsanalistan kokoaminen

Miten lähteä keräämään omaa avainsanalistaa? Tässä muutama idea, mistä avainsanaideoita voi löytää:

– Listaa itse alkuun esimerkiksi 5–10 avainsanaa, jotka kuvastavat mielestäsi parhaiten yritystäsi, brändiäsi ja palveluasi.

– Lähde syöttämään listaamiasi avainsanoja Googleen ja katso mitä tuloksia näillä avainsanoilla löytyy. Katsasta mitä Googlen automaattiset ehdotukset hakua kirjoittaessasi ja sivun lopusta löytyvät ehdotetut haut. Joidenkin hakujen yhteydessä Google voi tarjota lisäksi ”Ihmiset kysyivät myös” -vaihtoehdon, jota kannattaa myös hyödyntää avainsanojen etsinnässä. Listaa parhaat avainsanaideat ylös!

– Googlettaessasi käy läpi myös kilpailijoidesi hakusanamainoksia ja nettisivuja. Listaa ylös relevantit avainsanat myöhemmin analysoitavaksi.

– Käytä Google Keyword Planneria uusien avainsanojen löytämiseen. Keyword Planner on myös kätevä työkalu avainsanojen hakumäärien selvittämiseen. Myös Google Analyticsin Hakutermi-raportti ja Google Search Consolen Kehitys-raportti antavat sekä hyviä avainsanaideoita että käsityksen siitä, millä hakutermeillä sivuillesi on löydetty.

Tarkennuksena: Vaikka puhunkin avainsanatutkimuksesta, en välttämättä tarkoita, että listasi tulisi sisältää vain kirjaimellisesti yksittäisiä sanoja. Esimerkiksi ”Paras gluteeniton suklaakakkuresepti” -haku tuo luultavasti esiin täsmällisemmän hakutuloksen, kuin pelkkä ”suklaakakku”.

Yksittäiset sanat saattavat olla alasta riippuen myös hyvin kilpailtuja ja niillä on hankalaa saada näkyvyyttä, olipa kyse orgaanisesta tai maksullisesta hakukonenäkyvyydestä. Tällöin kannattaakin suosia pidempiä, tarkempia hakutermejä, niin sanottuja ”pitkän hännän avainsanoja” (long tail keywords). Avainsanoina voidaan käyttää esimerkiksi sanojen yhdistelmiä (+avainsana +tarkennus), hakulausekkeita, kysymyksiä tai arvosteluja (”mikä on paras +avainsana”).

Rajaa avainsanojasi ja valitse sopivimmat

Ja näin pääsimme avainsanatutkimuksen loppusuoralle! Seuraamalla mainittuja vinkkejä, löydät helposti kattavan listan relevantteja avainsanoja – ehkä jopa liiaksikin asti.

Vaikka kannustan hakusana-analyysiä tehdessä keräämään laajan kattauksen sanoja, näitä kaikkia ei kuitenkaan kannata ottaa käyttöön. Avainsanoissa laatu korvaa aina määrän.

Avainsanoja rajatessa ja karsiessa tulisi aina pitää ensimmäisenä mielessä se asiakkaasi, jonka haluat tavoittaa. Tämä on monelle hetki, jolloin kaikki omat olettamukset kannattaa heittää nurkkaan: Voi nimittäin olla, että sanat, jotka miellät brändisi keskeisimmiksi avainsanoiksi, eivät olekaan niitä, joilla potentiaaliset asiakkaasi palveluitasi todellisuudessa etsivät.

Mieti, mitkä keräämistäsi avainsanoista ovat sellaisia, jotka voisivat esiintyä asiakkaidesi hauissa tai kysymyksissä. Arvioi keräämiäsi avainsanoja kriittisesti asiakkaasi näkökulmasta ja valitse listaltasi sopivat.

Valitsemasi avainsanat kannattaa vielä arvioida niiden hakumäärien perusteella. Avainsanojen ideointiin ja arviontiin on olemassa lukuisia työkaluja, niin ilmaisia kuin maksullisia. Eri avainsanojen hakumääriä voit arvioida esimerkiksi Google Trends- ja Google Keyword Planner -palveluilla.

Google Shopping